Izpostavljeno

Cilj vlade je jasen: spodbujanje čistih tehnologij in trajnostnih investicij

Na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo (MOPE) so pripravili novinarsko konferenco, na kateri so predstavili razloge za poziv vlade vodstvu Agencije za energijo k spremembi metodologije obračunavanja omrežnine. Kot je dejal minister mag. Bojan Kumer, bodo državni zbor pozvali, da razreši člane sveta agencije, ki niso sami odstopili, saj ocenjujejo, da strateški in zakonodajni okvir pri pripravi metodologije in novih tarif ni bil v celoti spoštovan in upoštevan.

Cilj vlade je jasen: spodbujanje čistih tehnologij in trajnostnih investicij

Vlada ocenjuje, da metodologija za obračunavanje omrežnine ni skladna s strateškimi cilji države na področju čistega prehoda, niti z nekaterimi evropskimi direktivami in priporočili agencije ACER. Poleg tega metodologija prinaša dodatne finančne obremenitve, ki se zdijo kaznovalne predvsem do vseh tistih, ki so vlagali v čiste tehnologije in kot takšna ni skladna z državnimi strategijami in nekaterimi evropskimi direktivami, ki urejajo spodbujanje zelenega prehoda. Prav tako pa ne zagotavlja ustreznega prehodnega obdobja za poslovne odjemalce.

Kot poudarja minister mag. Bojan Kumer, vladna odločitev temelji na strokovnih in ne političnih argumentih, ki so bili agenciji večkrat predstavljeni in so do danes ostali preslišani in neupoštevani. Predstavil je argumente, ki so po njegovem mnenju ključni, in na katere ni opozarjal samo MOPE, ampak tudi druga strokovna javnost. In sicer je določanje dogovorjene moči na osnovi samo treh koničnih obremenitev izrazito nesorazmerno in nepravično do gospodinjskih odjemalcev. Prav tako so spremembe tarifnih blokov za gospodinjske odjemalce prekomerno zapletene in nepraktične, kljub temu, da je agencija za energijo ves čas zagotavljala, da so odjemalci primerno obveščeni in, da bo v času uvajanja nove metodologije ustrezno osveščala vse odjemalce, kar se glede na odzive odjemalcev, očitno ni zgodilo. Za ministrstvo je povsem spregledano in nesprejemljivo pomanjkanje prehodnega obdobja, predvsem pa pomanjkanje oziroma popolno prezrtje postopnosti uvedbe novih tarif. Kot se je izkazalo po prejemu prvih računov, to ni prizadelo samo ene odjemne skupine, ampak več njih. Uveljavitev nove metodologije je povzročila veliko nejevolje med ljudmi in marsikomu prinesla nesorazmeren dvig stroškov. Posebej tistim, ki so v preteklosti svoj denar vlagali v čiste tehnologije in s tem v zeleni prehod. Zato bo vlada vztrajala pri pozivih, da je treba čim prej popraviti metodologijo, seveda v skladu s svojimi pristojnostmi in v skladu s slovensko in evropsko zakonodajo. Prav tako bodo nadaljevali z ukrepi za razrešitev trenutnega strokovno neustreznega pravnega okvira, ki ni skladen niti z nacionalnimi niti z nekaterimi evropskimi cilji. Skupaj z različnimi strokovnimi institucijami, različnimi strokovnjaki, predvsem pa poslanci, ki tudi želijo prevzeti zakonodajno pobudo, bodo ublažili ekscesne stroške, ki so nastali pri določenih skupinah odjemalcev. Kot najbolj smiselna pot se trenutno nakazuje možnost, da v vsaki sezoni delno ali v celoti opustimo stroška za moč za najdražje časovni blok.  Po mnenju MOPE o skladnosti predpisov z evropsko zakonodajo ne more odločati agencija, temveč kvečjemu sodišče, če bi bilo to treba. Minister je dejal, da cilj vlade je in ostaja še naprej jasen - spodbujati čiste tehnologije in trajnostne investicije, ne pa jih zavirati, ter omogočiti pravičen energetski prehod za vse. Zato mora biti vsaka sprememba, ki posega v življenje ljudi, premišljena, postopna, sprejeta s konsenzom in sprejemljiva za vse skupine odjemalcev. Spremembe se morajo sprejeti na podlagi zaupanja in v dialogu, ne pa z vztrajanjem pri svojem prav in sklicevanjem samo na lastno strokovnost, še manj samo na lastno nedotakljivost. Prehod brez dialoga in brez postopnosti ni le strokovna napaka regulatorja, ampak prinaša tudi politično odgovornost. Ministrstvo zato ne more pristati na rešitve, ki so nepravične in nesorazmerne ter za gospodinjske odjemalce neobvladljive. Omrežninska metodologija takšna, kot je danes, je kaznovalne narave za vse tiste odjemalce, ki so vlagali v čiste tehnologije, in je zato popolnoma v nasprotju z vrednotami trajnostnega razvoja in predvsem družbene odgovornosti. Kot je poudaril minister mag. Bojan Kumer, je njihova naloga še naprej zagotavljati, da prehod na čisto prihodnost ne bo privilegij samo za tiste odjemalce, ki imajo več denarnih sredstev, temveč da čista prihodnost postaja priložnost za vse. Po njegovih besedah so regulatorji ključni del vsakega sistema, torej tudi energetskega, vendar njihova naloga ni zaviranje napredka pri čistem prehodu za celotno družbo. Ključne odločitve o energetskem prehodu morajo temeljiti na skupnih strateških ciljih, ne na parcialnih rešitvah. Prav tako agencija ni tista, ki določa strateško smer države in tista, ki bi določala strateške politike države. Prav tako ni edina s strokovnim znanjem. Po besedah ministra je agencija zgrešila bistvo, da je podpora čistemu prehodu nujen korak za varnejšo prihodnost vseh nas. 

