Dobra praksa modela energetskega svetovanja je ukrep proti energetski revščini, ki olajšuje pereče stiske ljudi.
O tej tematiki so razpravljali na včerajšnjem posvetu »Strukturne rešitve za energetsko revščino in model energetskega svetovanja«, ki je potekal v Mestni hiši v Ljubljani. Dogodek je potekal v okviru projektov Achieve (izvaja ga društvo Focus) in Slovenija znižuje CO2: dobre prakse (izvaja ga Umanotera).
Energetska revščina je medsektorski problem, ki zahteva dolgoročne rešitve. Ključni del reševanja je celovita obnova ali energetska sanacija stavbnega fonda. Eden od ukrepov za zmanjševanje energetske revščine je tudi širitev modela energetskega svetovanja, ki ga izvaja društvo Focus v okviru evropskega projekta Achieve in je bil uvrščen med dobre prakse na področju trajnostne energetike v projektu »Slovenija znižuje CO2: dobre prakse«. To so ključni poudarki z omenjenega posveta, na kratko povzeti v sporočilu Umanotere, Slovenske fundacije za trajnostni razvoj.
Energetska revščina se čedalje bolj povečuje
Udeleženci posveta so identificirali možne strukturne rešitve problema energetske revščine skupaj s ključnimi institucijami, ki lahko pripomorejo k reševanju problema. Na delavnici so razmišljali, kako bi bilo mogoče model energetskega svetovanja za energetsko revna gospodinjstva prevesti v dolgoročno strukturno rešitev.
V Sloveniji se skoraj tretjina gospodinjstev sooča s t. i. energetsko revščino. Energetsko revna gospodinjstva več kot 10 odstotkov svojih letnih prihodkov namenijo za zadovoljevanje osnovnih energetskih potreb. Poleg težav pri plačevanju položnic se soočajo z nižjo kakovostjo življenja zaradi nezdravih stanovanjskih razmer. »Gre za problem, ki bo vedno hujši in vedno bolj pereč,« je opozorila Mojca Vendramin iz Ministrstva za infrastrukturo in prostor.
V Sloveniji se je delež prihodkov, namenjen za energijo, najbolj povečal prav v gospodinjstvih z najnižjimi dohodki. Tako je Imre Jerebic iz Slovenske Karitas povedal, da so v lanskem letu 17.200 ljudem pomagali pri plačilu položnic, od katerih je večina potrebovala plačilo položnic za energijo. Tako Jerebic kot Alenka Loose iz kabineta župana MOL sta poudarila, da je poleg subvencij in drugih finančnih podpor na področju energetske učinkovitosti nujno tudi osveščanje in izobraževanje.
Od izobraževanja do priporočil o energetski učinkovitosti
Društvo Focus izvaja v projektu Achieve model energetskega svetovanja v gospodinjstvih. Ta obsega vse faze, od priprave in izvedbe izobraževanja za bodoče energetske svetovalce, priprave na izvajanje obiskov, promocije storitve, priročnika za izvajanje obiskov, do izvedbe obiskov in procesa evalvacije. Izvajanje energetskega svetovanja v gospodinjstvih predstavlja poskus reševanja problematike energetske revščine v omejenem obsegu in ponuja pomoč gospodinjstvom z nizkimi prihodki, ki si ne morejo ali si težko privoščijo primerno energetsko oskrbo svojega gospodinjstva.
V sklopu brezplačnih obiskov energetski svetovalec analizira stanje ter pregleda porabo električne energije, toplote in vode. Na podlagi tega pregleda izračuna, kako gospodinjstvo lahko najbolj učinkovito privarčuje energijo, čemur sledi priprava sklopa priporočil.
Omenjena priporočila in napotki za zmanjšanje rabe energije so gospodinjstvu predstavljeni v sklopu drugega obiska, ko svetovalec v gospodinjstvu namesti tudi brezplačne naprave za varčevanje z energijo (varčne sijalke, tesnila za okna in vrata, varčevalni nastavki za pipe in tuše, podaljšek za elektriko s stikalom za izklop ipd.).
Znatni prihranki pri porabi elektrike, vode, ogrevanja
Cilj projekta Achieve je obiskati vsaj 300 gospodinjstev v Sloveniji. Povprečje zmanjšanja izpustov CO2 za prvih 50 obiskov je 210 kg/leto. To pomeni, da bo skupno zmanjšanje izpustov za vsa obiskana gospodinjstva skupaj približno 63.000 kg/leto.
Gospodinjstvo na podlagi obiska energetskega svetovalca ter dodeljenih brezplačnih naprav za varčevanje privarčuje v povprečju 74 evrov na leto. To pomeni v povprečju 11 odstotkov prihrankov pri porabi električne energije, 8,9 odstotka pri vodi ter 5,6 odstotka pri ogrevanju za vsako gospodinjstvo.
Poleg neposrednih prihrankov lahko gospodinjstvo privarčuje še več, če upošteva nasvete za varčevanje. Pomemben del obiskov je tudi informiranje gospodinjstev glede porabe in varčevanja z energijo ter okoljskega vpliva. Bolje informirana gospodinjstva so tudi bolj sposobna sodelovati v družbi, so med drugim še sporočili iz Umanotere. (mj)