Evropska komisija je predstavila akcijski načrt, ki temelji na strateškem dialogu in predstavlja konkretne ukrepe, ki bodo zagotovili trden in trajnosten avtomobilski sektor ter pomagali sprostiti njegovo inovativno moč. Evropski avtomobilski sektor je namreč na kritični prelomnici, saj ga ogrožajo hitre tehnološke spremembe in vse večja konkurenca.
Predlagani načrt vključuje ustanovitev evropskega zavezništva za povezana in avtonomna vozila, ki bo združilo deležnike iz avtomobilske industrije za razvoj vozil naslednje generacije ter skupne programske in digitalne strojne opreme. Obsežne testne naprave in regulativni peskovniki bodo inovatorjem omogočili, da preskusijo in izpopolnijo svoje tehnologije za avtonomna vozila. Evropska komisija bo še naprej razvijala regulativni okvir za avtonomna vozila. Ti ukrepi bodo podprti s skupnimi javno-zasebnimi naložbami v višini približno 1 milijarde evrov, podprtimi s programom Obzorje Evropa v obdobju 2025–2027.
Evropska komisija predlaga tudi večjo prožnost pri doseganju ciljev glede CO2, ki bi proizvajalcem omogočila, da dosežejo svoje cilje glede skladnosti s povprečjem svoje uspešnosti v triletnem obdobju do leta 2027. Ta mesec bo predlagala ciljno usmerjeno spremembo uredbe o standardih CO2 za avtomobile in kombinirana vozila. Če bo sprememba sprejeta, bi proizvajalcem avtomobilov omogočila, da dosežejo svoje cilje glede skladnosti s povprečjem svoje uspešnosti v triletnem obdobju (2025–2027), kar bi jim omogočilo, da morebitne primanjkljaje v enem ali dveh letih nadomestijo s presežnimi dosežki v drugih letih, hkrati pa ohranijo splošne ambicije glede ciljev za leto 2025. Pospešila bo tudi pripravo predvidenega pregleda uredbe o standardih CO2 za avtomobile in kombinirana vozila.
Hkrati si Evropska komisija prizadeva najti načine za povečanje povpraševanja po evropskih brezemisijskih vozilih. Akcijski načrt vključuje ukrepe, ki bodo zagotovili spodbude za prehod na brezemisijska vozila in okrepili zaupanje potrošnikov s konkretnimi ukrepi, kot sta boljše zdravje in popravljivost baterij. Bistveno je, da Evropa doseže stroškovno konkurenčno proizvodnjo celic v EU, ki bi pokrila velik del dobave baterij in ustvarila evropsko dodano vrednost vzdolž dobavne verige. Komisija bo še naprej podpirala industrijo baterij v EU in ji pomagala ohraniti močno evropsko proizvodno bazo s financiranjem iz sklada za inovacije. Komisija bo preučila tudi neposredno podporo proizvodnji za podjetja, ki proizvajajo baterije, in necenovna merila za sestavne dele, kot so zahteve glede odpornosti.
Akcijski načrt podpira odpornost dobavne verige in delavcev v sektorju
Za pomoč avtomobilskemu sektorju EU pri reševanju izzivov, povezanih s pomanjkanjem znanj in spretnosti, neskladjem med ponudbo znanj in spretnosti ter povpraševanjem po njih ter starajočo se delovno silo, bo razvila in zbrala podatke, da bi pomagala opredeliti pričakovane prihodnje motenje v zaposlovanju in vrzeli v znanjih in spretnostih. Razširila bo podporo iz Evropskega sklada za prilagoditev globalizaciji za presežne delavce, da bi bila hitrejša in širša, kar bo podjetjem omogočilo, da sprožijo podporo, in podprlo delavce, ki jim grozi takojšnje odpuščanje. Poleg tega bo Evropska komisija sodelovala s socialnimi partnerji in državami članicami, da bi povečala financiranje iz Evropskega socialnega sklada plus za avtomobilski sektor ter podprla delavce, ki se želijo prekvalificirati in poiskati nove zaposlitvene možnosti. Komisija bo vmesni pregled tega sklada uporabila tudi za spodbujanje držav članic k reprogramiranju več sredstev za avtomobilski sektor. Poleg tega bo komisija predlagala okrepljeno pobudo za podporo delavcem v strateških sektorjih, kot je avtomobilska industrija, s poudarkom na programih izpopolnjevanja in preusposabljanja.
Da bi avtomobilska industrija EU postala odpornejša na ostro konkurenco iz tujine, bo Evropska komisija zagotovila enake konkurenčne pogoje z uporabo instrumentov trgovinske zaščite, kot so protisubvencijski ukrepi, da bi evropska podjetja zaščitila pred nelojalno konkurenco. Hkrati se bodo nadaljevala pogajanja s partnerskimi državami, da bi izboljšali dostop do trga in priložnosti za nabavo za avtomobilsko industrijo. Poleg tega bo Evropska komisija predlagala ukrepe za zagotovitev, da bodo tuje naložbe v avtomobilski sektor EU prispevale k dolgoročni konkurenčnosti industrije, hkrati pa si bo prizadevala za zmanjšanje upravnega bremena za evropske proizvajalce avtomobilov s poenostavitvijo predpisov.
Akcijski načrt je rezultat vključujočega in sodelovalnega procesa, ki je vključeval več razprav in sodelovanja deležnikov, začetih v okviru strateškega dialoga o prihodnosti avtomobilske industrije, ki ga je 30. januarja začela predsednica Ursula von der Leyen in je bil namenjen reševanju najbolj perečih izzivov v sektorju.