Energetika

Davkoplačevalci za TEŠ 6 in poroštvo ne bodo plačali ničesar

V odzivu na novinarsko konferenco koalicije Ustavimo TEŠ 6 so v TEŠ znova pojasnili osnovna dejstva, povezana s projektom bloka 6.
Davkoplačevalci za TEŠ 6 in poroštvo ne bodo plačali ničesar

Kot so zapisali v sporočilu za javnost, ne drži, da projekt TEŠ 6 ne upošteva evropskih okoljskih stališč. Nasprotno, z okoljskega stališča bo obratovanje blokov 4 in 5 po 1. januarju 2016 v neskladju z zahtevami Direktive Evropskega parlamenta in Sveta o industrijskih emisijah (celovito preprečevanje in nadzorovanje onesnaževanja), saj se bodo znižale predpisane mejne vrednosti za dušikove in žveplove okside. Zato bi bilo potrebno zagotoviti dodatne čistilne sisteme za blok 4 in 5, ki bi zagotovili zakonsko skladno obratovanje že zastarelih blokov. Ob dejstvu, da bi po investiciji imela obravnavana bloka tudi nižje izkoristke, kot je predviden za blok 6, bi prigradnja DeNOx na blok 4 in 5 pomenila nesmotrno investicijsko vzdrževanje zastarele tehnologije. S tega stališča je blok 6, kot nadomestni proizvodni objekt najboljših tehnologij, tako z okoljskega kot ekonomskega vidika optimalen. Emisije CO2 bodo za približno 35 odstotkov nižje kot v primeru obratovanja starih blokov 4 in 5, emisije ostalih pulutantov SO2 in NOx pa se bodo znižale do 40 odstotkov. Blok 6 bo za enako količino proizvedene električne energije porabil okoli 30 odstotkov manj premoga, zato bodo tudi skupne emisije škodljivih snovi v okolje nižje. Izpusti SO2 se bodo tako zmanjšali iz 400 na 100 mg/Nm3, izpusti NOx pa se bodo zmanjšali iz 500 na 150 mg/Nm3, prav tako se bosta znižali tudi ravni prahu in hrupa. Izgradnja bloka 6 torej ne pomeni dodatnega obremenjevanja okolja, saj bo to nadomestni blok, ki bo v celoti nadomestil proizvodnjo iz obstoječih starih premogovnih blokov, pojasnjujejo v TEŠ.

V TEŠ so znova poudarili, da pri projektu TEŠ 6 ne gre za davkoplačevalski denar, ampak je to investicija TEŠ in HSE, ki se v celoti financira z lastnimi sredstvi in posojili mednarodnih bank: 550 milijoni evrov EIB in 200 milijoni evrov EBRD. Kredite bo odplačeval TEŠ. Ker ne HSE ne TEŠ nista javni družbi in se ne financirata iz državnega proračuna, to pomeni, da za gradnjo bloka 6 ne bo namenjen niti cent davkoplačevalskega denarja. Davkoplačevalci za TEŠ 6 in poroštvo torej ne bodo plačali ničesar. Nasprotno, bo republika Slovenija z izdajo poroštva pridobila v letih, ko se vrača posojilo EIB, poleg neposrednega donosa na vloženi kapital, še davke na predvidene dobičke, plačilo taks za izpuščanje toplogrednih plinov CO2, zagotovljenih pa bo tudi več tisoč delovnih mest. Poleg tega pa bo država deležna tudi prihodkov iz naslova stroškov poroštva za kredit EIB, ki v času trajanja kredita dosežejo približno 55 milijonov evrov.

Finančna konstrukcija nadomestnega bloka 6 z vključenim državnim poroštvom za kredit EIB je bila določena že ob začetku investicije ter večkrat potrjena s strani pristojnih ministrstev. Iskanje alternativnih virov financiranja bi v tem trenutku ustavilo gradnjo za najmanj leto dni, saj bi sprememba finančne konstrukcije projekta pomenila izstop vseh bank, ki so v tem trenutku vključene v financiranje projekta. Stroški financiranja za obstoječe kredite za blok 6 pa so v primerjavi s trenutno tržno ceno posojil popolnoma neprimerljivi. Spreminjanje finančne konstrukcije projekta bi bistveno podražilo in zavleklo izgradnjo bloka 6. Sprememba virov financiranja je v primeru, da želimo projekt izpeljati pravočasno in ekonomično, praktično nemogoča, izpostavljajo v TEŠ.  

Kot so še zapisali, se zavedajo, da je razvoj obnovljivih virov energije (OVE) nujen in pomemben. A, če bi želeli za letno proizvodnjo 3.500 GWh električne energije, kolikor jo bo proizvedel nadomestni blok 6, nadomestiti z alternativnimi viri, bi morali investirati približno 8,6 milijarde evrov v sončne elektrarne na stavbah, 1,9 milijarde evrov v električno energijo iz biomase, 2 milijardi evrov v vetrne elektrarne in 1,7 milijarde evrov v male hidroelektrarne. Skupaj torej približno 15 milijard evrov, ocenjujejo v TEŠ. Po njihovem mnenju se je poleg tega treba zavedati, da je elektrika iz solarne elektrarne približno osemkrat dražja od te, ki jo trenutno plačujemo. Če povprečen račun gospodinjstva za električno energijo sedaj znaša približno 40 evrov na mesec, bi račun na osnovi sončne energije znašal približno 320 evrov.

Kljub temu v skupini HSE aktivno podpirajo razvoj OVE. Kot poudarjajo, zaradi gradnje bloka 6 ni ogrožen noben od njihovih projektov s področja OVE. Potreben pa je postopen prehod na OVE, saj so ti, razen vodnih, trenutno zelo dragi ter za nacionalno energetsko oskrbo nezadostni in nezanesljivi, so še zapisali v sporočilu za javnost. (pb)

Povzeto po sporočilu za javnost

Polona Bahun
O avtorju