O raziskavah na področju jedrske cepitve
Slovenija je jedrska država, in čeprav je najmanjša jedrska država na svetu, v
naši jedrski elektrarni proizvedemo več kot tretjino električne energije. Koristi
rabe tega čistega vira energije pa s seboj prinašajo tudi obveze za njeno odgovorno
rabo. To vključuje tudi lastni, nacionalni dolgoročni raziskovalni program in na njem
temelječe izobraževanje, odražati pa bi moral ustrezno razmerje med temeljnimi in
aplikativnimi raziskavami. Znanstvenoraziskovalni skupnosti bi zagotavljal od
proizvajalcev električne energije neodvisno dostopanje do znanj, ki jih jedrski deležniki
potrebujejo za odgovorno upravljanje jedrskih tehnologij in odločanje o jedrski energiji
kot varnem, trajnostnem viru za učinkovito proizvodnjo električne energije.
Strateškega dokumenta, ki bi opredelil raziskovalne prioritete in zagotovil
dolgoročno stabilnost, tekmovalnost in kakovost raziskav na področju jedrske cepitve, v
Sloveniji danes nimamo. Jedrske strokovnjake iz znanstvenoraziskovalnih, industrijskih,
regulatornih in odločevalskih organizacij smo zato povprašali, kaj menijo o
pripravi slovenske nacionalne raziskovalne strategije na področju jedrske cepitve ter ali,
zakaj in kako so pri njenem nastajanju pripravljeni sodelovati. Jasen in odločen skupni
imenovalec njihovih odgovorov je, da v Sloveniji tak strateški dokument potrebujemo
in si ga želimo: prav vsi sogovorniki ga namreč prepoznavajo kot relevanten vsebinski
kompas ter korak k stabilizaciji in izboljšanju preglednosti financiranja
raziskovalne dejavnosti na jedrskem področju.
Pripravljeni so sodelovati pri
njegovem nastajanju, saj se zavedajo koristi, ki jih bo imel tako za jedrsko skupnost kot
za varno in zanesljivo dobavo konkurenčne električne energije, ki je v interesu vseh
državljanov Slovenije. Nekoliko različni pa so njihovi pogledi na ključne izzive in
pristojnosti za pripravo tega dokumenta.
»Slovenija potrebuje
strateški dokument o raziskavah na področju jedrske cepitve,« je jasen prof.
dr. Marko Čepin, predsednik DJS, in dodaja, da je treba poleg sprejetega dokumenta
zagotoviti tudi uresničitev zapisanih usmeritev, saj strategija sama po sebi ni dovolj.
»Trenutno stanje slovenskih raziskav je sicer dobro, a to zaradi zavzetih
raziskovalcev, ki s premalo financiranja dosegajo lepe rezultate. Vpeti so v evropska
sodelovanja, sodelujejo pa tudi z industrijo,« razlaga Čepin.
Prof. dr. Leon
Cizelj, vodja Odseka za reaktorsko tehniko na IJS, ki je tudi pobudnik za organizacijo
razprave članov DJS o pripravi strategije slovenskih nacionalnih raziskav na področju
jedrske cepitve, poudarja, da na IJS osnutek strateškega dokumenta s svojimi
notranjimi viri, torej v prostem času raziskovalcev, že pripravljajo. Kako pa je IJS
pripravljen na takšno strategijo?
»Na IJS opravimo praktično vse
predkonkurenčne raziskave v slovenskem prostoru, povezane z jedrsko cepitvijo. Torej
raziskave, katerih rezultati niso poslovna skrivnost in so javno dostopni vsakomur, ne le
plačniku. Tudi naše povezave s kolegi v tujini so izjemno dobre. Predpogoje za
pripravo odličnega predloga slovenske raziskovalne strategije na področju jedrske cepitve
torej imamo,« poudarja Cizelj in dodaja, da ima tak strateški dokument v
jedrskih državah predvsem vlogo dolgoročnega dogovora države in vseh jedrskih deležnikov o
osnovnih usmeritvah ter ciljih, prioritetah in virih, ki jih deležniki bodisi skupaj ali
ločeno usmerjajo v raziskave in visokošolski sistem na področju jedrske
cepitve.
