Javna predstavitev naj bi podala številne odgovore
Kot smo že pisali, odbor za infrastrukturo in prostor v petek ob 10. uri organizira javno predstavitev mnenj o predlogu energetskega zakona, ki ga je vlada sprejela 17. oktobra. Namen javne predstavitve mnenj je pridobiti mnenja in stališča strokovne in širše javnosti k predlogu energetskega zakona kot podlago za njegovo obravnavo na matičnem delovnem telesu.
Gre za nov sistemski zakon, ki je bil do sedaj spremenjen že petkrat in, ki nadomešča obstoječo zakonodajo na tem področju. Z njim se v slovensko zakonodajo prenaša deset evropskih direktiv in se določajo potrebni elementi za izvajanje Uredb EU. Vlada in resorno ministrstvo želita s predlogom energetskega zakona sistemsko urediti tri ključne energetske stebre: zanesljivost, konkurenčnost in nizkoogljičnost. Nov zakon v celoti prenaša evropsko zakonodajo na področju trga z energijo, energetske učinkovitosti in obnovljivih virov energije v nacionalni pravni red. Povečal bo preglednost pravne ureditve na tem področju in tudi izpolnil odločbo Ustavnega sodišča iz leta 2011. Na področju energetske politike zakon uvaja nove strateške dokumente, kot so Energetski koncept Slovenije in Državni razvojni energetski načrt. S temi dokumenti se bomo pregledneje in lažje odločali o prihodnjem razvoju energetskega sektorja v državi.
Cilj predloga zakona je na novo urediti skupna pravila notranjega trga z elektriko in zemeljskim plinom, pa tudi predpisati pravila za ločevanje in certificiranje operaterja prenosnega sistema za elektriko ter pravno in funkcionalno ločevanje operaterjev prenosnih sistemov zemeljskega plina. Zakon bo uredil pravila za delovanje sistemskih operaterjev ter notranjega trga z elektriko in zemeljskim plinom v skladu z določili tretjega energetskega svežnja, s čimer se krepijo konkurenca na tem trgu, pravice potrošnikov - odjemalcev, hkrati pa se povečuje zanesljivost oskrbe z elektriko in zemeljskim plinom.
Zaradi zagotavljanja bolj dolgoročno vzdržne podporne sheme za električno energijo iz obnovljivih virov ali iz soproizvodnje z visokim izkoristkom novi zakon vladi daje večja pooblastila pri odločanju o tem, katere tehnologije in v kakšnem obsegu se bodo spodbujale, da se zasleduje cilje akcijskih načrtov za OVE in URE, ter da se sprejmejo potrebne odločitve glede virov za podporno shemo.
Na področju energetske učinkovitosti so najpomembnejše novosti na področju stavbenega sektorja, kjer so možni izjemni prihranki, in pri doseganju prihrankov energije pri končnih odjemalcih. Vsi ukrepi so usmerjeni v spodbujanje večje energetske učinkovitosti na vseh področjih.
Osnovni cilj urejanja področja distribucije toplote in drugih energetskih plinov je zagotavitin zanesljivo in varno oskrbo s toploto (in hladom) in drugimi energetskimi plini iz zaključenih omrežij. Pri tem je treba upoštevati naravni monopol distributerjev in predlog zakona temu primerno ureja zaščito odjemalcev tako glede oskrbe, kot tudi glede pogodbenih obvez in določanja cen. Izvajanje distribucije toplote in drugih energetskih plinov je načeloma izbirna gospodarska javna služba in kot taka v domeni samoupravne lokalne skupnosti oziroma občine. Cilj urejanja v tem zakonu je podati zakonodajni okvir za urejanje gospodarske javne službe in določanje postopka odločanja v primerih, ko takšna oblika ni optimalna in se občina odloči oziroma dovoli izvajanje distribucije v t.i. tržni distribuciji.
Pri pripravi predloga zakona je ministrstvo poskrbelo, da se v največji možni meri odpravi administrativna bremena ter se ne predpisujejo nepotrebni postopki in odločanje pristojnih organov. Predlog zakona ukinja licence za energetske dejavnosti, na področju distribucije toplote in drugih energetskih plinov pa uvaja le priglasitev izvajanja dejavnosti Agenciji za energijo in AJPES z namenom vzpostavitve zanesljive evidence aktivnih sistemov in distributerjev. Spodbujanje URE in OVE ter posredno tudi boljše delovanje trga električne energije in plina ter energetskih storitev, bodo pozitivne doprinesle k zmanjševanju emisij toplogrednih plinov in na dolgi rok s tem tudi zmanjšane podnebne spremembe. Podjetja, povezana z oskrbo z zemeljskim plinom (predvsem agencija) bodo v skladu z določili predloga zakona izvajali nove ali spremenjene naloge tako, da bo dosežen cilj uvajanja tretjega energetskega svežnja na področju zemeljskega plina: zanesljiva in varna oskrba z zemeljskim plinom v konkurenčnem okolju. Predvsem pa bo imel zakon vpliv na delovanje in status sistemskih operaterjev, Elesa in Plinovodov. S krepitvijo vloge agencije za energijo ter z ukrepi za varstvo potrošnikov se skozi visoko kakovost storitev zagotavljajo prednosti konkurenčnega trga, ki bo po mnenju ministrstva imel pozitiven vpliv tudi na gospodarstvo.
Po sprejemu zakona bo ministrstvo zakon predstavilo ciljnim skupinam: podjetjem elektrogospodarstva, Sindikatu dejavnosti elektrogospodarstva Slovenije, upravnim enotam, samoupravnim lokalnim skupnostim in vsem drugim zainteresiranim. (pb)
1559