Osnovno izhodišče GIZ DEE je, da
mora biti energetski koncept zasnovan na
predhodno izdelanem in realnem razvojnem konceptu gospodarstva.
»Trenutno je žal videti, da
dokument ne upošteva v celoti gospodarskega razvoja Slovenije. Vloga
distribucije električne energije v dokumentu ni dovolj poudarjena glede na
cilje in dejstvo, da v podjetjih za distribucijo električne energije
razpolagamo z znanjem, izkušnjami in strokovno usposobljenimi kadri. Razvoj
energetskega sistema vidimo v vodilni vlogi distribucije,« meni predsednik GIZ
distribucije električne energije
mag. Bojan Luskovec.
Odnos do uporabnika ter
spremljanje proizvodnje in porabe električne energije predstavlja osnovno
izhodišče za doseganje ciljev in zahtevane kakovosti storitev ter uvajanja
pametnih merilnih in obračunskih naprav in sistemov. Energetika prihodnosti je
»energetika uporabnika«. Ta odnos pa lahko zagotavlja samo distribucija
(lastnik) na podlagi neposrednega stika z uporabniki. Zato je nujno zagotoviti
mehanizme za motivacijo uporabnikov, ki obravnavajo in oblikujejo lastno porabo
električne energije, uporabo energentov in skrb za okolje.
Zagotavljanje pogojev za stabilnost
DEES
Drugi segment, kjer je, kot
opozarja mag. Luskovec, potreben večji poudarek, je zagotavljanje pogojev za
stabilnost distribucijskega elektroenergetskega sistema (DEES). Prihodki
elektrodistribucijskih podjetij iz omrežnine že sedaj ne zagotavljajo povsem
zanesljivega obratovanja DEES in kakovostne oskrbe vseh uporabnikov. Veljavni
sistem omrežnin ne upošteva vplivov, ki jih povzroča dvosmeren pretok energije
oziroma dodatnih vlaganj v DEES zaradi razpršenih obnovljivih virov energije
(okrepitve omrežja, regulacije, pametna omrežja). Zmanjševanje končne cene
energije na račun zmanjšanja omrežnine bi povzročilo zmanjšanje vlaganj v DEES,
posledično pa zmanjšanje njegove zanesljivosti in kakovosti delovanja.
Razvoj DEES mora temeljiti na
investicijah za obnovo obstoječega omrežja, s poudarkom na robustnosti.
Žledolom leta 2014 je pokazal, da je distribucijska mreža zelo občutljiva na
vremenske vplive. Zato GIZ DEE dodatno predlaga, da EKS upošteva tudi
koordinacijske in informacijske aktivnosti za obvladovanje havarijskih razmer v
okviru sistema in inštitucij celotne države. Pri zagotavljanju zanesljive in
stalne oskrbe z električno energijo je tako eden od ključnih ukrepov ureditev
primerne zakonodaje, ki zagotavlja robustno in zanesljivo infrastrukturo
(prioriteta v kabelskem podzemnem omrežju).
Več pozornosti finančnim
spodbudam države
Tretji segment, ki mu je po
besedah mag. Luskovca potrebno v Energetskem konceptu Slovenije posvetiti več
pozornosti, so finančne spodbude države za širšo implementacijo razpršenih
virov, kakor tudi za spodbujanje samooskrbe (net-metering). Te ne smejo
povzročati socializacije stroškov oz. zmanjševanje omrežnine, saj omrežje,
poleg distribucije, služi tudi uporabnikom net-meteringa v vlogi hranilnika
energije.
Naslednji razvojni korak na
prehodu iz konvencionalnih/primarnih omrežij v pametna omrežja je uveljavitev
naprednega upravljanja DEES in napredna merilna infrastruktura ob podpori
informacijsko komunikacijskih tehnologij.
Predlog usmeritev tudi ne predvideva IKT podpore energetiki, kar pa je tako danes,
kot za prihodnost nesprejemljivo in nepredstavljivo. S prihodom obdelave
ogromnih količin podatkov in interneta stvari (Internet of Things), kot
naslednji korak t. i. pametnih omrežij (Smart Grids), smo dobili možnost
obvladovanja porabe in proizvodnje energije. Nove storitve bodo omogočile tudi
spreminjanje navad ljudi in učinkovitejšo (po)rabo energije.
Odgovor na razvojne izzive so
pametna omrežja
Nadalje je mag. Luskovec povedal,
da razvoj trga z električno energijo, integracija porazdeljenih OVE, razmah
elektromobilnosti in interakcija električnih vozil z distribucijskim omrežjem,
prizadevanja za energetsko učinkovitost, izboljšanje zanesljivosti in kakovosti
dobave ter zmanjšanje investicijskih in obratovalnih stroškov postavljajo DEES
pred nove razvojne izzive, na katere lahko odgovorijo pametna omrežja. Z
nadaljnjim razvojem pametnih omrežij bodo ustvarjeni pogoji za učinkovitejšo
rabo energije oziroma prihranke na strani uporabnikov, pri čemer je predpogoj
vzpostavljena napredna merilna infrastruktura.
Vključevanje aktivnega odjema v
obratovanje DEES je eden od elementov sodobnega pametnega omrežja s ciljem
boljše/učinkovitejše izkoriščenosti obstoječe infrastrukture in nižanja skupnih
stroškov sistema. Odzivnost odjema se lahko spodbuja z uvedbo naprednih in
inovativnih tarifnih sistemov, pri čemer je potrebna predhodna uvedba
naprednega sistema merjenja (AMI).
Za boljše povezovanje sektorja
energetike z industrijo, v smislu uvajanja novih/inovativnih tehnoloških
rešitev, je potrebno spremeniti zakonodajo s področja javnega naročanja
(predlog uvedbe Inovativnega javnega naročila - neposredno naročilo je korak v
pravo smer).
Opredeliti izvajanje GJS
distribucijskega operaterja!
Ob omenjenih predlogih GIZ distribucije električne energije je mag. Luskovec še poudaril, da interventni mehanizmi ne smejo povzročati
socializacije stroškov, temveč morajo upoštevati pomemben vidik enakomernega
trajnostnega razvoja celotne Slovenije. Ne nazadnje mora EKS opredeliti tudi način
izvajanja GJS distribucijskega operaterja, katerega nosilec je lastnik
distribucijske mreže. To je mogoče s prenosom koncesije na
elektrodistribucijska podjetja. Ukiniti je potrebno posredno vodenje in
izvajanje distribucijske dejavnosti na osnovi »vmesnega elementa« SODO ter
strošek financiranja in delovanja SODO usmeriti v razvojne in strateške cilje
distribucijske dejavnosti.
Miro Jakomin