»Vire, potrebne za nastanek takega dokumenta, praviloma zagotovi
država, pri njegovi pripravi pa po svojih zmožnostih in v skladu s svojimi dolgoročnimi
strategijami sodelujejo vsi jedrski deležniki,« razlaga Cizelj in kot primer dobre
prakse na evropski ravni navaja Strateško raziskovalno in inovacijsko agendo
(Strategic Research and Innovation Agenda, 2013), ki je nastala pod okriljem evropske
jedrske tehnološke platforme SNE-TP.
Raziskovalne prioritete evropske
jedrske platforme: varnost, trajnost, konkurenčnost
Ključni energetski
izzivi Evrope so jasni: zanesljivost oskrbe z energijo, okoljskopodnebna sprejemljivost (s
poudarkom na nizkoogljičnosti) in konkurenčnost. Evropska komisija je že leta 2011 v
dokumentu Energy Roadmap 2050 jasno prepoznala pomen jedrske energije za oskrbo Evrope z
električno energijo iz tega nizkoogljičnega vira, pred tem pa je že leta 2007 v načrtu SET
(Strategic Energy Technology Plan) opredelila jedrsko cepitev kot eno ključnih
nizkoogljičnih tehnologij.
Na teh podlagah smo oblikovali evropsko jedrsko
raziskovalno strategijo, njena najnovejša različica je Strateška
raziskovalna in inovacijska agenda (2013), in to je dokument, ki živi. Pomembno namreč
podpira vlogo jedrske energije v evropski energetski politiki ter koristi tako članom
SNE-TP platforme kot vsem evropskim državljanom, saj kot najvišje raziskovalne
prioritete opredeljuje zagotavljanje jedrske varnosti, dodatno izboljšanje
trajnostnih vidikov jedrske energetike in njene konkurenčnosti v smislu cenovne
učinkovitosti električne energije iz jedrskih elektrarn.
S Cizljem se glede potrebe
po slovenskem nacionalnem jedrskem raziskovalnem kompasu strinja tudi doc. dr. Luka Snoj,
vodja Odseka za reaktorsko fiziko na IJS: »Ker strateških raziskovalnih
usmeritev na področju jedrske cepitve na državni ravni danes ni, jih moramo oblikovati in
pri tem smo raziskovalci z IJS vsekakor pripravljeni aktivno sodelovati. Pravzaprav smo s
kolegi raziskovalci že začeli pripravljati izhodišča za tak dokument,«
razlaga Snoj. In zakaj tak dokument potrebujemo?
»Danes jedrski raziskovalci
delujemo brez širših strateških usmeritev. V praksi to pomeni, da so
usmeritve opredeljene le na ravni posameznih raziskovalnih skupin ali kvečjemu
raziskovalnih institucij. Največje od teh raziskovalnih skupin dosegamo odlične rezultate
po domačih in mednarodnih kazalnikih in smo tesno vpete v mednarodna sodelovanja. Novo
znanje tudi prenašamo v prakso, a se zavedamo, da se pri tem še lahko
izboljšamo. Pomemben izziv je finančni, saj je trenutno najbolj dolgoročen način
financiranja raziskovalni program, ki traja šest let, drugo so projekti z
zagotovljenim financiranjem za eno ali dve leti, kar pa je ovira za dolgoročne
raziskave,« je kritičen Snoj.
S Cizljem in Snojem se strinja tudi dr. Romana
Jordan, pomočnica direktorja Instituta "Jožef Stefan", ki opozarja, da država ne določa
strateških usmeritev in ne zagotavlja dolgoročnega financiranja, temveč le
projektno in posledično nestabilno financiranje. »Strateške usmeritve
oblikujejo izkušeni raziskovalci in vodje programskih skupin, ki pa so se morali v
zadnjih letih sprijazniti s tretjino manjšim proračunom za raziskave,«
razlaga Jordanova.
Raziskovanje jedrske cepitve mora biti skladno s
strateškim razvojem Slovenije
Nujnost priprave strateškega
dokumenta poudarja tudi direktor Uprave RS za jedrsko varnost dr. Andrej Stritar in
dodaja, da morajo pri pripravi takega dokumenta sodelovati vsi jedrski deležniki, tako
raziskovalci kot uporabniki raziskav – upravljavci objektov in državni organi.
