V Bruslju je potekalo zasedanje Sveta EU za okolje, na katerem je razprava tekla tudi o novem podnebno-energetskem zakonodajnem okvirju do leta 2030.
Zasedanje se je začelo z razpravo glede Sporočila Evropske komisije o podnebnem in energetskem okvirju za obdobje od leta 2020 do 2030, katerega namen je nadaljnje spodbujanje napredka pri prehodu v nizkoogljično gospodarstvo ter konkurenčen in cenovno dostopen energetski sistem. Razprava ministrov je bila med drugim namenjena tudi prispevku Sveta za okolje za razpravo na Evropskem Svetu, ko bodo tudi voditelji držav govorili o podnebnih in energetskih ambicijah EU po letu 2020. Komisija v Sporočilu predlaga, da bi EU sprejela 40-odstotni cilj zmanjšanja emisij toplogrednih plinov do 2030 glede na leto 1990 ter cilj povečanja deleža obnovljivih virov energije v končni porabi v višini 27 odstotkov na ravni EU.
Zasedanja sveta EU za okolje se je udeležila državna sekretarka na Ministrstvu za kmetijstvo in okolje mag. Andreja Jerina in se uvodoma zahvalila Komisiji za težko pričakovani predlog novega podnebno-energetskega okvirja. Skupaj s predstavniki ostalih držav članic EU se je strinjala, da je čimprejšnja jasnost o ciljih EU do leta 2030 potrebna tudi zaradi mednarodnih pogajanj o novem podnebnem dogovoru, ki naj bi bil sprejet leta 2015, kot tudi za ustreznejše načrtovanje ukrepov in naložb. Strinjali so se s cilji, ki si jih je zadala že Evropska komisija – doseči pravo ravnotežje med tremi ključnimi komponentami: trajnostjo, konkurenčnostjo in zanesljivo energetsko oskrbo. To zahteva enoten pristop in sodelovanje med politikami na eni, ter nizke cene energije in konkurenčnost EU na drugi strani. Bilo pa je zaznati deljeno mnenje o tem, kaj bo za zmanjšanje emisij pomenilo, če si bodo države članice EU lahko nacionalne cilje zmanjšanja emisij opredelile same, predvsem pa, kako bo to delovalo v praksi in vplivalo na zastavljeni cilj na ravni EU. Pozdravili so zakonodajni predlog za izboljšanje sistema trgovanja z emisijami po letu 2021 in oblikovanje zaloge emisijskih kuponov iz preteklih let, ki so na voljo za dražbe. Po mnenju udeležencev razprave gre za ključni element pri zmanjševanju emisij. Poudarjajo pa, da bo potrebnih še kar nekaj razprav o tem, kako bo ta sistem dejansko deloval in o prispevku sektorjev izven te sheme.
Mag. Andreja Jerina je poudarila, da Slovenija podpira predlagani cilj za 40-odstotnega zmanjšanja emisij na ravni EU do leta 2030, v kolikor bo ta razdeljen na sektorje in države na način, ki bo stroškovno učinkovit in ne bo predstavljal nesorazmernega bremena za Slovenijo. Dodatno je treba upoštevati tudi vidik ohranjanja konkurenčnosti gospodarstva v mednarodnem okolju. Kot pomemben vzvod za zagotavljanje učinkovite in pravične delitve bremen je navedla prenos ciljev iz nacionalne na evropsko in zlasti sektorsko raven ter upoštevanje slovenskih posebnosti, ki izhajajo iz visokega deleža emisij iz prometa ter potenciala, ki izhaja iz velikih zalog ponorov ogljika v gozdovih.
Udeleženci zasedanja so se strinjali, da je pomembno, da EU cilj zmanjševanja emisij do leta 2030 potrdi že pred svetovnim vrhom na temo podnebnih sprememb, ki ga generalni sekretar ZN Ban Ki-moon organizira v letošnjem septembru, s ciljem doseči uravnotežen sporazum na globalni ravni v letu 2015. Zato mora ta izziv sprejeti Svet EU, ki se bo na vrhu sestal že v tem mesecu, k čemur so ga je Sveta EU za okolje včeraj tudi pozvali.
Ob robu sveta je zjutraj potekal tudi delovni zajtrk ministrov držav članic v okviru skupine Green Growth Group, v okviru katerega so ministri te skupine sprejeli skupno izjavo, s katero želijo pozvati Evropski Svet za sprejem ustrezno ambicioznega političnega signala o podnebno-energetskem okvirju 2030, z namenom priprav EU na mednarodna podnebna pogajanja ter na septembrski podnebni vrh. V podporo ambiciozni podnebno-energetski politiki do leta 2030 je popoldne potekal tudi drugi Zeleni vrh (GGG Summit), na katerem je državna sekretarka mag. Andreja Jerina predstavila slovenske poglede na sektorske rešitve v novem podnebno-energetskem okvirju. (pb)