Energetika

EU želi okrepiti vodilni položaj na področju čistih vozil

Evropska komisija je predstavila sveženj ukrepov za čisto mobilnost, ki vsebuje nove cilje glede povprečnih emisij CO2 za nove osebne avtomobile in kombinirana vozila v EU.
EU želi okrepiti vodilni položaj na področju čistih vozil

Predlog bo pripomogel k hitrejšemu prehodu na vozila z nizkimi emisijami in brez emisij ter EU pomagal okrepiti vodilni položaj v svetu na področju čistih vozil. Prav tako bodo ukrepi prispevali k izpolnjevanju zavez EU iz pariškega sporazuma, da bi se emisije CO2 v EU zmanjšale za vsaj 40 odstotkov do leta 2030.

Danes predstavljeni sveženj za čisto mobilnost vsebuje več dokumentov. Novi standardi za emisije CO2 bodo proizvajalcem v pomoč pri sprejemanju inovacij in oskrbi trga z vozili z nizkimi emisijami. Po predlogu bodo morale biti leta 2030 povprečne emisije CO2 za nove avtomobile in kombinirana vozila v primerjavi z letom 2021 za 30 odstotkov nižje. Direktiva o čistih vozilih bo v razpisih za javna naročila spodbujala rešitve za čisto mobilnost ter s tem zagotavljala trdno osnovo za spodbujanje povpraševanja in nadaljnje uvajanje rešitev za čisto mobilnost.

Sveženj sestavljajo tudi akcijski načrt in rešitve za naložbe v vseevropsko vzpostavitev infrastrukture za alternativna goriva. Komisija je predstavila tudi revizijo direktive o kombiniranem prevozu, ki spodbuja kombinirano uporabo različnih načinov prevoza pri tovornem prometu, na primer na tovornih vozilih in vlakih, in podjetjem omogoča, da lažje izkoristijo spodbude za večjo kombinirano uporabo tovornih vozil, vlakov, barž in ladij za prevoz blaga. Direktiva o avtobusnem prevozu potnikov bo spodbudila razvoj avtobusnih povezav na dolge razdalje v celotni Evropi in ponudila alternative za uporabo osebnih vozil ter prispevala k nadaljnjemu zmanjšanju emisij v prometu in cestnih zastojev. Sveženj vsebuje tudi pobudo za baterije, ki ima v integrirani industrijski politiki EU strateški pomen in ki naj bi spodbudila razvoj in proizvodnjo vozil in drugih rešitev za mobilnost ter pripadajočih sestavnih delov.

Z začetkom veljavnosti pariškega sporazuma se je mednarodna skupnost zavezala k prehodu v sodobno nizkoogljično gospodarstvo, avtomobilska industrija pa je že v fazi temeljite preobrazbe. EU mora izkoristiti priložnost in postati vodilna sila, saj nekatere države, kot sta ZDA in Kitajska, na tem področju dosegajo hiter napredek.

Novi cilji glede povprečnih emisij CO2 novih osebnih avtomobilov in kombiniranih vozil v EU, ki bodo veljali od leta 2025 oziroma od leta 2030, naj bi tako prispevali k ohranitvi tržnih deležev in pospešitvi prehoda na vozila z nizkimi emisijami in brez emisij.

Predlogi za čisto mobilnost bodo predloženi Evropskemu parlamentu in državam članicam v odločanje, komisija pa je vse deležnike pozvala, naj si prizadevajo za njihovo hitro sprejetje in začetek izvajanja, kar bi industriji, podjetjem, delavcem in državljanom EU čim hitreje prineslo kar največ koristi. Predlogi namreč vzpostavljajo velikopotezna, realistična in izvršljiva pravila za pomoč pri zagotavljanju enakih konkurenčnih pogojev med akterji v industriji, ki delujejo v Evropi. Prav tako bodo določili jasno smer pri doseganju dogovorjenih zavez EU iz Pariškega sporazuma ter spodbujali tako inovacije v novih tehnologijah in poslovnih modelih kot učinkovitejšo uporabo vseh načinov prevoza blaga. Predloge pa bodo okrepili tudi ciljno usmerjeni finančni instrumenti, ki bodo zagotovili hitro uvedbo.

Polona Bahun
O avtorju