Agencija za energijo je objavila stališča o nadaljnjem razvoju elektroenergetskega sistema in trga z vidika transformacije sektorja.
S ciljem izpolnitve svojih nalog, ki izhajajo iz potreb transformacije sektorja in razvoja trga z energijo, je Agencija za energijo izpostavila izhodiščna stališča, na podlagi katerih bo v prvi polovici leta 2019 med drugim izvedla tudi javno posvetovanje glede zagotovitve pogojev za vzpostavitev trga s prožnostjo v Sloveniji.
Energetski sektor je namreč podvržen velikim in hitrim spremembam, ki naslavljajo nove vidike uporabe, proizvodnje in trgovanja z energijo. Spremembe podpirata tehnološki razvoj in digitalizacija, ki ključno prispevata k učinkoviti decentralizaciji elektroenergetskega sistema z omogočanjem tehnično in ekonomsko učinkovite integracije številnih razpršenih virov in virov prožnosti (v smislu odjema in proizvodnje) v sistem in njihovo sodelovanje na trgu. Obvezujoči okoljski cilji na nacionalni ravni in ravni EU ter novi sveženj o čisti energiji zahtevajo nove vloge na trgu, uvajanje novih tehnologij, boljše izkoriščanje obstoječe infrastrukture, učinkovitejši razvoj elektroenergetskega sistema in ne nazadnje tudi ustrezne normativne spremembe.
Razogljičenje sektorja je treba zagotoviti z najmanjšimi možnimi stroški in kar največjimi širšimi družbenimi koristmi. Pri tem agencija izpostavlja vlogo odjemalca, ki je z vidika svežnja o čisti energiji ključen za zagotavljanje koristi digitalizacije, a pod pogojem, da prevzame aktivno vlogo. V razmerah, ko se morajo vsi deležniki v elektroenergetskem sektorju sproti prilagajati novim razmeram, je zato najpomembnejše učinkovito reguliranje, ki se mora prilagajati razvoju trgov, in hkrati učinkovito delovanje sistemskih operaterjev, ki tržnim razmeram niso podvrženi, a morajo z ustreznimi spremembami v delovanju zagotavljati temeljne pogoje za navedene spremembe, torej učinkovit in nediskriminatoren dostop do omrežja, zanesljivo obratovanje sistema in ustrezna raven storitev, ki temelji na digitalizaciji. Svojo nalogo pa morajo pravočasno opraviti tudi vsi drugi deležniki na trgu, ki so odgovorni za zagotavljanje vseh drugih pogojev, kot je vzpostavitev normativne ureditve, ki bo omogočila potrebne storitve, nadgradnjo trga z energijo in aktivno vključevanje odjemalcev ter hkrati strateško izvajanje ozaveščanja deležnikov, predvsem odjemalcev, o potencialu in koristih njihovega sodelovanja. Agencija ugotavlja, da na področjih digitalizacije energetskega sektorja ter razvoja sistema in trga navkljub preseganju statističnega povprečja v EU na nekaterih osamljenih področjih v Sloveniji, kot je nadpovprečno število nameščenih pametnih števcev, za najbolj razvitimi državami EU precej zaostajamo. Slovenija se je tako znašla na točki, kjer bo nadaljevanje poti iz preteklih let deležnikom onemogočilo izkoriščanje potenciala omenjenih sprememb, kar se bo odrazilo v zmanjšanju ali izničenju pričakovanih družbenih koristi, prav tako pa lahko resno ogrozi doseganje krovnih okoljskih ciljev. S ciljem izpolnitve svojih nalog, ki izhajajo iz potreb zahtevane transformacije, agencija v nadaljevanju izpostavlja izhodiščna stališča, na podlagi katerih bo v prvi polovici leta izvedla javno posvetovanje glede zagotovitve pogojev za vzpostavitev trga s prožnostjo v Sloveniji.
Gonilni element potrebnih sprememb je prav v učinkoviti vzpostavitvi trga s prožnostjo in v aktivnem vključevanju vse večjega števila odjemalcev, ki bodo s svojim prostovoljnim sodelovanjem aktivno sooblikovali trg. Izkoriščanje potenciala prožnosti uporabnikov sistema zahteva postopno vzpostavitev minimalnih pogojev s strani več ključnih deležnikov in razvoj storitev s ciljem zagotoviti tako eksplicitne kakor tudi implicitne mehanizme prilagajanja odjema. Agencija v stališčih med drugim naslavlja določene razvojne vidike na področju distribucije, ki so v zadnjem obdobju predmet razprav na različnih ravneh. Pri vsakem področju predlaga tudi nosilce potrebnih aktivnosti.
Agencija je izpostavila sedem ključnih stališč
Najprej je treba zagotoviti dokončno, celovito in učinkovito operacionalizacijo funkcij elektroenergetskega sistema in modela trga ter posledično storitve, ki izhajajo še iz tretjega svežnja direktiv EU, kar je pogoj za pravočasen začetek implementacije svežnja o čisti energiji. Prav tako je treba vzpostaviti usklajeno raven razumevanja novih vlog, njihove interakcije, novih konceptov, tehnologij in poslovnih modelov v elektroenergetskem sektorju. Po prepričanju agencije mora distribucijski operater zagotavljati izključno storitve, ki spadajo v njegovo osnovno dejavnost in ki so skladne z modelom trga, osredotočenim na odjemalca ter njegovo vlogo neodvisnega spodbujevalca trga. Treba je določiti in uveljaviti nov, integriran model trga, ki vključuje trgovanje s prožnostjo. Potreben je učinkovitejši razvoj sistema z naložbami v nove tehnologije na podlagi akcijskega načrta ter prenovljenih strategij za obdobje po 2020. Po mnenju agencije je treba zagotoviti izkoriščanje potenciala digitalizacije z zagotavljanjem koristi za odjemalca, ki mora biti obenem ustrezno zaščiten pred tveganji. In kot zadnje, mora agencija v vlogi sektorskega regulatorja pri svojem osnovnem delovanju zagotavljati razvoj oziroma evolucijo reguliranja elektrooperaterjev, ki mora postati bolj dinamična oziroma agilna ob izkoriščanju potenciala digitalizacije.