Dosežen neformalni dogovor o programu IPE za obdobje po letu 2020
Evropski parlament in Svet EU sta dosegla dogovor o predlogu za Instrument za povezovanje Evrope (IPE 2.0) v vrednosti 33,7 milijarde evrov, ki je del naslednjega dolgoročnega proračuna EU za obdobje 2021–2027.
Sredstva bodo namenjena financiranju naložb v evropska prometna (25,81 milijarde evrov, vključno z 11,29 milijarde evrov za kohezijske države), energetska (5,84 milijarde evrov) in digitalna infrastrukturna omrežja (2,06 milijarde evrov). Program bo prispeval k uresničevanju ambicioznih ciljev evropskega zelenega dogovora in digitalnega desetletja ter tako podpiral dvojni zeleni in digitalni prehod. Zlasti je to pomembno zaradi premagovanja izzivov, povezanih s covidom-19, in zaradi boja proti podnebnim spremembam.
Podpiral bo tudi cilje strategije za pametno in trajnostno mobilnost, ki utira pot zeleni in digitalni preobrazbi prometnega sistema EU ter njegovi večji odpornosti na prihodnje krize. Kot je začrtano v evropskem zelenem dogovoru, naj bi se emisije do leta 2050 s pomočjo pametnega, konkurenčnega, varnega, dostopnega in cenovno ugodnega prometnega sistema zmanjšale za 90 odstotkov. Poudarek bo na okolju prijaznih načinih prevoza, kot je železniški prevoz, in razvoju polnilnih postaj za vozila na alternativna goriva. Z zneskom 1,56 milijarde evrov iz proračuna za promet se bodo financirali veliki železniški projekti v kohezijskih državah.
Instrument za povezovanje Evrope bo omogočil nadaljnje povezovanje učinkovitega in konkurenčnega notranjega energetskega trga, krepil čezmejno interoperabilnost omrežij ter spodbujal razogljičenje in čezmejno sodelovanje na področju energije. S tem bo pomagal doseči ambiciozne podnebne in energetske cilje EU. Hkrati bo podpiral prednostne naloge revidiranega okvira politike TEN-E, kot ga je konec lanskega leta predlagala Evropska komisija, in sicer s ciljno usmerjeno finančno podporo za ključne infrastrukturne projekte, katerih cilj je povezovanje energetskih sistemov EU.
Digitalni sklop instrumenta bo pomagal pri razvoju in uvajanju inovativne, varne in trajnostne čezmejne digitalne infrastrukture, ki bo omogočila razcvet digitalnih omrežij in storitev ter podpirala evropsko vizijo digitalnega desetletja za leto 2030 na podlagi ciljev gigabitne družbe do leta 2025. Za glavne prometne poti, kot so cestne, železniške in pomorske poti ter pristanišča, se bo zagotovila odporna povezljivost visokih hitrosti. Hitrejše in odporne povezave pa bodo državljankam in državljanom omogočile boljše spletno učenje, dostop do učinkovitejših digitalnih storitev in več možnosti sodelovanja na daljavo. Čezmejna digitalna povezljivost ima ključno vlogo pri odpravljanju gospodarskih, družbenih in teritorialnih razlik. Novi digitalni sklop IPE bo prinesel nove priložnosti številnim evropskim regijam in podeželskim območjem.
Obenem naj bi bili s tem programom v vse ustrezne politike vključeni tudi podnebni ukrepi, kar bi bilo skladno z dolgoročnimi zavezami EU glede razogljičenja, na primer s Pariškim sporazumom.
Dogovor je pozdravila tudi Evropska komisija. Evropska komisarka za promet Adina Vălean je ob tem povedala, da ima Instrument za povezovanje Evrope ključno vlogo pri dokončanju okolju prijaznejšega in bolj digitalnega vseevropskega prometnega omrežja (TEN-T). Instrument bo pomagal pri vzpostavljanju kritičnih čezmejnih prometnih povezav, preusmerjanju prometa na železniške tire in celinske plovne poti ter spodbujanju multimodalne integracije. Prometni sistem mora postati pametnejši, bolj trajnosten in bolj odporen na krize, instrument za povezovanje Evrope pa bo pri doseganju teh ambicij ključnega pomena.
Po besedah komisarja za notranji trg Thierrya Bretona je napredna čezmejna povezljivost temelj našega gospodarstva, saj podpira digitalni in zeleni prehod Evrope na naši poti v digitalnem desetletju. Novi digitalni sklop programa IPE bo eno naših ključnih orodij za podporo čezmejnim optičnim in 5G povezavam. Vsi državljani in državljanke ter podjetja bodo imeli koristi od inovativnih digitalnih storitev, novih delovnih mest ter mnogih družbenih in gospodarskih priložnosti.
Komisarka za energijo Kadri Simson je dodala še, da je ta dogovor pomemben mejnik na poti do podnebne nevtralnosti in zelenega energetskega sistema. Okrepljeni IPE bo podpiral revidirano politiko vseevropskih energetskih omrežij z naložbami v pametno in trajnostno čezmejno infrastrukturo, prvič pa tudi s spodbujanjem novih čezmejnih projektov proizvodnje energije iz obnovljivih virov.
Začasni dogovor morata Evropski parlament in Svet zdaj še uradno odobriti.
817