Termo energija

Kdaj končno obravnava zakona o poroštvu za TEŠ 6?

Pristojno ministrstvo je pojasnilo dileme v zvezi z odobritvijo poroštva za TEŠ 6, na katere so se že odzvali v HSE in TEŠ.

Kdaj končno obravnava zakona o poroštvu za TEŠ 6?

Kot je Ministrstvo za infrastrukturo in prostor (MzIP) zapisalo v sporočilu za javnost, se je vlada ob obravnavi zakona o poroštvu za TEŠ 6, ki ga je v zakonodajno proceduro vložil poslanec Srečko Meh, pozitivno opredelila do prevzema poroštva, v kolikor bodo izpolnjeni pogoji, ki zagotavljajo gospodarno in pregledno izvedbo investicije.

Vendar do danes po njihovem mnenju še vedno ni izpolnjen eden izmed bistvenih pogojev. MzIP še vedno namreč ne ve, kakšen bo dejanski strošek montaže. Seznanjeni so samo z oceno, ki se giblje med sto in dvesto milijoni evrov. Še vedno tudi ne razpolaga s končno vrednostjo projekta, niti s tem, ali je bil uresničen eden izmed temeljnih pogojev vlade, da se mora končna vrednost projekta znižati in v največji meri približati vrednosti iz tretjega noveliranega investicijskega programa za TEŠ 6.

Po mnenju MzIP brez jasnih odgovorov na ta vprašanja poroštva ni mogoče ne obravnavati in ne odobriti. Izpolnitev teh pogojev pa ni na strani ministrstva, pač pa na strani tistih, ki vodijo projekt. Odgovornost za izpolnitev pogojev, tako kot odgovornost za morebitne spremembe projekta in zamude, je v celoti njihova.

MzIP tudi odločno zavrača vsa namigovanja, ki se pojavljajo v zvezi z domnevnim vplivanjem na izbiro posameznih podizvajalcev na projektu. Prav tako jih čudi, da so slovenska podjetja pri projektu, ki je vreden 1,3 milijarde evrov, opravila le manjši del poslov. Še bolj pa, da so nekatera slovenska podjetja dela lahko opravljala samo preko tujega izvajalca, ki za to zaračunava provizijo, ne pa neposredno. 

Kot so še zapisali v sporočilu za javnost, je odločanje o poroštvu za TEŠ 6 v pristojnosti DZ. Poslanke in poslanci bodo po njihovem mnenju lahko odgovorno odločali samo, če bodo predhodno seznanjeni s ključnimi poslovnimi podatki o projektu, eden izmed bistvenih je gotovo podatek o dejanski in končni vrednosti projekta.

Pogajanja potekajo le še o strošku montaže 

HSE in TEŠ sta v odzivu na sporočilo za javnost MzIP zapisala, da ne morejo razumeti, da se lahko postopki, povezani z izdajo poroštva za TEŠ 6 za kredit EIB v višini 440 milijonov evrov, vlečejo že več kot dve leti in da se kljub dokumentaciji, ki so jo poslali pristojnim organom, ter kljub pisnim zagotovilom investitorja, še vedno pojavljajo dvomi o pomembnosti kvalitetnega zaključka projekta izgradnje nadomestnega bloka 6.

Kot pojasnjujejo, je bilo že v mnenju Ministrstva za gospodarstvo iz decembra 2009 zapisano, da se za zavarovanje posojila pri EIB priporoča poroštvo države. Na podlagi tega mnenja je Ministrstvo za finance 8. januarja 2010 izdalo soglasje za zadolžitev pri EIB, v katerega je izrecno zapisalo, da mora zakon o poroštvu v proceduro v državni zbor vložiti vlada. Kljub temu, da je imel projekt vsa dovoljenja in soglasja, niti prejšnja niti sedanja vlada tega nista storili. Ko je to storil poslanec Srečko Meh, se je vlada odzvala s sklepom, s katerim je zakon podprla, hkrati pa zahtevala, da mora TEŠ kot investitor pred izdajo poroštva izpolniti pet pogojev.

V HSE in TEŠ poudarjajo, da je postopek izdaje poroštva relativno zapleten in vključuje: sprejem Zakona o poroštvu, podpis pogodbo med Ministrstvom za finance in EIB ter podpis pogodbe med Ministrstvom za finance in TEŠ ter na koncu še Zakon o ratifikaciji mednarodne pogodbe. To pomeni, da je neprimerno že v tej fazi, ko se zakon sprejema, zahtevati popolno izpolnjevanje pogojev, kajti če bi bili pogoji izpolnjeni, kot interpretira MzIP, bi bil amandma vlade brezpredmeten. Iz TEŠ in HSE pa so vsi pristojni državni organi že večkrat prejeli zagotovila, da bodo pogoji realizirani.

Na podlagi izjave MzIP je jasno, še pišejo, da je od petih pogojev še v fazi realizacije samo sklep o višini investicijske vrednosti. Sedanji vodstvi TEŠ in HSE sta v težkih in dolgotrajnih pogajanjih uspeli pogodbo iz leta 2008 spremeniti tako, da so vse vrednosti do konca pogodbenega roka določljive. Tudi predvidevan strošek montaže, o katerem se še pogajajo, je že v celoti vključen v končno ceno. Poslovodstvo TEŠ je pristojnim organom poslalo tudi izjavo, da končna vrednost investicije v nadomestni blok 6 ne bo presegla vrednosti 1.302.747.100 evrov (ta vrednost vključuje tudi stroške financiranja v času izvajanja investicije), ki je navedena tudi v četrtem noveliranem investicijskem programu. Kot pojasnjujejo, bo to možno izpolniti le v primeru, da bo država pravočasno, torej še v tem mesecu, odobrila poroštvo za 440 milijonov evrov posojila EIB. To je bila tudi zgornja meja, ki jo je vlada postavila za vrednost investicije na svoji tretji seji 23. februarja letos. 

Glede na vso pripravljeno in poslano dokumentacijo so v HSE in TEŠ presenečeni nad izjavo MzIP, da so lahko nekatera podjetja delo opravljala samo preko podjetja Alstom, ki za to zahteva provizijo, ne pa neposredno. Ob skrbnem pregledu pogodb bi po njunem mnenju namreč lahko ugotovili, da je pogodba za dobavo glavne tehnološke opreme (GTO) podpisana po načelu turn-key, kar pomeni, da izvajalec oziroma pogodbenik za glavno tehnološko opremo jamči za nemoteno, pravilno obratovanje v skladu s pogodbeno podpisanimi karakteristikami. Da izvajalec lahko izpolni te pogodbene zaveze, pa je razumljivo, da mora imeti sam nadzor nad vsemi ključnimi izvajalci in podizvajalci. TEŠ torej na osnovi sklenjene pogodbe (iz leta 2008) za GTO ne more neposredno sklepati pogodb za ključna montažna dela.

Kot so še poudarili v HSE in TEŠ, je odločanje o poroštvenem zakonu res v pristojnosti DZ, a je istočasno tudi odgovornost vseh, ki so danes na oblasti, kako se ravna z državnim premoženjem. (pb)

Povzeto po sporočilih za javnost

Polona Bahun
O avtorju