Energetika

Kaj civilna družba pričakuje od bodoče vlade

Nova vlada naj bi v oblikovanje politik v večji in uspešnejši meri vključevala tudi organizacije civilne družbe.
Kaj civilna družba pričakuje od bodoče vlade

Na novinarski konferenci, ki je včeraj potekala v okviru koalicije civilno družbenih organizacij, so opozorili na pomen sodelovanja odločevalcev s civilno družbo, o čemer so poročali tudi na spletni strani Umanotere (Slovenska fundacija za trajnostni razvoj).

Stališča so podali predstavniki naslednjih civilno družbenih organizacij: Danes je nov dan (predstavitev splošnih zahtev in želja teh organizacij); Umanotera (od vlade pričakuje, da bo presegla preživeto miselnost o okolju kot zaviralcu razvoja); Greenpeace v Sloveniji (opuščanje fosilnih goriv mora biti v skladu s cilji Pariškega sporazuma in istočasno razvijanje OVE); Asociacija (kultura je potrebna korenitih reform); ter Sindikat Mladi plus (ustvariti okolje, kjer bo prek ustreznega izobraževanja omogočeno lažje vstopanje na trg dela in dana tudi možnost dostojne zaposlitve).  

Od nove vlade pričakujejo, da bo v oblikovanje politik v večji in uspešnejši meri vključevala tudi organizacije civilne družbe. »Prejšnja vlada je namreč kar 60% predpisov sprejela brez upoštevanja Resolucije o normativni dejavnosti, ki pri pripravi predpisov predvideva 30-dnevno javno razpravo. Bodočo vlado tako pozivamo, da dosledno spoštuje to resolucijo ter se z organizacijami civilne družbe ne le posvetuje, temveč njihovo strokovnost tudi prepozna in upošteva njihova priporočila. Sodelovanje in pravo partnerstvo naj poteka že od samega začetka priprave sprememb in ne le v zadnjem hipu,« so poudarili.

Predlagane vsebine naj bodo vključene tudi v koalicijsko pogodbo 

Nadalje so povedali, da se zbrane organizacije želijo skupaj pozicionirati kot pomemben sogovornik z vlado, kot nujen deležnik pri oblikovanju zakonodaje, ter odločno zavrniti že samo misel na podtikanja, da jih zanima karkoli drugega kot vsebina. »Verjamemo, da s svojim delovanjem in bojem z mlini na veter dnevno dokazujemo, da z vsem svojim znanjem, povezavami, ugledom ter sredstvi želimo le sooblikovati politike, ki bodo koristile sleherniku. Od poslank in poslancev ter bodoče vlade pričakujemo, da bodo vsebine, ki jih predlagamo, vključili tudi v samo koalicijsko pogodbo,« so med drugim še poudarili na novinarski konferenci.

Zaživelo tudi posebno spletno mesto sestavivlado.si

Sicer pa so omenjene organizacije v podporo zahtevam civilne družbe vzpostavile tudi posebno spletno mesto sestavivlado.si , kjer si lahko sestavite lastno vladno koalicijo, na njej pa so tudi za vsako posamezno ministrstvo zapisali ključne naloge in pričakovanja od bodočih ministric in ministrov.
Tako od ministrstva za infrastrukturo pričakujejo začetek procesa pravičnega opuščanja premoga, ki bo skladen s ciljem Pariškega podnebnega sporazuma, postavitev več vetrnic v državi in dvig deleža sončne energije nad dva odstotka proizvedene električne energije v Sloveniji, ki stagnira od leta 2012, sprejem zaveze državnih energetskih podjetij k postavljanju več proizvodnih enot iz sončne in vetrne energije, omogočanje večjemu število prebivalcev, da sodelujejo pri proizvodnji električne energije iz obnovljivih virov energije, skrb za zadostno in pravočasno financiranje razgradnje obstoječe jedrske elektrarne v Krškem ter za ustrezno obravnavo radioaktivnih odpadkov, preusmeritev sredstev, namenjenih širitvi avtocest in obvoznic, v boljše upravljanje obstoječe infrastrukture ter sistema javnega potniškega prometa, krepitev prizadevanj za preusmeritev tovornega prometa na železniško omrežje, pravno ureditev povračila stroškov prevoza na delo za vse zaposlene na način, ki bo spodbujal rabo javnega prevoza, vzpostavitev sistema zajemanja zunanjih stroškov, kjer prava cena prometa vključuje vsaj 90 odstotkov zunanjih stroškov,  transparentno vodenje velikih infrastrukturnih projektov (npr. 2. tir, 2. karavanška cev, 3. razvojna os), ki v procesu načrtovanja vključujejo javnost ter upoštevajo načela trajnostnega prostorskega načrtovanja, sprejetje in izvajanje državne strategije za hojo in kolesarjenje, vodenje projekta »Kjer je avto, je tudi streha«, s katerim bo uvajanje električnih vozil podprto s postavljanjem sončnih elektrarn, zavzemanje za progresivno prometno in energetsko politiko EU, ki ne bo dajala odpustkov fosilni industriji in bo delovala v dobro ljudi, sodelovanje z Ministrstvom za finance pri ukinjanju subvencij za fosilna goriva ter sodelovanje z Ministrstvom za okolje in prostor pri povezovanju stanovanjske in prometne politike.

Precej podrobno pa so poleg zgoraj navedenih nalog opisana tudi pričakovanja glede nove ministrice ali ministra na tem položaju, od katerega se pričakuje  vodenje Ministrstva za infrastrukturo (in ne zastopništva za premogovno in jedrsko industrijo), sledenje življenjskemu motu »Najboljša energija je tista, ki je ne porabimo«, poznavanje vsebine Pariškega podnebnega sporazuma in zadnjih znanstvenih ugotovitev o posledicah podnebnih sprememb, zavedanje, da sta promet in energetika največja vira toplogrednih plinov v Sloveniji, razumevanje, da so premog, nafta in plin fosilna goriva, ki ogrožajo naša življenja, veselje do čistega zraka, seznanjenost z dejstvom, da je strošek sončne energije v zadnjih sedmih letih padel za 85 odstotkov, poznavanje znanosti streh, ki pravi, da so strehe hiš, blokov, vrtcev, šol, nakupovalnih centrov in podobno. primerne za postavitev sončnih elektrarn, upoštevanje ugotovitve, da bi lahko do leta 2050 lastno električno energijo iz sonca in vetra proizvajalo več kot 900 tisoč prebivalk Slovenije, kar predstavlja skoraj polovico celotne populacije, profesionalno distanco do predstavnic avtomobilske industrije, privrženost kolesarstvu, hoji ter trajnostni mobilnosti, odločen NE iskanju dodatnih subvencij za TEŠ, odločen NE širitvi avtocest in obvoznic, dokler niso vpeljani vsi ukrepi za boljši izkoristek obstoječe infrastrukture, spoštovanje rednih parlamentarnih postopkov in izogibanje skrajšanim ter nujnim postopkom, komunikativnost, dialoškost in znanje povezovanja z različnimi sektorji, odlično pisno in govorno znanje vsaj slovenskega in angleškega jezika, dosledno upoštevanje Kodeksa ravnanja javnih uslužbencev ter prihajanje v službo peš, s kolesom, z vlakom ali avtobusom. 

povzeto po sporočilu za javnost
O avtorju