Novi energetski zakon junija pod streho
Seja se bo začela 17. junija, pred tem pa bo 4. junija predlog EZ obravnaval matični Odbor za infrastrukturo in prostor. Vsi, ki jih novi zakon zadeva, pa lahko do 29. maja še vlagajo amandmaje k predlogu zakona.
EZ je bil do zdaj spremenjen že petkrat. Vse spremembe doslej, razen novele EZ-D, so bile namenjene prilagoditvi naše zakonodaje evropskemu pravnemu redu, ureditvi pogojev za delovanje trga z električno energijo, regulatorjev, ureditvi izvajanja gospodarskih javnih služb na področju energetike in plina ter učinkoviti rabi energije in obnovljivih virov energije.
Razlogi za spremembo EZ so predvsem v obstoječi neskladnosti s predpisi EU in odločbo Ustavnega sodišča RS. S predlogom zakona se odpravljajo očitane kršitve evropske zakonodaje, na katere Evropska komisija opozarja Slovenijo z izdanimi uradnimi opomini in obrazloženimi mnenji po letu 2009. Spremembe je nujno treba sprejeti čim prej, sicer Sloveniji grozi izrek visoke denarne kazni pred Sodiščem EU zaradi nepravočasne notifikacije prenosa direktiv. Evropska komisija ugotavlja predvsem, da določila evropskih direktiv niso bila v celoti prenesena oziroma niso bila prenesena pravočasno. Odločba Ustavnega sodišča RS pa je pokazala, da je celotno področje omrežnine in prispevkov v zakonu opredeljeno pomanjkljivo in nejasno. Ker so to javne dajatve, je potrebna natančna zakonska podlaga, ki opredeljuje vsako posamezno postavko, namen in način določanja. Jasno je treba tudi zapisati, da omrežnino določa Javna agencija RS za energijo, dodatna plačila na računu za elektriko pa vlada. Zato je celotno področje omrežnine v novem EZ opredeljeno na novo, skladno z načeli jasnosti in preglednosti.
Cilj predloga zakona je na novo urediti skupna pravila notranjega trga z elektriko in zemeljskim plinom, pa tudi predpisati pravila za ločevanje in certificiranje operaterja prenosnega sistema za elektriko ter pravno in funkcionalno ločevanje operaterjev prenosnih sistemov zemeljskega plina. Prav tako naj bi se z novim zakonom uredila pravila za delovanje sistemskih operaterjev in notranjega trga z elektriko in zemeljskim plinom v skladu z določili tretjega energetskega svežnja tako, da se krepijo konkurenca na tem trgu, pravice potrošnikov oziroma odjemalcev, hkrati pa povečuje zanesljivost oskrbe z elektriko in zemeljskim plinom. Predlagani zakon upošteva predvsem načelo preglednosti in varstva odjemalcev ter preglednosti delovanja subjektov na trgu električne energije in zemeljskega plina.
S sprejemom novega zakona v DZ pa se bo obsežno delo povezano s pravno ureditvijo področja energetike šele začelo, saj bo treba z zakonom ustrezno uskladiti še vrsto podzakonskih in drugih aktov. (pb)
2107