Energetika

Inovacije energetike 2016

Tradicionalno srečanje inovativnih energetikov dobiva mednarodni značaj, saj se ga bo letos, poleg dveh uglednih tujih predavateljev, udeležila tudi večja skupina strokovnjakov iz Madžarske.
Inovacije energetike 2016

Priprave na letošnje strokovno srečanje Inovacije energetike 2016, ki bo oktobra na Brdu pri Kranju, so v polnem teku in po besedah organizatorja družbe Prosperia, bo dogajanje letos še posebej pestro in z vrsto zanimivih gostov. Izhodišča za razpravo bodo uvodoma podali  eden najpogosteje citiranih svetovnih raziskovalcev s področja inženirstva dr. Henrik Lund, ki bo govoril o izzivih, ki jih prinašajo v energetske sisteme obnovljivi viri energije, Cedric Lacour iz francoskega Renaulta, ki bo predstavil priložnosti e-mobilnosti ter mag. Krešimir bakič, predsednik slovenke CIGRE-CIRED, ki bo predstavil prelomnice našega energetskega razvoja po letu 2020. V nadaljevanju konference po v dveh vzporednih vozliščih potekala še predstavitev konkretnih primerov inovativnih energetskih rešitev, celotno dogajanje pa bo zaokrožilo strateško omizje o inovacijah in inovativni kulturi z uglednimi strokovnjaki, ki ga bo moderiral novinar Igor E. Bergant.  Več informacij si lahko preberete na tem naslovu. Vabljeni!

Za pokušino pa vam predstavljamo še nekaj povzetkov primerov inovativnih rešitev.

Aktivno upravljanje bremen in proizvodnje iz obnovljivih virov energije v distribucijskem omrežju hybrid-VPP4DSO, Uršula Krisper, Elektro Ljubljana, d. d.

Predstavili bodo že dve leti trajajoč projekt Aktivno upravljanje odjema električne energije pri končnih odjemalcih ter proizvodnje iz obnovljivih virov energije  v elektroenergetskem omrežju. Namen projekta je razvoj in validacija koncepta hibridne virtualne elektrarne (v nadaljevanju VE) za ponujanje storitev prilagajanja uporabnikov omrežja z vidika potreb in zahtev operaterja distribucijskega omrežja ter potreb trga z električno energijo. V projektu bodo ovrednotene tehnične in druge med projektom ugotovljene ovire za virtualno elektrarno v Avstriji in Sloveniji. Projekt sofinancira avstrijska vlada, saj bo pripomogel k pridobitvi stališča uporabe storitev VE za graško distribucijo. Po simulaciji so v načrtu preverljive rešitve v Sloveniji in Avstriji. Vloga Elektra Ljubljana v projektu: zagotavljanje podatkov na podlagi katerih se je najprej simuliralo obratovanje omrežja z uporabo VE, zbiranje nabora končnih odjemalcev, ki imajo na testnem poligonu možnosti za prilagajanje odjema, sledi validacija koncepta, ob koncu prikaz učinkov obratovanja VE v realnem in primerjava z modelom ter rezultati simulacij.

Skoraj nič energijski mobilni vitalni vrtec, Vito Andrenšek, Arch Vitalis, d. o. o.

Skoraj nič energijski mobilni vitalni vrtec je zasnovan na inovativni tehnologiji mobilnih vitalnih hiš. Bistvene lastnosti: zdrave in udobne bivalne razmere, izjemna toplotna izolacija celotnega ovoja stavbe, mobilnost. Zdrave in udobne bivalne razmere zagotavljajo: paroprepustni zidovi brez parnih zapor in brez toplotnih mostov, sistem lokalnega prezračevanja, ki omogoča učinkovito prezračevanje brez škodljivih vplivov na zdravje otrok, žive ozelenjene stene, ki prečiščujejo in izboljšujejo zrak. Toplotno izolacijo na ravni skoraj 0-energijske stavbe omogočajo: izjemna toplotna izolacija relativno tankih sten, strehe in tal, predokna, ki toplotno izolacijo na območju oken in balkonskih vrat močno približajo ravni izolacije sten in tako bistveno zmanjšajo izgubo energije tam, kjer so sicer izgube največje. Mobilnost mobilnega vitalnega vrtca: je na šasiji in na kolesih, je sestavljen iz več delov, ki se prepeljejo s tovornjaki in se na kraju samem na preprost način in hitro sestavijo v celoto ter se pozneje po potrebi zopet razstavijo in prepeljejo na novo lokacijo ter ponovno sestavijo.

Razvoj pogona za električno kolo, Mag. Matjaž Čemažar, DOMEL d. o. o.

