Remont v NEK je v polnem teku, največ pozornosti pa velja odpravljanju poškodbah gorivnih palic.
V času letošnjega remonta v Nuklearni elektrarni Krško (NEK) izvajajo vrsto izboljšav, med drugim vgradnjo novega filtra za tlačno razbremenitev zadrževalnega hrama v primeru hude jedrske nesreče ter novega tipa zgorevalnikov vodika. Med remontom je v nuklearki stalno prisoten inšpektor Uprave RS za jedrsko varnost (URSJV), spremlja pa ga tudi ekipa pooblaščenih izvedencev za jedrsko varnost. O izboljšavah ter o odpravi poškodbah gorivnih palic smo se pogovarjali z direktorjem Uprave RS za jedrsko varnost (URSJV) dr. Andrejem Stritarjem.
Nam lahko pojasnite, kakšna dela se trenutno opravljajo pri remontu NEK?
Kot vsako leto se menja gorivo. Letos bodo v reaktorsko sredico vstavili 56 novih gorivnih elementov. Poleg menjave goriva pa potekajo redni pregledi vse pomembne opreme ter nekaj izboljšav. Med pomembnejšimi je treba našteti vgradnjo novega filtra za tlačno razbremenitev zadrževalnega hrama v primeru hude jedrske nesreče. Z njegovo pomočjo bi se v okolje sprostilo več kot tisočkrat manj radioaktivnosti kot pa brez njega. Druga izboljšava, ki bi omilila posledice hude jedrske nesreče, je vgradnja novega tipa zgorevalnikov vodika, ki bi preprečili neželeno eksplozijo vodika med nesrečo. Ti dve izboljšavi sta posledica naukov po nesreči v Fukušimi leta 2011. Omeniti velja še izboljšavo sistema za merjenje temperature primarne vode.
Na kakšen način strokovnjaki URSJV spremljajo dela pri remontu?
Med remontom je v nuklearki stalno prisoten naš inšpektor, skorajda vsak dan pa se mu pridružijo tudi drugi sodelavci naše uprave glede na dogajanja, ki jih je treba spremljati tisti dan. Remont spremlja tudi ekipa pooblaščenih izvedencev za jedrsko varnost.
Je bila vaša uprava seznanjena s poškodbami gorivnih palic?
Seveda. To smo spremljali že pred remontom, med remontom pa je bil naš inšpektor prisoten in takoj obveščen o dogajanjih.
Za kako hudo poškodbo gre? Kaj to pomeni za NEK, za remont in morda za okolje?
Počene, torej popolnoma odprte, so tri gorivne palice. Gorivna palica je okoli 4 metre dolga cevka premera okoli en centimeter. 235 takih palic sestavlja en gorivni element, gorivnih elementov pa je v sredici 121. Vseh palic je torej 28.435. Da gorivno nekje pušča, smo vedeli že med obratovanjem, saj se je povečevala koncentracija radioaktivnih snovi v primarni vodi. Vendar je ta koncentracija dosegla le nekaj odstotkov dopustne vrednosti, tako da se je lahko počakalo do remonta.
Zdaj je bilo presenečenje, da so poškodbe večje od pričakovanih. NEK mora zdaj skupaj z dobaviteljem goriva ugotoviti vzroke teh poškodb in potrebne ukrepe, da se to prepreči. Šele potem bodo lahko ponovno napolnili sredico in začeli obratovati, Možno je, da bo treba zaradi tega nekoliko podaljšati remont. Za okolje ne med obratovanjem ne sedaj med remontom te poškodbe niso predstavljale grožnje. Vsa radioaktivnost v primarni vodi se ujame v filtrih, skozi katere se ta voda stalno čisti. Izpustov v okolje tako sploh ni moglo biti.
Ali je že ugotovljen vzrok za poškodbe palic?
Ne, analize še potekajo.
Se je NEK v zvezi z odpravo poškodb posvetoval tudi z vami?
Seveda. Mi smo jim tudi že v prvih dneh poslali naša pričakovanja glede tega kaj je treba narediti pred ponovnim zagonom elektrarne. Predvsem je treba ugotoviti in odpraviti vzroke za poškodbe.
Ali ste za takšno okvaro dolžni obveščati tudi koga v tujini?
Ne, dolžni nismo obveščati nikogar. Pač pa bomo čez nekaj mesecev, ko bodo analize opravljene, poslali poročilo o dogodku v posebno bazo na Mednarodni agenciji za atomsko energijo, kjer se zbirajo tovrstne informacije predvsem zato, da se lahko vsi upravljavci jedrskih objektov iz nje kaj naučijo.
Kakšen je predvideni potek odprave okvare?
Pravzaprav okvare ne bodo odpravljene, ti poškodovani gorivni elementi enostavno ne bodo več uporabljeni. Pač pa je treba ugotoviti vzroke za okvare in jih odpraviti, da se ne bi poškodovale še druge gorivne palice.
Nekateri trdijo, da je NEK stara. Pa je to res?
Seveda je elektrarna vsako leto starejša, ampak glede na stalna vzdrževalna dela in vse izboljšave bi težko trdili, da ima težave zaradi starosti. Jedrsko gorivo je eden redkih delov elektrarne, ki se ga stalno menjava. Posamezni gorivni element ostane v sredici dva, največ tri gorivne cikle, tj. 36 do 54 mesecev. Težko bi torej trdili, da je do teh poškodb prišlo zaradi starosti.
Vladimir Habjan