Trenutna razporeditev blokov ne odraža aktualnega stanja

V nadaljevanju je direktor družbe Eles mag. Aleksander Mervar predstavil nekaj strokovnih argumentov, ki izhajajo iz analize časovnih blokov novega omrežninskega sistema in predloga poenostavitev, ki so ju na podlagi sklepa vlade pripravili v Področju za obratovanje sistema v družbi Eles. Kot je poudaril najprej, Eles kot skrbnik delovanja slovenskega elektroenergetskega sistema nastopa kot strokovna inštitucija in vsaki vladi nudi vso strokovno pomoč. Kot pojasnjuje, so na letnem nivoju prihodki po novi metodologiji obračunavanja omrežnine za Eles približno enaki, kot so bili pri prejšnji. Slovensko gospodarstvo ima po stari metodologiji eno najnižjih omrežnin v EU, slovenska gospodinjstva pa v prvi tretjini najnižjih, s takšno omrežnino pa je v prihodnje nemogoče izpeljati zeleni prehod. To pomeni, da brez povišanja omrežnine zelenega prehoda ne bo. Kot je poudaril že večkrat, reformo omrežnine, po kateri vsak plača toliko, kot koristi omrežje, podpira, vendar ne reforme, ki prinaša takšne šoke. Izpostavil je, da Eles ni tisti, ki lahko vpliva na agencijo, ampak velja ravno obratno, saj agencija določa pogoje delovanja Elesa, pripravljen pa je nastopiti kot vmesni sogovornik. Prav tako Eles ni tisti, ki bi moral delati analize, ampak jih dela na podlagi zaprosila ali zahteve ministrstva ali sklepa vlade. Zato so izdelali že omenjeno analizo, ki je pokazala, da zastavljeni časovni bloki v novi metodologiji ne odražajo dejanskega stanja. Ne upoštevajo, kaj se je v Sloveniji dogajalo leta 2022, 2023 in lani, in sicer množične implementacije razpršenih proizvodnih virov, predvsem sončnih elektrarn. Vlada je v decembru sprejela sklep, naj Eles preveri pravilno razporejenost časovnih blokov in na podlagi analize Eles predlaga uvedbo treh časovnih blokov ob delavnikih ter dveh časovnih blokov ob dela prostih dnevih. V prehodnem obdobju dveh do treh let ne predlagajo višje in nižje sezone, ampak samo eno, saj gospodarstvo ne razpolaga množično z napravami, ki bi bile osnova za prilagajanje odjema. Prav tako predlagajo upoštevanje več konic porabe (za vsak časovni blok od pet do deset) v vsakem od blokov pri določanju moči, pri čemer bi bilo povprečje plačilo za tekoči mesec. Poudarja, da je agencija ogromno vložila v pripravo nove metodologije obračunavanja omrežnine, sami so izrazili določene pomisleke, ima pa agencija pravico, da se odloča sama. Je pa spomnil, da se je metodologija vzpostavljala na simulacijah, sedaj pa so na voljo realni podatki. Zato Eles pripravlja analizo, ki bo zajela največje odjemalce na srednji napetosti, največje odjemalce na visoki napetosti in posamezne skupine gospodinjskih odjemalcev in bo objavljena v prihodnjem tednu.

Polona Bahun
O avtorju