Energetika

Elektrika, prostor in električna mobilnost

Obstoječi elektroenergetski sistem je vsaj na prenosnem omrežju že praktično pripravljen za povečane obremenitve pri uvajanju množične e-mobilnosti.  
Elektrika, prostor in električna mobilnost

V hotelu Perla v Novi Gorici so pred dnevi predstavili nove usmeritve s področja e-mobilnosti in njene nadgradnje v turistične produkte.  

Predstavili so tudi varčevanje in upravljanje z električno energijo na podlagi proizvodnje energije iz obnovljivih virov, namenjene za pametne skupnosti in individualne objekte. Ob tej priložnosti je potekala tudi predstavitev podjetij v avli hotela Perla, pripravili pa so tudi t.i. Roadshow, vožnjo z modeli Kia, Tesla, VW, Renault, itd.  

Kot je uvodoma povedal državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo mag. Klemen Potisek, je naloga ministrstva, da pripravijo in izvajajo energetsko politiko tako, da je zagotovljena zanesljiva in konkurenčna oskrba z energijo na trajnostni način. Njihova naloga je, da spodbujajo konkurenčno, gospodarno, zeleno nizkoogljično gospodarstvo.  

V predlogu usmeritev za pripravo Energetskega koncepta Slovenije, ki ga je ministrstvo za infrastrukturo julija lani posredovalo v javno razpravo, je predvideno, da bi do leta 2055 glede na leto 1990 za vsaj 80 % zmanjšali emisije, ki nastanejo zaradi rabe energije. Da bi dosegli zastavljene cilje, pa bodo morali, kot je poudaril državni sekretar, zagotoviti skladnost politik, še zlasti glede učinkovitega izvajanja na državni in lokalni ravni.  

Bodočnost e-družbe je v OVE  

Po besedah dr. Pavla Omahna iz Elesa je današnji elektroenergetski sistem vsaj na prenosnem omrežju že praktično pripravljen za povečane obremenitve pri uvajanju množične e-mobilnosti. Potrebno je predvsem znatno povečanje investiranja v distribucijska (pametna) omrežja.  

Nadalje je poudaril, da je hitrost prehoda na e-mobilnost pogojena z ekonomskimi zmožnostmi družbe, ki mora ohraniti svojo produkcijsko konkurenčnost. Ob hkratnem intenzivnem uvajanju OVE, ki bi potrebovale subvencije in »zastonjkarsko vožnjo v enotnem EES«, brez sodelovanja pri vzdrževanju nujne elektro bilance (proizvodnja = poraba), se to tudi tehnično ne bo izšlo. Hranjenje elektrike je pač njena praktično edina, ampak zato zelo velika šibka točka.    

Bodočnost e-družbe je vsekakor v obnovljivih virih energije, ampak do tja je še zelo dolga pot in v vmesnem obdobju bomo potrebovali še sedanje cenejše bloke, npr. na osnovi nove oz. »čiste« nuklearne tehnologije. Sicer pa je pred bodočimi generacijami inženirjev veliko novih izzivov, saj se obetajo veliki preboji in spremembe, tako v razvoju EES kot konkurenčnih električnih avtomobilov, je med drugim povedal dr. Omahen.  

Visoki izkoristki električnih vozil  

Po besedah programskega vodja omenjene prireditve Stojana Grgiča smo prišli v situacijo, ko osnovni pogoni za premikanje električnih vozil dosegajo do 5 krat večje izkoristke od svojih fosilnih nasprotnikov. Prav tako je v primeru ogrevanja ob uporabi toplotnih črpalk razmerje med vložene električno energijo in proizvedeno toplotno energijo tudi 4 krat večje.  

V strukturi porabe celotne energije se bo delež električne energije iz sedanjih 27 % do leta 2050 dvignil na 50 %, kar bo posledica masovne uporabe električnih vozil vseh vrst in masovna uporaba toplotnih črpalk, ki bodo nadomestili uporabo fosilnih goriv.  

Priča smo prihodu dveh tehnologij proizvodnje toplotne energije in gibanja s pomočjo elektrike, ki nam omogoča bistveno boljše rezultate od prejšnjih načinov fosilne uporabe energije. Bistvena prednost je tudi električno omrežje, ki enostavno povezuje proizvajalce in potrošnike energije na večje razdalje.  

Kot osnovni problem še širše uporabe elektrike Stojan Grgič omenja hrambo energije, ki je ta trenutek s pomočjo akumulatorjev draga, okorna in težko izvedljiva. Od energetskega sistema se zahteva stabilno delovanje, ki ima za osnovo izenačenost med porabo in proizvodnjo.