Energetika

Na obisku pri Marku Mladovanu

Ovekovečiti trenutek, ki ga zazna samo fotografovo oko!  

Dipl. ing. elektrotehnike Marko Mladovan je v Soških elektrarnah Nova Gorica (SENG) zaposlen od leta 2003 kot vodja službe za daljinsko vodenje. S sodelavci je zadolžen za kakovostno vodenje in nadzor vseh hidroenergetskih objektov na reki Soči in njenih pritokih. Sicer pa je z dušo in srcem predan umetniškemu fotografiranju. 

»Pri daljinskem vodenju hidroelektrarn se morda na prvi pogled zdi, da je vsa skrivnost v računalništvu, vendar temu ni tako. Za učinkovito vodenje je  potrebno tudi odlično poznavanje elektroenergetike. Zato vedno poudarjam, da je daljinsko vodenje HE prepletanje računalništva in elektroenergetike,« je povedal Marko.     

S fotografijo živi že od otroških let  

Marko se je s čarobnim svetom fotografije in filma začel seznanjati v osnovni šoli v Solkanu pri filmskem krožku, kjer je bil njihov mentor znani Solkanec Silvan Furlan. Potem so sledila leta srednje šole in elektrotehniškega faksa, ko je s fotografiranjem za nekaj časa prekinil, saj ta hobi ni bil ravno poceni. Ko je po študiju in zaposlitvi prišel do potrebnega denarja, je v njem spet oživela nekdanja strast do fotografije. Intenzivneje se s fotografiranjem ukvarja od leta 2000. 

»Rad poslušam glasbo in tudi najrajši fotografiram koncerte, če se le pojavi priložnost. Koncerte sem veliko obiskoval že v obdobju, ko sem študiral na elektrotehniškem faksu v Ljubljani. Zelo rad fotografiram tudi otroške portrete. Skozi fotografijo želim sporočiti nek trenutek, ki ga zazna samo fotografovo oko, pokaže pa fotografija. Pri tem skušam kombinirati vse elemente, še zlasti barve, kompozicijo, motiv, kontraste. Barve so mi sicer všeč, rad pa imam tudi fotografije v črno-beli tehniki. Fotografija mora biti v prostoru uravnotežena, pravilno izostrena, tehnično dovršena,« je poudaril Marko.  

Tri samostojne fotografske razstave  

Svojo prvo fotografsko razstavo je Marko organiziral leta 2011 v galeriji Frnaža v Novi Gorici; trajala je približno dva meseca. Na njej je predstavil od 35 do 40 fotografij, predvsem posnetke s koncertov in otroške portrete. Na drugi štirinajstdnevni razstavi, ki se je v manjšem obsegu odvijala leta 2012 v preddverju Kulturnega doma v Novi Gorici, pa je predstavil osem koncertnih fotografij.  

Leta 2014 je na tretji razstavi v galeriji Pecivo v Novi Gorici predstavil otroške portrete. V črno-beli tehniki je fotografiral večino otrok, ki živijo v njegovi ulici v Solkanu, na primer, ko se igrajo pred hišami, ko poleti čofotajo in se špricajo z vodo v bazenčku in skozi igro izražajo veselje, začudenje in druge občutke iz otroškega sveta.  

Obiskovalci so si predstavljene fotografije na omenjenih razstavah ogledali z zanimanjem. Mnogi med njimi so se o njih izrazili pohvalno. Navdušenje nad umetniškimi otroškim portreti so izrazili tudi njegovi fotografski kolegi.  

Aktiven član Foto kluba Nova Gorica  

»Na srečanjih v Foto klubu Nova Gorica aktivno sodelujem že od leta 2000. S kolegi si vsak teden ogledujemo fotografije, jih komentiramo, predlagamo izboljšave. Pogovarjamo se o tehnikah fotografiranja, kako posnete fotografije obdelovati in podobno. Vsako leto organiziramo razstavo papirne fotografije v državnem merilu, v obmejnem prostoru pa razstavo projekcijske fotografije Dia Primorska,« je pojasnil Marko.  

Fotografi omenjenega kluba se vsako leto skupaj odpravijo tudi na kak daljši fotografski izlet. Markotu je v prijetnem spominu ostal še zlasti obisk otoka Burana blizu Benetk, kjer je veliko barvitih hiš z zanimivimi detajli, ne manjka pa tudi drugih privlačnih motivov. Večkrat je fotografiral tudi zanimive osebe in stvari v Benetkah, kjer je res pravi fotografski raj. Fotografiranje pustnega karnevala pa ga, kot pravi, ne privlači, saj je vse že več kot tisočkrat poslikano.  

Digitalna fotografija je super!  

Na začetku, ko se je pojavilo digitalno fotografiranje, Marko nad novo tehniko ni bil preveč navdušen, saj se mu kakovost teh fotografij ni zdela najboljša. Pozneje, ko je razvoj digitalne fotografije napredoval, je spremenil mnenje. Sedaj pa pravi, da je digitalna fotografija super. Ni treba čakati na razvijanje, takoj lahko pogledaš, kaj si fotografiral, je pa še veliko drugih prednosti. Prepričan je, da prehod iz analogne v digitalno fotografijo pomeni ogromen preskok.  

»Pred leti sem bil na obisku v Prekmurju pri ženinih sorodnikih. V meglenem jutru, ko se je vzhajajoče sonce skušalo prebiti izza oblakov, sem na polju pripravljal fotoaparat, da bi fotografiral kak pokrajinski utrinek. In ravno v trenutku, ko na fotografiranje še nisem bil pripravljen, sta mimo mene letela dva prekrasna laboda in mi hitro izginila izpred oči. To ni res, pa ravno zdaj! Takrat sem imel pokvarjen dan od jutra do večera,« se še danes s kančkom grenkobe spominja Marko.  

Ko Vid sliši skladbo, jo odigra na klavir  

Markota smo ob tej priložnosti vprašali tudi za njegovega desetletnega sina Vida, ki ubira korake v glasbeni svet. Njegov talent za glasbo so starši odkrili  že pri treh letih, opazili pa so ga tudi v vrtcu. Najbolj je Vid starše presenetil, ko je pri petih letih na You Tube poslušal Bachovo skladbo (Toccata in Fuga v D-molu) in so se potem njegovi prsti kar sami premikali po klavirski tipkovnici. Skladbo je na klavirju odlično odigral, ne da bi se jo prej učil. Doslej se je udeležil dveh večjih glasbenih tekmovanj v Sloveniji in v Italiji ter po številu zbranih točk obakrat dosegel prvo mesto.

Miro Jakomin