V Energetskem konceptu Slovenije
(EKS) električna energija dobiva vse večjo veljavo glede samooskrbne energije.
Glede na omenjeno dejstvo elektrodistributerji
gotovo prevzemajo čedalje večjo odgovornost za gradnjo distribucijskih omrežij.
Dosedanji predsednik GIZ
distribucije električne energije je bil Uroš Blažica iz Elektra Primorska,
julija letos je funkcijo po cikličnem prenosu med elektrodistribucijskimi
podjetji (EDP) prevzel mag. Bojan
Luskovec iz Elektra Gorenjska. Način vodenja GIZ-a distribucije določa
statut, organizacijske aktivnosti pa so v pristojnosti sekretarja, Romana
Ponebška. Delovanje GIZ-a je podrejeno pravilniku delovanja tega združenja in
že utečenim procesom dela.
Mag. Luskovec, kako bo GIZ distribucije deloval v prihodnje, kakšna je
njegova vizija?
Vizija GIZ distribucije ostaja
nespremenjena. GIZ deluje naprej, tehnološke novosti v distribucijskem sistemu
so vedno prisotne. Delovne skupine GIZ-a obravnavajo posamezne zadeve,
sprejemajo ugotovitve in na tej podlagi tudi ustrezne sklepe, po katerih se
nato ravnamo distributerji. Tiste zadeve, ki niso predmet naše konkurence,
uresničimo skupaj. Tako imamo skupne nabave določenih storitev, materialov.
Skupno smo nabavili nadomestne stebre za primere havarij, izvedli javni razpis
za t. i. pametne števce, ki ga sedaj pripravljamo v okviru končnih količin,
ipd. Je pa tudi mnogo vzporednih storitev, ki so prek skupnih nabav GIZ-a že
bile naročene. Skratka, delovali bomo tako, da bomo čim bolj zasledovali
koristi odjemalcev električne energije.
Ob prevzemu dvoletnega mandata ste poudarili, da se slovenska
elektrodistribucija nahaja pred izzivi, ki bodo oblikovali nadaljnje delovanje
sistema distribucije električne energije v Sloveniji. Katerim izzivom namenjate
največjo pozornost?
Eden od velikih izzivov so t. i.
pametna omrežja (Smart Grids). Tu je pred nami nadaljevanje projektov izgradnje
in avtomatizacije omrežij. Nadalje si prizadevamo za ureditev Gospodarske javne
službe distribucijskega operaterja, kar je že več let stalnica v našem
delovanju. Omenil bi tudi, da vstopamo v novo triletno regulatorno obdobje in
si izmenjujemo dobre prakse. Agencija za energijo RS primerja delovanje petih
EDP-jev z obdobnim Benchmarkingom (primerjanje lastne uspešnosti s konkurenco
na podlagi izdelanih kriterijev) in s pomočjo tega lahko ugotovimo, kje je
kakšno podjetje, kako je z njegovo učinkovitostjo, na katerem segmentu
delovanja je boljše itd. Ko pogledamo rezultate učinkovitosti, potem lahko iz
posameznih elementov prepoznamo dobre prakse posameznega distributerja. Velik
izziv nam seveda pomeni tudi priprava Energetskega koncepta Slovenije.
Kakšno mesto naj električna energija ima v EKS?
Zasnova EKS temelji na tem, da bo
električna energija vedno bolj energent prihodnosti, kot tudi se bodo v
naslednjih desetletjih opuščala fosilna goriva. Električna energija pridobiva
vedno večjo veljavo glede t. i. samooskrbne energije – to velja za bivanje,
industrijo, promet itn. S tem elektrodistributerji prevzemamo čedalje večjo
odgovornost za gradnjo naših omrežij. Slednja morajo biti v prvi vrsti robustna
in kakovostna. Šele na podlagi tega se lahko razmišlja o alternativnih virih
energije in o gradnji tovrstnih objektov. Brez prenosa in distribucije
električne energije zagotovo še dolgo ne bo šlo.
