Okolje

Lani petodstotno zmanjšanje emisij iz EU ETS

Trend zniževanja emisij potrjuje uspešnost in učinkovitost sistema omejitve in trgovalnega sistema EU kot pomembnega političnega instrumenta za razogljičenje evropskega gospodarstva.
 

Lani petodstotno zmanjšanje emisij iz EU ETS

Podatki, ki so jih države članice EU sporočile do 31. marca, kažejo petodstotno zmanjšanje emisij leta 2024 v primerjavi z ravnmi iz leta 2023 iz stacionarnih naprav in letalskega prometa. S tem so emisije v okviru sheme za trgovanje z emisijami (EU ETS) zdaj približno 50 odstotkov pod ravnmi iz leta 2005 in na dobri poti, da do leta 2030 dosežejo cilj 62-odstotnega zmanjšanja. 

Največ je k napredku pri razogljičenju znova največ prispeval energetski sektor, pri čemer so se emisije iz proizvodnje električne energije zmanjšale za 12 odstotkov pod ravnmi iz leta 2023. Zmanjšanje je posledica povečanja proizvodnje električne energije iz OVE za osem odstotkov in jedrske energije za pet odstotkov, skupaj z zmanjšanjem rabe plina za osem odstotkov in premoga za 15 odstotkov. Glavna dejavnika povečane proizvodnje električne energije iz OVE sta bila povečanje proizvodnje iz sončnih elektrarn (kar za 19 odstotkov) in iz hidroelektrarn. Proizvodnja iz sončnih elektrarn je zaradi manj ugodnim vremenskim razmeram v posameznih obdobjih v letu ostala nespremenjena. Tudi skupna proizvodnja električne energije je ostala na enaki ravni kot v letu 2023.

Emisije iz energetsko intenzivne industrije so še naprej stabilne, zabeležene pa so bile razlike med posameznimi sektorji. Emisije v sektorju gnojil so se tako povečale za sedem odstotkov medtem, ko so se emisije v sektorju cementa zmanjšale za pet odstotkov. Te spremembe so predvsem posledica sprememb v obsegu proizvodnje. Sektor gnojil delno okreva in je leta 2024 povečal svojo proizvodnjo za šest odstotkov medtem, ko je sektor cementa zabeležil petodstotno zmanjšanje proizvodnje.

Emisije iz letalstva, ki so zajete v EU ETS, so se v primerjavi z letom 2023 povečale za približno 15 odstotkov, deloma zaradi rasti geografske pokritosti (ponovna vključitev tujih letov na in z letališč v najbolj oddaljenih regijah).
Letos so ladjarske družbe prvič poročale o preverjenih emisijah v okviru EU ETS, potem ko je bil sistem 1. januarja 2024 razširjen na pomorski promet. Poročanje je sicer še v teku.
To poročanje temelji na spremljanju, poročanju in preverjanju emisij v pomorskem prometu, ki poteka od leta 2018. Do 1. aprila so ladjarske družbe poročale o približno 72 milijonih ton CO2 v okviru EU ETS v orodju IT za poročanje o pomorskem prometu. Od tega je približno 40 milijonov ton CO2 že prikazanih v registru EU ETS.
Na pomorske emisije je lani vplivalo dogajanje v Rdečem morju, a ker zbiranje podatkov še poteka, bo o trendu emisij mogoče poročati šele, ko bo zbiranje  podatkov zaključeno.
 

Polona Bahun
O avtorju