Energetika

Dosežen prelomni dogovor o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva

Dogovor bo prispeval tudi k cilju zmanjšanja neto emisij za vsaj 55 odstotkov do leta 2030.

Dosežen prelomni dogovor o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva

V skladu z novimi pravili se bo povečalo število javno dostopnih električnih polnilnih postaj in polnilnih postaj za vodik, zlasti na glavnih prometnih koridorjih in vozliščih EU. Izboljšana infrastruktura bo omogočila uporabo brezemisijskih cestnih vozil, predvsem električnih in vodikovih lahkih in težkih vozil, ter oskrbovanje privezanih vozil in mirujočih zrakoplovov z električno energijo. 

Nova uredba določa obvezne cilje za vzpostavitev električne polnilne infrastrukture in infrastrukture za oskrbo z vodikom za cestni sektor, za oskrbo z električno energijo z obale v morskih pristaniščih in pristaniščih na celinskih plovnih poteh ter za oskrbo mirujočih zrakoplovov z električno energijo. Uredba bo z vzpostavitvijo minimalne polnilne in oskrbovalne infrastrukture po vsej EU odpravila pomisleke potrošnikov glede težav pri polnjenju oziroma oskrbi vozila. Uredba prav tako utira pot uporabniku prijaznim izkušnjam pri polnjenju in oskrbi s popolno preglednostjo cen, enotnimi minimalnimi možnostmi plačila in usklajenimi informacijami za potrošnike po vsej EU.
Nova pravila uredbe o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva bodo zagotovila zadostno in uporabnikom prijazno infrastrukturo za alternativna goriva za cestni, ladijski in letalski promet. Na ta način bo mogoče uporabljati brezemisijska cestna vozila, zlasti električna in vodikova lahka in težka vozila, kot tudi oskrbovati privezana plovila in mirujoče zrakoplove z električno energijo. 
Infrastruktura za polnjenje osebnih avtomobilov in kombiniranih vozil se mora širiti enako hitro kot uporaba vozil. V ta namen mora biti za vsak registriran akumulatorski električni avtomobil v dani državi članici z javno dostopno polnilno infrastrukturo zagotovljena izhodna moč 1,3 kW. Poleg tega je treba od leta 2025 na vsakih 60 kilometrov vzdolž vseevropskega prometnega omrežja (TEN-T) namestiti hitre polnilne postaje z močjo vsaj 150 kW.

Od leta 2025 dalje je treba na vsakih 60 kilometrov v jedrnem omrežju TEN-T in vsakih 100 kilometrov v večjem celovitem omrežju TEN-T namestiti polnilne postaje za težka vozila z najmanjšo močjo 350 kW, pri čemer je treba popolno pokritost omrežja doseči do leta 2030. Poleg tega morajo biti polnilne postaje nameščene na varnih in varovanih parkiriščih za nočno polnjenj ter v urbanih vozliščih za dostavna vozila.

Od leta 2030 je treba v vseh urbanih vozliščih in na vsakih 200 kilometrov vzdolž jedrnega omrežja TEN-T vzpostaviti infrastrukturo za oskrbo z vodikom, ki lahko oskrbuje avtomobile in tovornjake, ter tako zagotoviti dovolj gosto omrežje, ki bo vozilom na vodikov pogon omogočilo potovanje po EU.
Pomorska pristanišča, ki imajo vsaj 50 postankov velikih potniških plovil v pristaniščih ali 100 postankov kontejnerskih plovil, morajo takim plovilom do leta 2030 zagotoviti električno energijo z obale. To ne bo le v pomoč pri zmanjšanju ogljičnega odtisa pomorskega prometa, temveč tudi pri znatnem zmanjšanju lokalnega onesnaževanja zraka na pristaniških območjih. 

Letališča morajo do leta 2025 zagotoviti električno energijo mirujočemu zrakoplovu na vseh kontaktnih postajah (izhodih) in do leta 2030 na vseh oddaljenih postajah (drugih mestih na letališki ploščadi). 

Poleg tega pa morajo tudi upravljavci električnih polnilnih postaj in polnilnih postaj za vodik zagotoviti popolno preglednost cen, ponuditi enoten ad hoc način plačila, kot je debetna ali kreditna kartica, in ustrezne podatke, na primer podatke o lokaciji, dati na voljo prek elektronskih sredstev ter tako zagotoviti polno informiranost strank.

Doseženi politični dogovor je zdaj treba sprejeti še uradno. Ko bosta Evropski parlament in Svet EU zaključila ta postopek, bodo nova pravila objavljena v uradnem listu EU in bodo začela veljati po prehodnem obdobju šestih mesecev.

Polona Bahun
O avtorju