»Strategija mora nastati v sklopu 'jedrskega ceha', smiselno bi jo bilo pripraviti
kot dokument Društva jedrskih strokovnjakov Slovenije, ki predstavlja in združuje
ta ceh. Tako bi pri nastajanju sodelovalo veliko jedrskih strokovnjakov, saj moramo najti
kompromis med potrebami in željami vseh,« predlaga Stritar in opozarja, da bi se
bilo treba vzporedno z usklajevanjem vsebine dogovoriti tudi o obliki takega dokumenta:
»Lahko je zakonsko obvezujoč ali pa nekakšna mehka smernica. Nagibam se k
slednjemu.«
Nasprotno pa Jordanova meni, da bi moralo strateški
dokument o raziskavah na jedrskem področju pripraviti pristojno ministrstvo.
»Vodilno vlogo bi moralo imeti ministrstvo za izobraževanje, znanost in
šport, ki bi ga zasnovalo na podlagi vhodnih podatkov ministrstva za
infrastrukturo, povezanih z nastajajočim Energetskim konceptom Slovenije, ter ministrstva
za okolje in prostor, povezanih z zahtevami Uprave RS za jedrsko varnost,« predlaga
Jordanova in dodaja, da je IJS pri nastajanju dokumenta pripravljen aktivno sodelovati z
vsebinskimi predlogi v okviru javnih razprav, podajanja mnenj in podobno. »Na
predlog ministrstva lahko sodelujemo tudi s pripravo teoretičnih podlag, vendar IJS v ta
namen nima zagotovljenih finančnih sredstev.«
Da je jedrska raziskovalna
dejavnost skupaj s proizvodnim objektom NEK, zakonodajo, regulatornim organom in drugo
podporno dejavnostjo sestavni del nacionalne jedrske infrastrukture, ki nas definira kot
jedrsko državo, ter da omogoča varno in zanesljivo delovanje slovenskega jedrskega
programa, se zavedajo na ministrstvu za infrastrukturo. »Jedrsko raziskovalno
področje moramo usmeriti v skladu s predvidenim strateškim razvojem Slovenije, kar
velja tudi za raziskave na področju jedrske cepitve. Strateški dokumenti so namreč
tisti, ki usmerjajo raziskave in posledično tudi zagotovijo finančna sredstva,« je
realen Danijel Levičar, bivši generalni direktor Direktorata za energijo pri
ministrstvu za infrastrukturo.
»Jedrsko cepitev moramo vključiti v celovito
raziskovalno strategijo Slovenije. To področje raziskav je za naš delujoč jedrski
program aktualno, zato smo na ministrstvu pripravljeni sodelovati pri pripravi
strateškega dokumenta za področje jedrskih raziskav, ki je sicer v domeni
ministrstva za izobraževanje, znanost in šport,« zagotavlja Levičar in
dodaja: »Cepitev je izjemno pomembna tehnologija za nadaljnji razvoj družbe in
kakovost življenja.«
Kako doseči ustrezno razmerje med temeljnimi in
aplikativnimi raziskavami?
Sogovorniki opozarjajo na pomen vzpostavitve
ustreznega razmerja med temeljnimi in aplikativnimi raziskavami. Tako Božidar Krajnc,
direktor inženiringa v NEK, poudarja, da Slovenija vsekakor potrebuje strateški
dokument na področju jedrske cepitve, saj je treba spremeniti način dela in financiranja.
»Jedrska industrija in upravni organi za zagotavljanje sevalne in jedrske varnosti
bi morali imeti več vpliva na vsebino in obseg raziskav. Te bi namreč morale podpirati
vsakodnevno varno rabo jedrske energije in razvoj oziroma nadgradnjo uporabljenih
tehničnih rešitev,« glede aplikativnega dela raziskav predlaga
Krajnc.
