Fotovoltaiki nezadovoljni s predlaganimi spremembami energetskega zakona
Iz združenja fotovoltaične industrije Slovenije so sporočili, da so temeljito preučili predlagane spremembe in dopolnitve energetskega zakona, ki se nanašajo na obnovljive vire energije. Kot so poudarili, se s predlogom zakona v več točkah ne morejo strinjati in mu odločno nasprotujejo, saj naj bi bile predlagane rešitve v večkratnem navzkrižju z Ustavo RS, z zavezami direktiv Evropske skupnosti in tudi v več točkah diskriminatorne, krivične in protizakonite. Ob tem še opozarjajo, da bodo predlagane spremembe, v primeru da bodo tudi sprejete, imele hude negativne gospodarske posledice. Zato menijo, da je predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Energetskega zakona treba najprej uskladiti s predpisi EU ter z določbo 8. čl. Ustave, šele nato pa ga bo možno sprejeti, in to po rednem postopku in ne po skrajšanjem, kot je predvideno v objavljenem predlogu.
In kateri členi predloga so po prepričanju združenja najbolj sporni?
Ustavitev razvoja OVE za leto dni.
Veljavna zakonodaja EU določa, da mora biti spodbujanje obnovljivih virov energije (OVE) nediskriminatorno do različnih vrst OVE in mora neovirano spodbujati njihov razvoj. V predlogu zakona je predvidena objava javnega razpisa zgolj enkrat na leto ob koncu leta, kar bi pomenilo uvedbo popolnega moratorija na OVE do 1. januarja 2014. Tak moratorij bi izjemno negativno vplival na gospodarski razvoj OVE in njihovo dolgoročno konkurenčnost.
Diskriminatorno in protiustavno podeljevanje subvencij zgolj OVE, ki za svoje delovanje potrebujejo najmanj podpornih sredstev.
Ministrstvo je v predlogu zakona predvidelo tudi javne razpise, kjer bi se sredstva zbrana za podpore dodeljevala zgolj tistim OVE, ki za svoje delovanje potrebujejo najmanj podpornih sredstev. To je po mnenju združenja povsem diskriminatorno in protiustavno, saj se favorizirajo zgolj določene tehnologije in ne vsi OVE hkrati ter enakopravno. Naša država kot regulator se je zavezala in ji je bilo naloženo, da nediskriminatorno obravnava vse OVE, kar pomeni, da omogoča določeno tržno donosnost investitorjem v OVE. Za investitorja v sončno elektrarno, vetrno polje, ali biomaso, mora biti naložba enako donosna. Višina podpore, ki jo posamezni OVE prejema, se posledično določi glede na stroške posamezne tehnologije.
Uvedba kvot bi favorizirala ene in zavirala druge OVE.
Iz povsem enakega razloga diskriminatornosti ni mogoča uvedba kvot. S tem bi namreč lahko favorizirali posamezne OVE oziroma zavirali razvoj nekaterih drugih OVE, kar bi imelo za posledico neustrezno doseganja zastavljenih ciljev za OVE in nepravično ter neenako obravnavanje investitorjev v različne OVE. Omejevanje posameznih OVE je dopustno zgolj takrat, ko bi kateri izmed virov zaradi znatno povečanega deleža pričel krizno vplivati na delovanje elektrodistribucijskega omrežja in povzročal veliko nevarnost za njegovo nemoteno delovanje. V Sloveniji temu zaradi nizkega deleža posameznih OVE še dolgo ne bomo priča.
Zakon bo imel vpliv na državni proračun!
Predlog zakona prav tako napačno navaja, da zakon ne bo imel vpliva na proračun RS. Sredstva za podporo OVE se zbirajo z ločenim prispevkom na priključno moč energetskega porabnika in niso proračunska sredstva RS. Posledično na strani odhodkov res ne bo neposrednega vpliva na proračun, a je potrebno poudariti, da je v Sloveniji samo na področju fotovoltaike več kot 2.100 delovnih mest (po podatkih iz analize ministrstva za infrastrukturo in prostor iz oktobra 2012), ter da ima panoga preko dodane vrednosti številne pozitivne gospodarske učinke. Zato bi se z uvedbo predlaganega zakona prilivi v proračun znatno zmanjšali, povečali pa bi se izdatki za brezposelne.
Kako zagotoviti nadaljnja pozitivna gibanja na področju OVE v Sloveniji?
ZSFI je že spomladi letos in nato še konec avgusta pristojnemu ministru Zvonetu Černaču posredoval predloge in pobude za spremembo podpor električni energiji proizvedeni iz OVE. Z predlaganimi rešitvami bi zmanjšali donosnost investicij v sončne elektrarne v meje predvidene donosnosti, omejili res hitro rast investicij v sončne elektrarne, ki smo jo v Sloveniji zabeležili v letu 2011 in prvi polovici leta 2012, hkrati pa ne bi uničili celotne fotovoltaične industrije v Sloveniji, ampak še povečali število zaposlenih in dodano vrednost, ki ostane Sloveniji. V ZSFI so tako ministrstvu med drugim predlagali spremembo velikostnih razredov fotovoltaičnih proizvodnih naprav, pri čemer bi uvedli novi razred za najmanjše elektrarne do 20 kW, ki se lahko gradijo na individualnih hišah. V take elektrarne bi lahko investiral vsak lastnik hiše in ne samo nekaj posameznikov in podjetij, ki imajo na voljo veliko kapitala. Gospodinjstva bi tako proizvedeno električno energijo porabila za lastne potrebe in morebitne viške oddajala v omrežje. V treh do štirih letih je namreč pričakovati, da bo cena elektrike iz sončnih elektrarn zelo konkurenčna tisti iz omrežja. Na tak način bi spodbudili čim večjo lastno rabo proizvedene elektrike, ker je to bolj konkurenčno.
Vse do danes pa v združenju z ministrstva niso prejeli še nobenega odgovora na predlagane rešitve. Ravno nasprotno, v pravkar objavljenem predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Energetskega zakona so žal ugotovili, da so njihove predloge v celoti ignorirali.Zato so poleg posredovanja pripomb na predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Energetskega zakona glede na dobro poznavanje problematike in nadaljevanje nemotenega investicijskega cikla v OVE, Ministrstvo za infrastrukturo in prostor znova pozvali k čim prejšnjemu delovnemu sestanku, kjer bi lahko ustrezno predstavili možne zakonite rešitve in obravnavali nekatere druge predloge pomembne za prihodnji razvoj OVE v Sloveniji oziroma tovrstne industrije, tudi kot izjemne potencialne izvozne dejavnosti.(Povzeto po sporočilu za javnost)
Brane Janjić
2354