Energetika

Novi akt prinaša številne spremembe

Sprejet Akt o metodologiji za določitev regulativnega okvira in metodologiji za obračunavanje omrežnine za elektrooperaterje.
Novi akt prinaša številne spremembe

Akt, ki ga je 7. avgusta sprejel Svet Agencije za energijo, sestavljajo poglavja, v katerih so zajete splošne določbe, metodologija za določitev regulativnega okvira in metodologija za obračunavanje omrežnine. Sestavni del akta so tudi priloge, ki določajo faktor individualne učinkovitosti, tehtani povprečni strošek kapitala za izračun reguliranega donosa na sredstva, obrestno mero za obrestovanje presežka ali primanjkljaja omrežnine, minimalne standarde kakovost oskrbe in raven opazovanja posameznih parametrov kakovosti oskrbe, ocenjevanje pilotnih projektov na področju spodbud za uvajanje pametnih omrežij in pojasnilo izračuna zamejitve cene za sistemske števce za gospodinjski in ostali odjem na nizki napetosti brez merjenja moči.

Z aktom se določa metodologija za določitev regulativnega okvira elektrooperaterjev, ki temelji na metodi reguliranega letnega prihodka in reguliranih omrežnin. Omenjena metoda operaterjem zagotavlja pokritje vseh letnih upravičenih stroškov, vključno z reguliranim donosom. Prav tako se z aktom določa metodologija za obračunavanje omrežnine za prenosni sistem in distribucijski sistem električne energije, čezmerno prevzeto jalovo energijo, druge storitve in za priključno moč.

Odziv zainteresiranih strani velik

Javna obravnava osnutka akta je potekala med 10. junijem in 11. julijem, Agencija za energijo pa je v tem času osnutek predstavila sistemskemu operaterju prenosnega (ELES) in sistemskemu operaterju distribucijskega omrežja (SODO) ter distribucijskim podjetjem. Poleg tega je na njihovo pobudo agencija izvedla še sestanke s predstavniki HSE, SENG, SODO in ELES. V času javne obravnave je agencija prejela pripombe in predloge 21 podjetij oziroma družb in nekatere upoštevala pri pripravi akta.

Spremembe določitve in obračuna omrežnine glede na trenutno še veljavni akt so številne. Med drugim je metodologija za določitev regulativnega okvira za določitev omrežnine strukturirana po elementih regulativnega okvira, zato sta kot posebni postavki upravičenih stroškov dodana kakovost oskrbe in spodbude. Pri določitvi omrežnine se upoštevajo stroški, odhodki in prihodki po bruto pristopu.

Nadzorovani stroški delovanja in vzdrževanja sistemskega operaterja se delijo na stroške vzdrževanja elektroenergetske infrastrukture in obratovanje prenosnega sistema, ki se spreminjajo v odvisnosti od spremembe dolžine vodov in števila postaj ter na stroške, povezane z mednarodnim delovanjem, ki se v regulativnem obdobju ne spreminjajo. Nadzorovani stroški delovanja in vzdrževanja distribucijskega operaterja pa se razdelijo na stroške vzdrževanja elektroenergetske infrastrukture in obratovanje distribucijskega sistema, ki se spreminjajo v odvisnosti od spremembe dolžine vodov in števila postaj ter na stroške povezane s storitvami za uporabnike, ki se v regulativnem obdobju spreminjajo glede na število končnih odjemalcev in proizvajalcev iz obnovljivih virov.

Stroški zavarovalnih premij se obravnavajo kot nadzorovani stroški delovanja in vzdrževanja, medtem ko so stroški škod še vedno nenadzorovani stroški delovanja in vzdrževanja, vendar je spremenjen način upoštevanja le-teh stroškov. Po novem se stroški sistemskih storitev in nadomestila za izvajanje regulativnih nalog upoštevajo v upravičenih stroških, ki se pokrivajo iz omrežnine za prenosni sistem. Omrežnina za priključno moč se upošteva kot vir za financiranje upravičenih stroškov elektrooperaterja v letu, ko je omrežnina pobrana.

Novi akt prinaša posodobitev določitve sistemskih standardov neprekinjenosti napajanja na način, ki upošteva absolutni izračun parametrov neprekinjenosti napajanja po posameznih področjih distribucijskega sistema (urbano in ruralno področje). Prav tako se posodabljajo kriteriji in sheme spodbud za investicijske projekte na področju pametnih omrežij. Novi akt prinaša tudi pravila za določitev najemnine in plačila za izvajanje nalog, če distribucijski operater ni lastnik pomembnega ali nepomembnega dela distribucijskega sistema. Določa tudi kriterije za stroške delovanja in vzdrževanja ter amortizacije in reguliranega donosa na sredstva za prevzeto 110 kV omrežje pri sistemskem in distribucijskem operaterju. Prinaša pa še način določanja omrežnine za zaprte distribucijske sisteme. (pb)

Podrobneje na: www.agen-rs.si

 

Polona Bahun
O avtorju