Podobno tudi Jože Špiler, vodja tehničnega sektorja v GEN energiji,
opozarja na pomen in vlogo aplikativnih raziskav, saj lahko le tako izboljšamo
uspešno obratovanje jedrskih objektov in poslovanje jedrskih deležnikov:
»Aplikativne raziskave naj rešujejo aktualne izzive v uporabi jedrske
tehnologije v Sloveniji. Zavedati se moramo, da mora Slovenija kot jedrska država delovati
na področju raziskav jedrske cepitve in tako zagotavljati jedrsko varnost svojih objektov,
vendar je hkrati treba razumeti, da smo najmanjša jedrska država na svetu, torej so
tudi naši človeški in finančni viri omejeni. To velja tudi za raziskave.
Nujen je racionalen pristop, z jasnim ciljem na raziskovalnih temah, ki so relevantne za
Slovenijo in ki nam omogočajo dodano vrednost,« predlaga Špiler.
Da je
pravo razmerje med temeljnimi in aplikativnimi raziskavami eden od najpomembnejših
predpogojev dolgoročno stabilnega razvoja vsakega področja, njegovo doseganje v praksi pa
zahteva veliko naporov vseh vpletenih, poudarja tudi Cizelj in ob tem dodaja, da
aplikativnih raziskav ne smemo enačiti z reševanjem vsakodnevnih tehničnih izzivov,
ki so sestavni del upravljanja in nadzorovanja jedrskih objektov ter večinoma temeljijo na
komercialno dostopnem znanju.
»Dobre aplikativne raziskave potrebujejo odlično
podporo ter sodelovanje temeljnih raziskav in industrije. Razvojna ambicioznost države in
industrije sta pri tem nepogrešljivi,« je prepričan Cizelj in dodaja, da se
poleg tega v marsičem razlikujejo tudi poslanstvo, motivacija, osebnostne lastnosti
raziskovalcev in metode dela v temeljnih, aplikativnih in industrijskih raziskavah. V
tujini se s tem izzivom praviloma spoprijemajo z vzpostavljanjem dolgoročnih partnerskih
povezovanj.
Pomen razvojne ambicioznosti države in industrije poudarja tudi
Jordanova: »Raziskovalna skupnost si želi večjih razvojnih ambicij slovenskega
gospodarstva in infrastrukturnih dejavnosti, ki bi omogočale prenos novega znanja s
področja jedrske cepitve v prakso oziroma njegovo komercializacijo.«
Z
enotnim nacionalnim pristopom do (še) večje vpetosti v projekte
EU
Pri raziskavah na področju ravnanja z radioaktivnimi odpadki, ki so
pomemben del raziskav na področju jedrske cepitve, prepoznava doc. dr. Tomaž Žagar,
direktor ARAO, trenutne raziskovalne potenciale Slovenije približno uravnoteženo
razporejene med vključevanje slovenskih raziskovalcev v evropske projekte in podporo
domači industriji, slednje še posebej ob prihodnjih večjih
projektih.
»Strateške usmeritve nacionalne raziskovalne strategije bi
morale voditi k trem ključnim ciljem: dolgoročni cilj so vsekakor temeljne raziskave s
poudarkom na razvoju znanja; srednjeročni cilj je sodelovanje v evropskih projektih z
mislijo na prenos znanja v Slovenijo; kratkoročne cilje pa bi si morali zastaviti predvsem
s sodelovanjem raziskovalnih institucij in industrije z namenom doseganja neposrednih
rezultatov, ki bodo učinkovito koristili aktualnim potrebam domače industrije,«
predlaga Žagar in dodaja, da lahko enotni nastop Slovenije z jasno podporo državnih
institucij zagotovi nadaljnje vključevanje Slovenije v evropske projekte, katerih jasen
trend v zadnjih letih je prav v smeri povezovanja in združevanja deležnikov.
Navaja konkreten primer - evropski projekt JOPRAD (Joint Programming on Radioactive Waste
Disposal): »To je projekt Euratom, katerega vizija in cilj sta vzpostaviti skupno
evropsko načrtovanje raziskav na področju ravnanja z radioaktivnimi odpadki v EU. Projekt
poteka v okviru evropskega konzorcija, pogoj za sodelovanje v tem konzorciju pa je
zagotovljena podpora uradnih državnih institucij. Potrebna je torej usklajenost med
nacionalnimi jedrskimi deležniki: raziskovalci, industrijo in odločevalci. Ključno
sporočilo projekta je, da interes za skupno načrtovanje obstaja. Treba pa je biti
obveščen o priložnostih in dobro organiziran, torej na nacionalni ravni usklajen s
ključnimi deležniki,« poudarja Žagar.