Kaj pa tako imenovane samooskrbne hiše?
Marsikje je to že sedanjost. A če pogledamo eno urbano
mesto oz. urbano četrt, si ne moremo prestavljati, da bi se vse tiste ogromne
bivalne enote samooskrbovale. Pretežni
del odjema bo torej zagotovo še moral biti priključen na neko distribucijsko
omrežje. Tudi trenutno aktualni »Net Metering« temelji na priklopu samooskrbne
hiše na distribucijskem omrežju. Za vse je osnova trdno, stabilno in robustno
omrežje.
Kot ste že večkrat poudarili, je trenutni sistem elektrodistribucije
neustrezen in bi se vsem petim EDP-jem moralo podeliti koncesije za izvajanje
GJS sistemskega operaterja distribucijskega omrežja. Zakaj je pridobitev te
koncesije tako pomembna za EDP-je in razvoj distribucijske dejavnosti?
Leta 2007 je bilo ustanovljeno
podjetje SODO, d.o.o., z namenom, da se mu podeli koncesija za izvajanje GJS
sistemskega operaterja distribucijskega omrežja. To je bila v tistem trenutku
najlažja pot do koncesije. Izvedba razpisa za pridobitev koncesije je bila temu
že takrat alternativa, kar pa bi najbrž povzročilo dolgotrajnejši, bolj
zahteven postopek v primerjavi z ustanovitvijo podjetja v 100-odstotni državni
lasti, ki se mu je »prilepila« tudi koncesija. V obdobju od leta 2007 pa vse do
danes se je podjetje SODO, d.o.o., razraslo v večjo družbo. Težnje te družbe
so, da prevzame vse več in več aktivnosti in storitev, ki jih distributerji
sicer že ves čas izvajamo. Prav zato si distributerji želimo pridobiti lastne
koncesije, saj že sedaj prihaja do podvajanja določenih aktivnosti oz.
storitev. To je za elektrodistribucijski sistem nesmotrno, neučinkovito in
konec koncev tudi precej dražje.
Kje so po vašem mnenju največje težave?
SODO si je doslej pridobil
sredstva iz t. i. omrežnine za priključno moč vsako leto v višini od 8 do 10
milijonov evrov. S tem denarjem je nakupil osnovna sredstva in jih umestil v
distribucijsko omrežje, kar pa je sedaj obratovalno moteče in vedno bolj
nevarno. Naprave je namreč zelo težko oz. praktično nemogoče razmejiti, saj vse
delujejo v enakem sistemu. Težave so v tem, da se v obratovanje in vzdrževanje
posameznih elektroenergetskih elementov vriva še en lastnik infrastrukture.
Hkrati želi SODO na nek način imeti povečan nadzor nad samim delovanjem
distribucijskega omrežja.
Omenil bi tudi, da smo v EDP-jih
trenutno precej obremenjeni s podpornimi storitvami za družbo SODO, še zlasti s
pripravo raznih poročil. SODO se vzpostavlja tudi kot nek vmesni člen med
Agencijo za energijo in EDP-ji ter je večkrat zgolj nek posrednik med Agencijo
in nami. Med nami in SODO dostikrat prihaja do konkurence, namesto da bi
konstruktivno sodelovali in v družbi SODO prepoznali dodano vrednost v sistemu.
Žal je trenutno ne vidimo.
Letos ste že izrazili oceno, da v obstoječem osnutku EKS vloga
distribucije električne energije ni dovolj poudarjena. Zakaj tako menite?
EKS je nedvomno eden takšnih
strateških dokumentov, v katerem se vidimo kot pomemben izvajalec distribucijske
dejavnosti. Skrbi nas, da bo distribucija v njem mačehovsko obravnavana. Saj če
ta dokument stavi na večjo uporabo električne energije pri vseh energentih, je
potrebno večjo pozornost nameniti tudi distribuciji ter sredstvom za
investicije in vzdrževanje distribucijskih omrežij. Menimo, da EKS preveč stavi
na alternativne vire energije. Vendar bo kot že rečeno, brez robustnega
električnega omrežja tudi uporabnost priklapljanja teh alternativnih virov
brezpredmetna oz. težja.
