e-mobilnost

Kakšna je učinkovitost polnjenja Teslinega modela 3?

Ob stroškovniku oziroma finančni opravičljivosti zamenjave klasičnega avtomobila z električnim, pri čemer odločata predvsem scenarij in okoliščine uporabe, torej obseg voženj in možnost oskrbe z električno energijo, je za uporabo električnega avtomobila v primerjavi s klasičnim na fosilna goriva izjemnega pomena zmožnost polnjenja. Še posebej na polnilnicah največje moči.

Kakšna je učinkovitost polnjenja Teslinega modela 3?

Tesla Motors napoveduje največjo moč polnjenja akumulatorske baterije Tesle model 3 long range dual motor (test avtomobila je objavljen v reviji Naš stik) na polnilnicah DC 250 kW. Med testiranjem se je akumulatorska baterija, ob izpisu ničelnega dosega in polnosti, začela polniti z največjo močjo 180 kW. V deveti minuti, ko se je polnost približevala 30 odstotkom, je moč za hip presegla mejo 190 kW, a se je kmalu zatem zmanjšala pod 170 kW. Sorazmerno hitro se je manjšala še naprej, a se je pod 50 kW zmanjšala šele okoli 95-odstotne polnosti akumulatorske baterije. Teslin model 3 sodi med redke, pri katerih se dotok energije iz polnilnice DC ne prekine, ko se izpiše 100-odstotna polnost baterije. Vendar pa so tudi brez tega »dodatka« izgube ob polnjenju na polnilnicah DC večje od polnjenja na polnilnicah AC in znašajo okoli 18-odstotkov. Dodatna električna energija je namenjena temperaturni optimizaciji in sproščanju prenapetosti baterijskega sklopa, kar vsekakor blagodejno vpliva na obstojnost baterij. Moč dodatnega prevzema električne energije iz polnilnice je ob doseženi 100-odstotni polnosti odvisna od temperature baterijskega sklopa. Ob našem testiranju je znašala štiri kilovate.
Na polnilnicah AC smo sicer izmerili največjo moč polnjenja 11 kW (izpisana vrednost na merilniku avtomobila), polnilnica je polnila s tokom 16 A in napetostjo 228 V. Po zaključku povratne poti med Ljubljano in Mariborom v idealnih vremenskih razmerah in z največjo dovoljeno hitrostjo je v bateriji ostalo še za 42-odstotkov električne energije. Avtomobil je napovedal polnjenje v trajanju štirih ur in 40 min, v resnici pa je bilo za ponovno 100-odstotno polnost baterije potrebnih malenkost manj oziroma štiri ure in 37 minut. Ob tem smo izmerili 12,5-odstotne izgube. Pozimi se poraba poveča za približno 25 odstotkov, posledično se za toliko podaljša tudi čas polnjenja. Za opisano pot je čas polnjenja na polnilnicah AC še vedno v okviru osmih ur, z možnostjo prilagajanja moči polnjenja. 

Za 100-odstotno napolnitev baterije je treba odšteti dobrih deset evrov

Glede na to, da je možno povsem prazno akumulatorsko baterijo do konca napolniti v osmih urah, si gre v prihodnje, poleti, v obdobju največjega obsega proizvodnje električne energije iz sončnih elektrarn, in, ko je avtomobil parkiran na parkirišču delodajalca, obetati cenejšo oskrbo z električno energijo. In to kljub odločnem povečanju omrežnin v tem obdobju, saj bo električna energija takrat najcenejša, pri čemer pa je pogoj, da polnjenje poteka skladno z Elesovim konceptom E8.
Iz polne akumulatorske baterije, do izpisa nič kilometrov preostalega dosega in polnosti baterije nič odstotkov, izteče iz baterije 71,1 kWh električne energije. Po danes veljavni najcenejši možnosti oskrbe električnega avtomobila doma tako znaša ocena stroška polnjenja akumulatorske baterije od nič do 100-odstotne polnosti 10,2 evra. Dolgo je veljalo, da je za uporabnike Teslinih avtomobilov sicer najbolj ugodno polnjenje na polnilni infrastrukturi Tesla Motorsa. Zdaj pa je možno v Sloveniji avtomobil občutno ugodneje polniti na polnilnicah največje moči tudi na osnovi ponudbe posebnih paketov polnjenja družbe Petrol, cenovno pa se je približala še posebna ponudba Ionity Passport. Na polnilnicah AC je posebej konkurenčna tudi cena posebne eko tarife storitve Gremo na elektriko. 
Kaj v praksi pomeni tovrstna konkurenčna krepitev ponudbe hitrega polnjenja, odkriva vožnja proti Dalmaciji. Največja moč polnjenja na polnilnicah Tesla v bližini avtocestnega izhoda Otočec v hrvaški Liki znaša 90 kW. Strošek polnjenja 0,42 evra/kWh oziroma 0,47 evra/kWh med 16. in 20. uro Na polnilnicah Ionity v bližini avtocestnega izhoda proti Gospiću z močjo preko 300 kW, pa znaša cena polnjenja s paketom Ionity passport, 0,44 evra/kWh. Na obeh lokacijah je sicer na voljo le šest priključkov. 
Tovrstna ozka grla naj bi sicer v prihodnje razrešil Elesov koncept polnilnih parkov Pentlja, pri čemer je vsekakor pomembno poznati največje moči, s katerimi se avtomobili polnijo in krivulje moči, glede na polnost akumulatorske baterije. Podrobnejše informacije o učinkovitosti polnjenja in skladnosti avtomobila z Elesovim konceptoma E8 in Pentlja najdete na spletni strani elektromobilnost.si.


 

Brane Janjič
O avtorju