EKS in strategija razvoja
Slovenije šele nastajata: izgovor ali priložnost za pripravo strategije jedrskih
raziskav?
Usklajenost z odločevalskim okoljem pa ni nujna samo na ravni
posameznih deležnikov, ampak tudi na ravni usklajenosti s krovnimi nacionalnimi
strategijami. Na to opozarjajo praktično vsi sogovorniki. »Vlada RS še ni
sprejela strateške odločitve, ki bi jasno in nedvoumno opredeljevala dolgoročno
rabo jedrske energije za pridobivanje električne energije, vključno z gradnjo JEK 2. Taka
odločitev bi utemeljila potrebo po organiziranem pristopu k pripravi ciljnih raziskovalnih
programov,« meni Božidar Krajnc.
Jože Špiler kot dokumenta, s katerima
mora biti strategija slovenskih jedrskih raziskav nujno usklajena, omenja predvsem
Strategijo razvoja Slovenije in Energetski koncept Slovenije, ki sta trenutno oba v
pripravi. S tem se strinja tudi Marko Čepin, Romana Jordan pa kot ključen izziv pri
oblikovanju nacionalne jedrske raziskovalne strategije prepoznava prav vhodne podatke, s
katerimi bi definirali dolgoročen razvoj in uporabo jedrskih tehnologij v
Sloveniji.
Danijel Levičar je glede današnje in dolgoročne rabe jedrske
energije v Sloveniji jasen, saj poudarja, da je jedrska opcija del našega
obstoječega energetskega programa in da je v predlogu usmeritev za Energetski koncept
Slovenije jedrska energija prepoznana kot pomemben vir tudi v prihodnji trajnostni
energetski mešanici. »Da bi predlagane usmeritve Energetskega koncepta
Slovenije pravilno in smiselno prenesli tudi v njegovo končno verzijo, bo treba jedrski
raziskovalni program vključiti v druge resorne strateške dokumente, tudi v
Strategijo razvoja Slovenije, ki je trenutno v nastajanju,« predlaga Levičar in
dodaja, da vidi kot enega pomembnejših izzivov na tem področju tudi vključevanje
raziskav s področja jedrske cepitve v dokaj novo, a že sprejeto Strategijo pametne
specializacije, kamor področje jedrske cepitve zdaj še ni vključeno. »Najti
bo treba način, kako strategijo raziskav na področju jedrske cepitve povezati z
obstoječimi razvojnimi usmeritvami v Sloveniji,« sklene Levičar.
Iz pogovorov
z jedrskimi deležniki izhajajo naslednje ugotovitve - kritične, a konstruktivne:
- širok krog jedrskih deležnikov
(raziskovalci, industrija, regulator in odločevalci) se strinja, da potrebujemo nacionalno
strategijo raziskav na področju jedrske cepitve, in vsi so pri njenem oblikovanju oziroma
pisanju pripravljeni sodelovati; strinjajo se, da bo uspeh največji, če si jedrska stroka
postavi svoj kompas in mu potem tudi sledi;
- na načelni ravni se
zdi logično (čeprav se vsi zavedajo, da bo na izvedbeni ravni iskanje teh ravnotežij
težavno), da je treba vzpostaviti ustrezno razmerje med temeljnimi in aplikativnimi
raziskavami ter pri tem upoštevati realne gabarite slovenskega jedrskega programa,
vključno z višino razpoložljivih virov financiranja, tako državnih kot tistih iz
industrije; pri tem bo dobrodošla tudi okrepitev razvojne ambicioznosti države in
industrije, seveda v realnih okvirjih;
- osrednjega pomena je
zagotavljanje dolgo-, srednje- in kratkoročne stabilnosti financiranja raziskav, zato je
treba tudi raziskovalne cilje zastaviti glede na njihovo ročnost;
-
ključen izziv je oblikovanje koherentne, enotne in uspešne nacionalne