Trenutna uredba o samooskrbi z
električno energijo iz OVE (net-metering) še vedno ni sprejeta, vendar ima
svojo obliko. Vidimo, da ta Uredba izhaja iz dejstva, da je omrežje stabilno
in sposobno sprejemati alternativne vire
energije. To je tisto, kar se pričakuje od net-meteringa in to je v redu.
Vendar bi pri pripravi Uredbe morali upoštevati tudi to, da je za večji razmah
alternativnih virov energije potrebno ustrezno poskrbeti tudi za razvoj
distribucijskega omrežja.
Kaj za razvoj elektrodistribucije pomeni, če država, konkretno
Ministrstvo za infrastrukturo, ne bo upoštevalo vaših predlogov?
V tem primeru bi se kakovost
distribuirane električne energije zagotovo poslabšala. Tu je mišljena kakovost
glede močnega nihanja napetosti in glede na popačene parametre, ki so sicer
standardizirani v smeri kakovosti distribuirane električne energije.
Kako naj bi bila elektrodistribucijska podjetja organizirana, da bi
omogočala boljšo stroškovno učinkovitost in prinašala večje poslovne uspehe?
O tem, kako ima neka država urejen
konkreten sistem distribucije električne energije, obstaja več modelov. HEP ima
na primer še vedno enoten sistem (proizvodnja, prenos in distribucija so pod
enovito znamko), od Avstrije naprej proti severnim državam pa obstaja množica
sistemskih operaterjev distribucijskega omrežja, tj. družb »SODO«. Večina
evropskih držav ima tako razpršena distribucijska območja in temu primerno
podeljene koncesije. V teh državah torej na številna distribucijska podjetja,
ki so obenem tudi »SODO«; Agencija za
energijo kot regulator pa jim ravno tako kot pri nas, meri učinkovitost na
podlagi Benchmarka. Če se glede organiziranosti distribucije primerjamo z
Avstrijo oz. z večino ostalih evropskih držav, hitro ugotovimo, da je naš model
enak oz. dokaj podoben avstrijskemu, formalno pa nam manjkajo le še koncesije.
Kaj se v distribuciji še da narediti na področju učinkovitosti?
Vedno se najde nek prostor ali
rezerva za izboljšanje učinkovitosti delovanja. Tako elektrodistributerji v
Sloveniji v zadnjih letih izboljšujemo učinkovitost iz regulatornega v
regulatorno obdobje, kar se odraža predvsem v realizaciji zastavljenih ciljev,
konec koncev pa tudi v poslovnih uspehih in dobičkih.
Kako v bodoče v spremenjenih tehnoloških razmerah zagotavljati
kakovostno oskrbo odjemalcev z električno energijo?
Poslanstvo EDP-jev je seveda
varna in kakovostna oskrba odjemalcev z električno energijo. Pri tem nas sodobni tehnološki razvoj spodbuja, da naša omrežja moderniziramo. Tudi pametna
omrežja so nadaljevanje tega, kar smo distributerji doslej že desetletja
vgrajevali. V bistvu gre samo za nadaljevanje že začetih projektov.
In kako to doseči?
Predvsem s pravilnimi in
intenzivnimi investiranji v obnovo distribucijskih omrežij, kar moramo
zagotoviti sorazmerno z ekonomskimi učinki. Konkretno to pomeni izgradnjo
tehnološko učinkovite elektroenergetske infrastrukture in nadzor nad
elektroenergetskim omrežjem. To je ključ do cilja, kako odjemalcu
zagotoviti še bolj kakovostno in
varno oskrbo z električno energijo.
Miro Jakomin