Energetika

Mladi tudi letos osvajali nova znanja

Pretekli teden je na ljubljanski fakulteti za elektrotehniko potekal že 21. Poletni tabor inovativnih tehnologij.
Mladi tudi letos osvajali nova znanja

Letos se je zaradi spoštovanja ukrepov ob novem koronavirusu tabora udeležilo manj mladih, organiziranih pa je bilo tudi manj delavnic. Dogajanje je bilo kljub omejitvam pestro, saj so otroci pod vodstvom mentorjev na osmih delavnicah cel teden raziskovali sodobne inovativne tehnologije in spoznavali raznolik svet elektrotehnike in multimedije.

Namen poletnega tabora je mladim omogočiti dostop do sodobnih tehnologij in njihovo uporabo na praktičen, inovativen in zabaven način ter jih spodbuditi k samostojnemu ustvarjanju izdelkov.
Delavnice so temeljile na skupnem aktivnem učenju in so zajemale vsa potrebna temeljna znanja, odlične praktične primere in veliko samostojnega dela na najsodobnejši tehnični opremi.

Med drugim so se udeleženci na delavnici Kreativne urice presenečenj spoznali z delovanjem elektrarn (hidroelektrarne, nuklearne elektrarne, termoelektrarne, plinske elektrarne ter tudi sončne in vetrne elektrarne). Na podlagi spoznane teorije so se preizkusili v simulaciji Energetska mešanica, kjer so z različnimi elektrarnami v vsakem trenutku poizkušali proizvesti toliko električne energije, kot je porabljamo. Spoznali so tudi prenosni in distribucijski sistem, najprej v teoriji, v naslednjem koraku pa so v simulacijskem programu PowerWorld na podlagi javno dostopnih podatkov izdelali model slovenskega 400 kV elektroenergetskega sistema za izračun napetostnih razmer in pretokov energije. Analizirali so stroške končnega porabnika električne energije in preverili, ali bi lahko za posameznega porabnika končni strošek za električno energijo zmanjšali (menjava ponudnika, prehod iz eno-tarifnega merjenja v dvotarifno). Spoznali so nekaj osnov o zaščiti elektroenergetskega sistema tako, da so si ogledali nekaj dogodkov, ko zaščita ni delovala pravilno. Na poenostavljenem simulatorju nuklearne elektrarne so simulirali obratovanje elektrarne in jo poskušali čim bolj optimalno dispečirati, da ne bi prišlo do delovanja zaščite. Zadnji dan je bil namenjen sestavljanju solarnih modelov. Udeleženci so iz solarnega konstrukcijskega kompleta za sestavljanje sestavili šest različnih solarnih modelov in preizkušali delovanje pri različni osvetljenosti solarnega panela (spreminjali kot vpada sončnih žarkov, vpliv dodatnega stekla). Merili so tudi napetost, ki jo je solarni panel proizvedel.

Na delavnici Scratchmojstri so mladi spoznali osnove programiranja z bloki v programskih jezikih CODE, SCRATCH in MICRO:BIT. Na delavnici Od elektronov do zvezd so izdelali Geigerjeve števce z Geiger-Mullerjevo cevjo in Bluetooth prenosom podatkov na mobilni telefon. Izmerili so nekaj vzorcev in ugotovili, da okoli nas k sreči ni dovolj radioaktivnega sevanja, da bi lahko Gergerjev števec uporabili v vsakodnevnem življenju. Na delavnici Lego viharniki so se najprej spoznali z osnovnimi koncepti vodenja avtonomnih mobilnih sistemov ter s tehničnimi in programskimi lastnostmi kompletov Lego Mindstorms EV3. Udeleženci delavnice 4D kiparji so carji so se naučili uporabljati orodje Blender s pomočjo vodenega modeliranja. Nato so v njem izdelali lasten model, ga pobarvali ter animirali. Tema delavnice Tehnološki kirurgi je bila minimalno invazivno zajemanje biopsije. Na delavnici Pametni avtomobili so udeleženci najprej spoznali osnove elektrotehnike in elektronike. Naučili so se priključiti zunanje komponente na mikrokrmilnik, ter poskrbeti za napajanje in tudi zaščito zunanjih elementov in mikrokrmilnika pred preobremenitvijo. Nato so se lotili predelave modela avtomobila. Delavnica Robosumo se je začela s predavanjem prof. dr. Matjaža Mihlja, ki je udeležencem predstavil osnove in zanimivosti iz sveta robotike. V nadaljevanju so se udeleženci spoznali s sodelujočimi roboti. Po uvodnih minutah je vsaka skupina zasnovala in izvedla lastno aplikacijo, ki je povzemala ključne lastnosti uporabljenih robotov.

Udeležence tradicionalnega enotedenskega Poletnega tabora inovativnih tehnologij, v organizaciji ljubljanske Fakultete za elektrotehniko, je obiskal tudi minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivavšek in si ogledal delo mladih navdušencev sveta elektrotehnike, ki so se podali na lov za novimi znanji. Da je programiranje računalniških igric, izdelovanje robotskih aplikacij in seznanjanje z delovanjem elektroenergetskega sistema ne le poučno, ampak tudi zabavno, dokazuje zasedenost tabora, saj so bila razpisana mesta letos zapolnjena že v nekaj minutah. Tudi letošnji odziv mladih kaže na to, da se njihovo zanimanje za dejavnost elektrotehnike povečuje. Minister Zdravko Počivalšek si je v družbi dekana Fakultete za elektrotehniko prof. dr. Gregorja Dolinarja, ogledal več različnih delavnic, ki se jih udeležujejo osnovnošolci od 4. razreda do 3. letnika srednje šole. Kot je dejal, je navdušen, da želja po pridobivanju novih znanj in izkušenj v razvoj inovativnih tehnologij mlade postavlja na mesto soustvarjalcev slovenskega tehnološkega preboja. Po njegovem mnenju je to moč, ki jo potrebujemo. Minister je mentorjem in udeležencem tabora čestital za dobro delo in jih spodbudil, da nadaljujejo z raziskovanjem in iskanjem sodobnih in tehnološko naprednih rešitev, ki bodo v korist naši družbi.

Polona Bahun
O avtorju