raziskovalno-razvojne zgodbe na področju jedrske cepitve, ki bo realna in usklajena z
nadrejenimi strateškimi dokumenti na področju energetike, razvoja države in
drugimi;
- in ne nazadnje še pobuda, kot izhaja iz
nekaterih pogovorov: to, da se drugi nacionalni strateški dokumenti šele
pripravljajo, naj jedrskim deležnikom ne bo izgovor, da se skupne jedrske raziskovalne
strategije v tem trenutku še ne bi lotili. Nasprotno, naj to vzamejo predvsem kot
priložnost, da se priprave raziskovalne strategije lotijo nemudoma, nato pa oblikovana
stališča, o katerih jim bo uspelo vzpostaviti konsenz, čim prej skomunicirajo
oblikovalcem politik in odločevalcem iz različnih resorjev kot vsebinska izhodišča
v razmislek, usklajevanje in vključevanje v resorne strategije. Tako bodo imeli ti
(različni, a z jedrskimi raziskavami in jedrsko energetiko tako ali drugače povezani)
resorji priložnost prejeta strateška stališča o jedrskih raziskavah
pravočasno spoznati, o njih premisliti in jih morebiti celo upoštevati. In to
še preden bodo končali in zapečatili svoje resorne nacionalne strateške
dokumente.<
Primer dobre prakse strateškega
načrtovanja jedrskih raziskav
Strateška raziskovalna in inovacijska
agenda (Strategic research and innovation agenda) evropske jedrske tehnološke
platforme SNE-TP je strateški dokument, katerega nastanek je sofinancirala evropska
komisija, pri pripravi vsebin pa so sodelovali člani SNE-TP. Med člani je danes že več kot
110 podjetij, raziskovalnih centrov ter pooblaščenih izvedencev za jedrsko in
sevalno varnost. Iz Slovenije je med člani SNE-TP Institut "Jožef Stefan". Evropski
komisiji ta strateški dokument služi kot podlaga za prioritizacijo (so)financiranja
jedrskih raziskav ter kot podpora oblikovanju in izvajanju evropskih energetskih politik.
Več informacij: www.snetp.eu
Odmevnejši aktualni slovenski raziskovalni dosežki na področju jedrske
fisije
Raziskovanje je iskanje oziroma razvoj novega znanja, torej
znanja, ki na našem planetu še ne obstaja. V Sloveniji so raziskave na
področju jedrske fisije motivirane predvsem z radovednostjo raziskovalcev, usmerjene pa so
v boljše razumevanje in napovedovanje procesov, ki so pomembni za jedrsko in
sevalno varnost. S finančno podporo javne agencije za raziskovalno dejavnost republike
Slovenije (ARRS) in evropske komisije jih izvaja institut "Jožef Stefan" v sodelovanju s
partnerji v evropski skupnosti, državah OECD, ZDA in na kitajskem.
Med
odmevnejše slovenske raziskovalne dosežke v zadnjem času spadajo:
- reaktorski preračuni z
upoštevanjem negotovosti,
- analiza in priprava
jedrskih podatkov in njihovih negotovosti,
- izvedba in simulacija
referenčnih eksperimentov reaktorske fizike za preveritev računskih modelov, - simulacije
in meritve doznih polj v sevalnih in jedrskih objektih,
- sklopljene simulacije
nevtronike in termohidravlike,
- simulacije prenosa toplote
v turbulentnih enofaznih tokovih vode ali tekoče kovine,
- simulacije dvofaznih tokov
z zasledovanjem medfaznih stičnih površin in z dvofluidnimi modeli,
- simulacije nastanka in
rasti medkristalnih razpok v jeklih, obsevanih z nevtroni,
- poskusi in simulacije z
razporeditvijo in zgorevanjem vodika v zadrževalnem hramu ter
- poskusi in simulacije
parnih eksplozij zaradi stika raztaljenega goriva s hladno vodo.
