Za EDP je edino sprejemljiva
podelitev koncesij petim EDP neposredno, kljub zasebnemu kapitalu ali pa
eventuelno na javnem razpisu.
To je od vseh identificiranih
možnosti končno stališče elektrodistribucijskih podjetij (EDP), in sicer na
podlagi pravnih in ekonomskih analiz.
»Omenjeno stališče
elektrodistribucijskih podjetij smo tudi jasno predstavili resornemu ministru,
in upamo, da bo končna odločitev Ministrstva za infrastrukturo naše argumentirane
in upravičene predloge upoštevala,« je poudaril dr. Ivan Šmon, pomočnik uprave v Elektru Gorenjska in član posebne
delovne skupine, ki je analizirala različne možnosti učinkovite organiziranosti
elektrodistribucijskega sistema.
To delovno skupino je vodilo
Ministrstvo za infrastrukturo, člani pa so bili predstavniki Slovenskega
državnega holdinga, elektrodistribucijskih podjetij, Sindikata delavcev
dejavnosti energetike Slovenije in predstavnik družbe SODO. Po sogovornikovih
besedah je bila glede na trenutno neučinkovito organiziranost izvajanja
gospodarske javne službe SODO (GJS SODO) poglavitna naloga delovne skupine
predlagati ureditev, ki bo učinkovita in bo zato zapisana v strateških
energetskih dokumentih.
Trenutna organiziranost izvajanja GJS SODO
Kot je pojasnil dr. Šmon, je bila
leta 2007 družbi SODO, ki je v stoodstotni državni lasti, podeljena koncesija
za opravljanje dejavnosti GJS SODO oz. skladno z novim energetskim zakonom
dejavnosti GJS distribucijski operater. Trenutno tako SODO najema
infrastrukturo pri petih elektrodistribucijskih podjetjih (EDP), slednja pa v
praksi dejansko izvajajo večino zakonskih nalog GJS SODO ter s tem zagotavljajo
zanesljivo oskrbo z električno energijo vsem slovenskim uporabnikom.
»Dejstvo je, da je trenutna
organiziranost izvajanja GJS SODO neučinkovita iz več vidikov, o čemer je lani
poročalo tudi Računsko sodišče, ki na neustreznost te ureditve opozarja že od
leta 2009 dalje. Po mnenju Računskega sodišča je SODO »posredniška« družba, ki
GJS SODO izvaja samo formalno na papirju, v praksi pa ne. Družba SODO, ki je
bila v letu 2007 ustanovljena le z namenom formalne zadostitve EU predpisom, po
oceni Računskega sodišča nima ne kadrov, ne znanja in ne denarja, da bi
samostojno izvajala dejavnost GJS SODO, povzroča pa tudi dodatne stroške v
sistemu, ki jih seveda plačujemo vsi uporabniki električne energije. Računsko
sodišče je zato lani pozvalo Vlado Republike Slovenije, da izvajanje GJS SODO
čim prej ustrezno uredi,« je povedal dr. Šmon.
Zagotoviti učinkovito izvajanje GJS SODO!
Po besedah dr. Šmona, so EDP
ključni člen za razvoj stroškovno učinkovitega distribucijskega omrežja
Slovenije, ki zagotavlja kakovostno in zanesljivo oskrbo slovenskih odjemalcev.
»Trenutna ureditev izvajanja GJS
SODO, ki je bila s strani države vzpostavljena leta 2007 kot ponesrečen odgovor
zahtevam evropske zakonodaje, se je v praksi hitro pokazala za neučinkovito.
EDP si zato že več let aktivno prizadevamo, da bi se izvajanje GJS SODO
ustrezno sistemsko uredilo. Z različnimi pravnimi in ekonomskimi študijami smo
jasno potrdili, da je po zgledu večine evropskih praks optimalno lokalno
izvajanje GJS SODO na način, da je koncesionar tudi lastnik infrastrukture,
zato smo zakonodajalcu že večkrat predlagali, da se vsem petim EDP podeli
koncesijo za izvajanje GJS SODO,« je dejal dr. Šmon.
Ključne prednosti podelitve koncesije EDP
Nadalje je sogovornik pojasnil,
da so, kot že rečeno, podrobno analizirali centralizirano (en velik SODO) in
decentralizirano (pet manjših SODO) organiziranost GJS SODO iz več vidikov.
Centralizirana organiziranost bi bila upravičena iz vidika ekonomije obsega,
večje tržne moči na faktorskih trgih in nižjih cen inputov.
»Kar se tiče ekonomije obsega smo
jasno pokazali, da ni prednosti, če je ureditev centralizirana. Nekaj prednosti
se pokaže pri ostalih spremenljivkah, kot. npr. večja tržna moč, vendar pa se
tudi te učinke, da doseči z skupnim nastopom vseh petih EDP. Na drugi strani pa
decentralizirana ureditev omogoča primerjavo in »tekmovalnost« med petimi
podjetji, kar v končni fazi zagotovo pomeni večjo učinkovitost teh podjetij,
večji motiv za inovacije in kar je bistveno porazdelitev tveganj napačnih
odločitev pri upravljanju sistema. V kolikor bi EDP pridobila koncesije, bi
bili vzpostavljeni tudi pogoji, da EDP ponovno pridobijo posebna namenska
sredstva za investicije v omrežje (v višini 10 milijonom evrov letno), ki so
izpadla zaradi trenutne ureditve GJS SODO,« je povedal dr. Šmon.
Ob tem je poudaril, da je poleg
tipičnih ekonomskih argumentov za kvalitetno in zanesljivo izvajanje GJS SODO
ključnega pomena tudi prisotnost v lokalnih skupnostih in čim večja avtonomnost
delovanja EDP.
»Dejstvo je namreč, da je
distribucija električne energije lokalnega značaja, ustrezna organiziranost na
lokalnem nivoju pa se je izkazala za izjemno pomembno pri naravnih nesrečah kot
je bil lanski žledolom, pa kasneje poplave ipd. Z lokalnimi koncesijami bi se
zagotovo omogočil večji vpliv lokalnih skupnosti na razvoj dejavnosti ter
razvoj posameznih območij slovenskega elektrodistribucijskega omrežja v skladu
s potrebami uporabnikov lokalnega omrežja,« je dejal dr. Šmon.
Delovna skupina identificirala pet možnosti
Poleg tega je sogovornik
pojasnil, da se je posebna delovna skupina, glede na to, da reorganizacija iz
leta 2009 ni bila izpeljana niti do konca prvega od štirih korakov,
osredotočila na možnosti, kako organiziranost GJS SODO urediti na način, da
bodo lastniki infrastrukture tudi izvajalci koncesije GJS SODO.
»Identificirali smo pet možnosti
in za posamezno možnost opredelili ključne prednosti in slabosti, ter končno
poročilo v mesecu maju predložili resornemu ministru. S tem je delo te delovne
skupine nekako zaključeno,« je še povedal dr. Šmon. (mj)