Računsko sodišče opravilo revizijo uspešnosti poslovanja ministrstva in Eko sklada pri porabi sredstev iz Sklada za podnebne spremembe.
Računsko sodišče je preučilo doseganje ciljev porabe sredstev, ki so predvidena za blaženje in prilagajanje posledicam podnebnih sprememb, z izvedbo javnega razpisa za dodelitev nepovratnih finančnih pomoči za nakup okolju prijaznejših težkih tovornih vozil in avtobusov v obdobju med 1. januarjem in 31. decembrom 2013.
Po oceni računskega sodišča je ministrstvo v programu porabe sredstev Sklada za podnebne spremembe v letih 2013, 2014 in v delu, ki je povezan z javnim razpisom, oblikovalo cilj, ki ni bil v celoti relevanten, natančen in merljiv. Poleg tega tudi ni bilo mogoče oceniti, ali je cilj programa porabe sredstev dosegljiv ali ne. Ministrstvo, pristojno za okolje, ni spremljalo izvajanja aktivnosti, ki se financirajo v okviru proračuna ministrstva in ni bilo aktivno vključeno v pripravo in izvedbo besedila javnega razpisa, da bi zaznalo ter preprečilo ugotovljene pomanjkljivosti in nepravilnosti. Z opustitvijo svojega dolžnega ravnanja je ministrstvo kršilo Zakon o javnih financah, ki določa, da je predstojnik neposrednega uporabnika odgovoren za zakonitost, namenskost, učinkovitost in gospodarnost razpolaganja s proračunskimi sredstvi.
Javni razpis ni bil jasno povezan s cilji porabe sredstev, ki so predvidena za blaženje in prilagajanje posledicam podnebnih sprememb, in programom porabe sredstev. Prav tako pa tudi ni imel spodbujevalnega učinka, saj je le sofinanciral že kupljena vozila. Pogoji za kandidiranje na javnem razpisu niso bili v celoti ustrezni, javni razpis pa ni vseboval meril za ocenjevanje vlog. Postopek javnega razpisa tudi ni bil izveden v skladu z zahtevami, ki jih določajo pravne podlage in besedilo javnega razpisa.
Po oceni računskega sodišča ministrstvo in Eko sklad z izvedbo javnega razpisa nista bila uspešna pri doseganju ciljev porabe sredstev, ki so predvidena za blaženje in prilagajanje posledicam podnebnih sprememb, saj nista zagotovila nujnih pogojev, na podlagi katerih bi sredstva v skupnem znesku 3,98 milijona evrov namenila tistim vlagateljem, ki bi najbolj prispevali k uresničitvi ciljev porabe teh sredstev.
Prav tako je bilo na javnem razpisu neupravičeno dodeljenih najmanj 266.150 evrov nepovratne finančne pomoči. Ker Eko sklad ni v celoti obvladoval tveganj glede možnosti naknadnega dopisovanja podatkov na ovojnice ter glede pravočasnega prispetja ovojnice, obstaja velika verjetnost, da je bilo na javnem razpisu neupravičeno dodeljenih še najmanj 197.350 evrov nepovratne finančne pomoči.
Računsko sodišče od ministrstva in Eko sklada ni zahtevalo predložitve odzivnega poročila, ker so bile že med revizijskim postopkom, kjer je bilo mogoče, odpravljene razkrite nepravilnosti oziroma nesmotrnosti ali sprejeti ustrezni popravljalni ukrepi.
Kljub temu pa je računsko sodišče ministrstvu podalo priporočili za izboljšanje poslovanja. In sicer, naj prihodnje programe porabe sredstev Sklada za podnebne spremembe pripravi tako, da bodo v programu porabe sredstev na jasen in razumljiv način predstavljeni cilji porabe sredstev. Pri tem naj zagotovi, da bodo cilji porabe sredstev v celoti določeni tako, da so relevantni, natančni, časovno določeni, merljivi ter dosegljivi in da bo omogočeno spremljanje njihovega uresničevanja ter da bodo posamezni ukrepi jasno povezani s temi cilji. Poleg tega naj ministrstvo vzpostavi sistem za spremljanje učinkov izvedenih ukrepov oziroma zagotovi merjenje učinkov izvedenih ukrepov v povezavi z zastavljenimi cilji. (pb)