Več informacij:
http://f8.ijs.si/ in http://r4.ijs.si
Dr. Tomaž Boh, državni sekretar,
ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport
»Ministrstvo za
izobraževanje, znanost in šport podpira prizadevanja kroga strokovnjakov, ki za
področje jedrske cepitve želi postaviti srednje- in dolgoročne razvojne cilje, s katerimi
se bo nato jedrska cepitev lažje razvijala in tudi optimizirala svoje resurse. Narava
področja vključuje več resorjev in tudi drugih akterjev, zato menimo, da mora strategija
nastati v sodelovanju z vsemi ključnimi deležniki. Njena implementacija je namreč odvisna
od aktivnega sodelovanja vseh resorjev. Ministrstvo je pripravljeno sodelovati pri
pripravi nacionalne jedrske raziskovalne strategije in pri njenem izvajanju prevzeti tudi
del aktivnosti, ki se nanašajo na bazično znanost. V našem interesu sta
predvsem znanstvena odličnost in optimizacija razpoložljivih sredstev za to področje,
usmerjanje področja v smeri uporabnosti pa morajo prevzeti področno pristojne
institucije.«
Prof. dr. József Györkös,
direktor Javne agencije za raziskovalno dejavnost RS
»Poslanstvo Javne
agencije za raziskovalno dejavnost RS (ARRS) je skrb za stabilno javno financiranje
raziskovalne dejavnosti v Republiki Sloveniji na vseh vedah in področjih ter krepitev
odlične znanosti. Zagotavljanje stabilnosti s programskim financiranjem in umerjenost
razmerja med odličnim temeljnim in relevantnim aplikativnim raziskovanjem so usmeritve, ki
nas vodijo pri našem delovanju. V začetku avgusta 2016 je bil sprejet nov Pravilnik
o postopkih sofinanciranja in ocenjevanja ter o spremljanju izvajanja raziskovalne
dejavnosti, ki postopke in način dela pri izboru raziskovalnih projektov precej približuje
načelom in načinu izbora pri Obzorju 2020, s posebnim poudarkom Evropskega raziskovalnega
sveta (ERC) pri temeljnih projektih. V prihodnje si v nacionalnem sistemu želimo uvedbe
večjih tematskih interdisciplinarnih projektov, ki bi omogočili raziskovanje na področjih,
ki so ključnega pomena za razvoj in blaginjo Republike Slovenije. V evropskem kontekstu si
želimo več pridobljenih projektov ERC na raziskovalnih organizacijah v Sloveniji, zato je
v pripravi mehanizem od tri- do šestmesečnih gostovanj pri dobitnikih projektov ERC
(ERC Visiting Fellowship).«
Kako in zakaj se lotiti
priprave nacionalne raziskovalne strategije na področju jedrske cepitve?
Prof. dr. Marko Čepin, predsednik DJS:
»Zagotoviti je treba dolgoročno
financiranje usmerjenih raziskav na področju jedrske fisije. Slovenija je premajhna, da bi
delovala na vseh raziskovalnih podpodročjih; raziskave morajo biti jasno
usmerjene.«
Danijel Levičar, bivši generalni direktor
Direktorata za energijo, ministrstvo za infrastrukturo:
»Jedrski
raziskovalni program si mora zaradi strateške pomembnosti izboriti primerno mesto
znotraj slovenskih raziskovalnih programov. Financiranje je sicer izziv, a še večji
izzivi so drugje, in ti morajo voditi v usklajeno, koherentno in uspešno nacionalno
razvojno zgodbo. Raziskovalne prioritete vsekakor vidim v podpori varnemu in zanesljivemu
izvajanju celotnega jedrskega programa, od proizvodnje električne energije do ravnanja z
odpadki.«
Dr. Romana Jordan, pomočnica direktorja IJS:
»Področje strateških jedrskih raziskovalnih usmeritev moramo v prihodnje
obravnavati celovito in dolgoročno. Sprejeti moramo odločitev o dolgoročnem razvoju
jedrskega programa v Sloveniji in identificirati ključne zmogljivosti, ki jih potrebujemo
