Čoln, ki je popolnoma prirejen za potrebe batimetrije
Vladimir Habjan
/ Categories: Hidro energija

Čoln, ki je popolnoma prirejen za potrebe batimetrije

Pred časom smo na našem portalu že objavili novico o novem plovilu na električni pogon. Izdelano je bilo na podlagi naročila podjetja Partner, ki je del družbe Hidroelektrarne na Spodnji Savi (HESS). O tem smo se pogovarjali z Markom Kenigom, vodjem službe razvoja in investicij (SRI) v HESS in direktorjem družbe Partner.

Kenig je magister energetike. Vodenje službe SRI je prevzel letošnjega aprila, pred tem pa je delal kot vodja modifikacij in razvoja tehnologij ter vodja vzdrževanja. V družbi HESS je zaposlen od njene ustanovitve. V službi razvoja in investicij so zaposleni še trije inženirji, vsi inženirji so strojnega, komunalnega in elektrotehniškega področja ter vodarstva. Kot je povedal Kenig, je s takšnim spektrom tehničnih profilov pokrita velika večina investicijskih projektov, ki se odvijajo v družbi HESS.

Naloge službe razvoja in investicij so vodenje investicij in investicij, ki so vzdrževalnega ali modifikacijskega pomena na HE (večje nadgradnje ali posodobitve opreme itn.) ter ostali investicijski projekti. Na vzdrževalnih investicijah tesno sodelujejo s tehničnim sektorjem, ki so tudi končni uporabnik investicije/modifikacije. Investicije načrtujejo skladno z razvojnim in poslovnim načrtom družbe. Izvajajo jih skladno s politiko podjetja in natančno pripravljenimi terminskimi načrti. Poleg investicij izvajajo tudi razvojne projekte, tu sodelujejo tudi z zunanjimi izvajalci, predvsem pri pripravah študij, izboljšav idr. Po besedah Keniga so trenutni večji razvojno investicijski projekti postavitev fotovoltaične elektrarne 6 MW s priklopom na HE Brežice in povezava v 110 kV omrežje - gre za prvi priklop sončne elektrarne na tak način; projekt vodik-proizvodnja vodika iz viškov električne energije; management sedimentov v pretočnih akumulacijah, management plavja idr.

Kot smo v prispevku že napisali, podjetje Partner v sklopu svojih storitev na pretočnih akumulacijah verige hidroelektrarn na spodnji Savi izvaja specialne batimetrične meritve. V preteklosti so za snemanje rečnega dna uporabljali manjše avtonomno specialno plovilo, z izgradnjo HE Brežice pa se je površina vseh pretočnih akumulacij povečala in obstoječe plovilo za izvajanje meritev na tako velikih območjih ni bilo več primerno. Zato so uvedli novo plovilo na električni pogon.

Lahko razložite, kakšno vlogo ima podjetje Partner?

Družba Partner je od leta 2013 v 100-odstotni lasti družbe HESS. Osnovni namen družbe je podpora obratovanju in vzdrževanju, predvsem v izrednih razmerah. Družba zaposluje štiri redno zaposlene, 12 vzdrževalcev pa je v družbi zaposlenih preko podjemnih pogodb, kar pomeni, da jih aktiviramo takrat, ko jih potrebujemo. S tem smo lahko tudi stroškovno učinkoviti in družbi HESS pomagamo pri obvladovanju in optimiziranju stroškov pri obratovanju in vzdrževanju. Poleg tega se Partner ukvarja tudi s hidrogeološkimi in hidrološkimi monitoringi. Letos smo kupili tudi specialno plovilo, prirejeno posebej za izvajanje batimetričnih meritev dna reke Save.

Kakšne meritve so to in čemu služijo? Od kdaj in na kakšen način jih izvajate?

Z batimetričnimi meritvami izvajamo natančno kartiranje dna reke Save (lahko tudi jezer, drugih rek, akumulacij, pristanišč …). Meritve se izvajajo z večsnopnim sonarjem, dobljene podatke pa lahko predstavimo v 2D ali 3D obliki. S tem stalno spremljamo in nadziramo, kaj se dogaja z rečnim dnom. Visoke vode lahko namreč prinesejo s seboj tudi veliko lebdečih sedimentov, ki se nenadzorovano nalagajo na določenih profilih. To nalaganje lebdečih sedimentov bi lahko lokalno ogrozilo tudi poplavno varnost. Z batimetričnimi meritvami preprečujemo nenadzorovano stanje v pretočnih akumulacijah, na podlagi analiz pa lahko pravočasno predvidimo tudi ukrepe glede obvladovanja sedimentov.

Batimetrija se izvaja že od same izgradnje HE Boštanj, le da smo meritve do leta 2016 izvajali z zunanjimi izvajalci. Leta 2016 je bilo s strani družbe Partner pridobljeno manjše avtonomno plovilo za izvajanje meritev. Z večanjem površin pretočnih akumulacij se je pokazala potreba po večjem in zmogljivejšem plovilu, hkrati pa smo želeli zadostiti ekološkim zahtevam, brez onesnaževanja zraka in vode.