V Evropi je nastala posebna tržna niša za električna kolesa v najvišjem cenovnem segmentu. Karakteristike pogona, integracija v okvir in zmogljivost baterije so glavni dejavniki, ki oblikujejo trg in marketing.  Domel se je odločil razviti pogon za vgradnjo v zadnje kolo z izhodišči, da kolo kljub pogonu še vedno daje vtis kolesa. Premer motorja so omejili s premerom standardnega zavornega diska s premerom 180 mm. Širino motorja so omejili standardnim širinam kolesarskih okvirjev z možnostjo vgradnje 10-rednega verižnika. Z inovativno zasnovo statorja s tako imenovanimi slepimi poli jim je uspelo doseči visok polnilni faktor za navitje, kar motorju daje odlično izhodišče za visok izkoristek in kompakten dizajn. Prototip pogona je uspešno prestal teste. Do redne proizvodnje manjka le še investicija v opremo in orodja v vrednosti več kot milijon evrov, ki je odvisna od odločitve večjega kupca za dolgoročno sodelovanje. Poslovni model temelji na partnerstvu z največjim sestavljavcem baterij v Evropi, s katerim bodo v letu 2017 predstavili rešitev za sezono 2018. Domel bo tako v sodelovanju s partnerji sposoben ponuditi celotno proizvodno paleto za električna kolesa tako za prvo vgradnjo kakor tudi za prilagoditev obstoječega kolesa.

Energetska samooskrba lokalne skupnosti, Uroš Pikl, Javno podjetje Energetika Šentrupert, d. o. o.

Javno podjetje Energetika Šentrupert se ukvarja s proizvodnjo in dobavo toplote in električne energije iz lesne biomase. Skladno z vizijo lokalne energetske samooskrbe občine Šentrupert do leta 2020 vzpostavlja pogoje za vzpostavitev modela zelene integralne ekonomije. Svoj prvi cilj so uresničili z zgraditvijo 2,5-megavatne kotlarne na lesne sekance. Kotlarna ogreva zaporski kompleks na Dobu, lani pa so odprli tudi obrat za soproizvodnjo toplotne in električne energije, delujoče na principu uplinjanja lesnih sekancev. »Investicija v kogeneracijo je znašala 1,4 milijona evrov, od katerih je bilo pridobljenih 641.000 evrov nepovratnih sredstev.« V prihodnjem letu bodo zgradili še en obrat kogeneracije za proizvodnjo elektrike in odvečno toploto porabili za sušilnice lesa. Lesne sekance kupujejo pri lokalnih dobaviteljih, kar pomeni, da denar ohranjajo v lokalnem okolju. Za tretjo fazo projekta, »Gradnjo 4,5 hektara steklenjakov za proizvodnjo 3000 ton paradižnika letno«, so izdelane idejne zasnove in projektne naloge. V prihodnjih dveh letih bo kogeneraciji na uplinjanje sledila gradnja sistema ORC, iz katerega bo dobavljena toplota za celoten kompleks steklenjakov. Želijo si postati »one stop shop« za energetske rešitve na področju lesne biomase na območju JV Slovenije ter s tem ponuditi trajnostne energetske rešitve drugim lokalnim skupnostim.

Kako v minuti izbrati in naročiti najprimernejše pelete?! Mag. Samo Lubej, Finančni center, d. o. o.

So tim izkušenih podjetnikov, informatikov, organizatorjev. Za cilj so si zastavili poenostavitev in pohitritev postopka izbire ter naročanja peletov za kurjavo, ki ga bo lahko vsakdo preprosto izvedel po spletu. In to v manj kot minuti! Redno pregledujejo slovenski trg peletov in na njem iščejo ponudbe, za katere lahko utemeljeno ocenijo, da so dobra kombinacija med ceno in kakovostjo. Takšne ponudbe uvrstijo na njihov spletni primerjalnik, opremljene s količinskimi popusti in transportnimi stroški. Kupec v spletni primerjalnik vnese svoje iskalne podatke, kot so naslov, količina peletov, kakovost, način pakiranja in dostave. Sistem mu prikaže najboljše ponudbe, sortirane glede na končno ceno, pri kateri so že upoštevani količinski popust in transportni stroški. Oktobra 2015 so na slovenskem trgu našteli vsaj 70 ponudnikov, ki so imeli vsaj 250 ponudb peletov, ponudba se še povečuje. Ob upoštevanju sezonske narave tega proizvoda in tudi do 20-odstotnem letnem nihanju cen je očitno, da učinkovito rešujejo za posameznika skorajda nerešljiv problem. Po njihovem vedenju so prvi, ki izračunajo ponudbe na popolnoma realnih stroških transporta, saj so rešitev zasnovali na podlagi dejanskih razdalj, ki jih sproti zajemajo iz trenutno najboljšega sistema zemljevidov – Google Maps. Slovenski trg je za njih odličen testni poligon, saj pomeni samo 0,3 do 0,5 odstotka svetovnega trga peletov.

Brane Janjič
O avtorju