za njegovo realizacijo. Pri tem bi morali upoštevati mednarodne usmeritve ter
raziskovalne in razvojne smernice jedrskega področja, poleg človeških virov pa
zagotoviti tudi ustrezno raziskovalno infrastrukturo.«
Prof. dr. Leon
Cizelj, vodja Odseka za reaktorsko tehniko, IJS:
»Raziskovalna strategija bo
dogovor vseh jedrskih deležnikov o osnovnih usmeritvah in ciljih, prioritetah in virih. To
bo prvi in zelo pomemben korak k stabilizaciji financiranja raziskav. Po vsebinski plati
ne pričakujem težav pri oblikovanju dokumenta – njegov predlog bo nastal znotraj IJS
in bo usklajen z dogajanji in dognanji v EU, ZDA, OECD/NEA in IAEA. Nekoliko več dela pa
pričakujem pri usklajevanju te strategije s slovensko jedrsko industrijo in upravnimi
organi ter pozneje pri zagotovitvi kakovostnih in dolgoročnih finančnih virov. Okrepiti je
treba zavedanje, da dobre aplikativne raziskave potrebujejo odlično podporo in sodelovanje
temeljnih raziskav in industrije. Pri tem sta nepogrešljivi razvojna ambicioznost
države in industrije.«
Dr. Andrej Stritar, direktor Uprave RS za
jedrsko varnost:
»Postavimo skupno raziskovalno strategijo in si obljubimo,
da ji bomo sledili. Jasno zapisani kratko- in dolgoročni cilji strategije bodo povečali
verjetnost pridobitve finančnih virov. Danes potencialni financerji neradi dajo denar, ker
ne vedo, za kaj točno ga dajo. Morda nam lahko na podlagi takšne strategije celo
uspe spremeniti sedanji sistem financiranja raziskovalne dejavnosti pri ARRS, kjer zdaj
šteje izključno znanstvena odličnost. Ključni izziv je torej pripravljenost vseh
skupaj, da sedemo za isto mizo in najdemo kompromis med našimi željami. Vse drugo
je preprosto!«
Jože Špiler, vodja tehničnega sektorja, GEN
energija:
»Odgovornost za nastanek strategije ni pri eni organizaciji,
temveč mora biti plod skupnega napora vseh deležnikov, sicer je vprašljiva njena
izvedba. GEN energija je pripravljena sodelovati pri nastajanju in izvedbi
strateškega dokumenta, pri čemer je pomembno vzpostaviti ustrezno razmerje med
temeljnimi in aplikativnimi raziskavami.«
Doc. dr. Luka Snoj, vodja
Odseka za reaktorsko fiziko, IJS:
»Z jedrsko elektrarno sobivamo približno
stoletje ali več. V tem času prihaja do pomembnih sprememb v znanosti, tehnologiji in
družbi, kar s seboj prinaša kadrovska, politična, ekonomska in druga tveganja tako
za upravljavca jedrskega objekta kot za njegovega nadzornika – državo. Obvladovanje
tovrstnih tveganj je mogoče le z lastnim, dolgoročnim in mednarodno vpetim raziskovalnim
programom. Brez strateškega dokumenta je tak dolgoročen program težje voditi in
ohranjati.«
Božidar Krajnc, direktor inženiringa, NEK:
»Da, Slovenija potrebuje strateški dokument o raziskavah na področju jedrske
fisije. Pri njegovem nastanku morajo poleg raziskovalnih organizacij sodelovati tudi
industrija in upravni organi z jedrskega področja. Raziskave bi morale biti v prihodnje
namenjene predvsem podpori pri vsakodnevni rabi jedrske energije in razvoju oziroma
nadgradnji uporabljenih tehničnih rešitev.«
Doc. dr. Tomaž
Žagar, direktor ARAO:
»Slovenija potrebuje strateški dokument o
raziskavah na področju jedrske fisije, ki bo zajemal tudi področje ravnanja z RAO.
Strategija mora zastaviti dolgo-, srednje- in kratkoročne raziskovalne cilje; med
slednjimi je tudi okrepitev sodelovanja z industrijo z namenom doseganja neposrednih
rezultatov, ki bodo učinkovito koristili aktualnim potrebam domače
industrije.«
Mag. Mojca Drevenšek, Consensus
2454