Odločili ste se za sodelovanje s slovenskim podjetjem Podkrižnik, ki je bil dobavitelj namenskega plovila.

Pri preverjanju trga smo iskali ponudnika, ki ponuja plovilo, ki bo robustne izvedbe, hkrati pa ga bo poganjal elektro motorni pogon. Iskali smo plovilo, ki je neslišno, ekološko popolnoma nesporno s pogonom na akumulatorske baterije, ki se polnijo iz obnovljivih virov električne energije (iz vode). Elektromotorni pogon znamke e'dyn 1120 je njihova lastna znamka. Motor so razvili skupaj v sodelovanju z zunanjim izvajalcem (ta motor uporablja tudi Pipistrel). Plovilo je izdelal poljski proizvajalec znamke Viking, izdelan je iz aluminija.

Kakšne motorje ste uporabljali pred električnimi in kakšna plovila?

Pred tem plovilom smo uporabljali avtonomno manjše plovilo, ki je uporabno na manjših vodnih površinah. Tudi to plovilo ima e-pogon, vendar za večje površine ni primerno. Ostali izvajalci, kolikor poznam, uporabljajo navadne bencinske motorje, kar postaja glede na vse strožje okolje varnostne zahteve počasi preteklost.

Kakšne so prednosti elektro motorja?

Velika prednost je, da je celotno plovilo praktično neslišno, ekološko zelo sprejemljivo, motor ne onesnažuje, ne vode ne zraka. Polnjenje plovila izvajamo na HE, kar pomeni, da ga polnimo z električno energijo, ki je popolnoma proizvedena iz OVE virov. Velika prednost je tudi, da ne more priti do iztekanja olja ali goriva, kar bi lahko na reki povzročilo ekološke posledice. Tudi Glede samega vzdrževanja motorja, je elektromotor bistveno  lažje vzdrževati kot navaden bencinski motor.

Ekološko sprejemljiv elektro pogon omogoča plovbo tudi na območjih, kjer je plovba z bencinskimi motorji prepovedana. Za kakšna območja gre? So takšna tudi na Savi?

S takšnim plovilom lahko plujemo praktično povsod, predvsem so to območja, ki so že razglašena za narodne parke (npr. Bohinjsko jezero). Trenutno takšnih območij na Savi še ni, si pa HESS prizadeva, da bi na reki Savi v času desetih let na pretočnih akumulacijah potekal samo električni rečni promet. V ta namen smo pripravljeni postaviti tudi kakšno e-polnilnico za plovila.

Čigava ideja je bila ta rešitev?

Ideja je v družbi Partner rasla vzporedno s potrebami družbe HESS. Tako je bilo najprej nabavljeno manjše avtonomno plovilo, ki ga zdaj lahko uporabljamo na območjih, kjer je plutje z drugimi plovili nevarno. Recimo pred turbinskimi vtoki, prelivnimi polji … Glede na nadaljnje potrebe pa smo v družbi pridobili profesionalno zmogljivo plovilo za izvajanje batimetrije.

Ali obstajajo vam znane meritve onesnaževanja vode in zraka motorjev z notranjim izgorevanjem?

Po mojem vedenju izvedba meritev motorjev z notranjim izgorevanjem na rekah glede onesnaženja vode in zraka še ne obstajajo, izvaja pa ARSO meritve kakovosti voda.

Kdo je izvedel prilagoditve plovila?

Same potrebe po prilagoditvi je podalo podjetje Partner. Prilagoditve na plovilu smo posredovali izdelovalcu čolna, ostale prilagoditve pa smo skupaj izvedli v podjetju Podkrižnik. Predvsem glede nameščanja opreme za potrebe izvajanja batimetrije (sonar, PC, povezave, GPS antene …)

V čem je kakovost pridobitve te rešitve? Kaj to pomeni za družbo HESS?

S tem plovilom lahko družba Partner izvaja meritve, ki so glede na čas izvedbe bistveno krajše od prejšnjih meritev. Plovilo namreč omogoča tudi hitrejšo plovbo, ki je še sprejemljiva, da ne vpliva na kakovost batimetričnih meritev. Sama kvaliteta izvedbe je na višji ravni, kar je posledica profesionalno nameščene opreme in prilagoditve čolna, ki je popolnoma prirejena za potrebe batimetrije. Plovilo je tudi veliko bolj prijazno do upravljalca, ki ima več prostora na čolnu, je tudi bolj udobno in varno pri plutju. Dimenzije čolna: dolžina 550 cm, širina 217 cm, ugreza pa ima samo 27 cm, kar pomeni, da lahko plujemo po zelo plitvih območjih.

Ali nameravate to rešitev tržiti v Sloveniji ali tujini?

V letošnjem oziroma naslednjem letu želi družba Partner izvesti merjenje batimetrije tudi drugje v Sloveniji. V tujini za zdaj še nimamo namena nastopati.

Previous Article Pred 50 leti podpisali sporazum za izgradnjo NEK
Next Article Novi predsednik nadzornega sveta HSE je mag. Franc Dover
Print
1600