Energetika

Opredeljene smernice za objavo notranjih informacij

Agencija za energijo je objavila Smernice za objavo notranjih informacij v skladu z uredbo REMIT.
Opredeljene smernice za objavo notranjih informacij

Uredba EU o celovitosti in preglednosti veleprodajnega energetskega trga (REMIT), ki je začela veljati leta 2012, podrobneje opisuje način razkritja oziroma objave notranjih informacij. Ta vse udeležence na trgu zavezuje, da morajo učinkovito in pravočasno razkriti notranje informacije, ki jih imajo o podjetju ali objektih, ki jih imajo oni ali njegovo matično ali povezano podjetje v celoti ali delno v rasti, pod nadzorom ali za katerih delovanje odgovarjajo. Navedeno določbo je leta 2014 implementiral tudi Energetski zakon, ki je predpisal tudi globe za opustitev te dolžnosti. Glede na to, da uredba REMIT ni natančno opredelila, kaj pomeni učinkovito in pravočasno razkritje notranje informacije, je ACER 17. junija lani objavil navodila, v katerih je obsežno razložil, kako naj bi tržni udeleženci prepoznali notranje informacije. Agencija za energijo podpira njihovo uporabo in tržnim udeležencem priporoča uporabo teh navodil in smernic za učinkovito in pravočasno objavo notranjih informacij, s čimer bi se preprečile tudi morebitne kršitve uredbe REMIT.

V skladu z definicijo iz uredbe REMIT notranja informacija pomeni natančno informacijo, ki ni bila razkrita javnosti in se posredno ali neposredno nanaša na enega ali več veleprodajnih energetskih proizvodov in bi v primeru razkritja javnosti verjetno lahko pomembno vplivala na veleprodajne cene teh proizvodov. V skladu z uredbo REMIT so notranje informacije lahko informacije o zmogljivosti in uporabi objektov za proizvodnjo, skladiščenje, porabo ali prenos električne energije ali zemeljskega plina ali o zmogljivostih in uporabi objektov za utekočinjeni zemeljski plin, vključno z načrtovano ali nepredvideno(ne) razpoložljivostjo teh objektov ter vse ostale informacije iz 2. člena uredbe REMIT.

V skladu z uredbo REMIT morajo tržni udeleženci, med katere sodijo tudi sistemski operaterji, učinkovito in pravočasno razkriti notranje informacije, ki jih imajo ne samo o podjetju, temveč tudi o objektih, ki jih imajo oni ali njegovo matično ali povezano podjetje v celoti ali delno v lasti, pod nadzorom ali za katerih delovanje odgovarjajo. Obveznost razkritja notranjih informacij se nanaša tudi na osebe, ki delujejo v imenu tržnega udeleženca ali za njegov račun pri opravljanju običajnih službenih nalog, poklica ali dolžnosti. Obveznost razkritja notranjih informacij pa se ne nanaša na osebe ali tržne udeležence, ki razpolagajo z notranjo informacijo, ki se tiče podjetja ali objektov drugega tržnega udeleženca, razen če je lastnik notranje informacije povezana družba.

Učinkovito razkritje notranjih informacij pomeni, da se notranja informacija razkrije na način, ki je viden kar se da velikemu številu ljudi. Pri tem je ACER v svojih smernicah predlagal več načinov objave. Najprej je to objava na določenih platformah v upravljanju sistemskih operaterjev, ali platformah, ki so bile vzpostavljene v skladu z evropsko zakonodajo, kar vključuje tudi smernice in sistemska navodila, ki so bila sprejeta na podlagi teh uredb. Če te platforme še niso vzpostavljene, tržni udeleženci svoje notranje informacije lahko objavljajo na svojih spletnih straneh. Pri tem agencija poudarja, da če se notranje informacije objavljajo na spletnih straneh tržnih udeležencev, morajo biti objavljene na pregleden način. Pri tem ACER še dodaja, da se notranja informacija javnosti razkriva brez diskriminacije in brezplačno. Mora biti na voljo prek RSS, ki je namenjen razkritju notranjih informacij in omogoča javnosti avtomatiziran, enostaven in hiter dostop. Prav tako je notranja informacija javnosti na voljo za obdobje najmanj dveh let, informacije pa se objavijo v uradnem jeziku države članice in v angleščini ali samo v angleščini. Zagotovljena mora biti minimalna nerazpoložljivost sistema za objavo notranjih informacij, ki je skladna s pričakovanji trga. Prav tako morajo biti zagotovljeni tudi učinkoviti administrativni postopki, ki preprečujejo konflikt interesov z udeleženci na trgu (velja le za platforme). Če se notranje informacije objavljajo na platformah, tržni udeleženci za neobjavljene informacije na platformi niso odgovorni, če je prišlo do tehničnih težav. Vendar pa morajo tržni udeleženci v tem primeru takoj poiskati drugo možnost objave notranje informacije. Platforme, kot jih je opredelil ACER, v Sloveniji še niso vzpostavljene, zato je za objavo notranje informacije potrebna objava ali na tuji platformi ali na spletni strani tržnega udeleženca. Objava mora biti vedno izvedena na mestu, ki ga je tržni udeleženec navedel v svoji prijavi udeleženca trga v skladu z uredbo REMIT. Pri tem agencija še dodaja, da morajo biti notranje informacije na spletni strani objavljene pregledno in tako, da njihovo iskanje javnosti ne predstavlja težav.

Če je notranja informacija objavljena učinkovito, to še ne pomeni, da je objavljena pravočasno. Pravočasnost v skladu z navodili ACER pomeni, da mora biti notranja informacija objavljena nemudoma oziroma najkasneje v roku ene ure od trenutka, ko se je pojavila. V vsakem primeru pa mora biti objavljena pred začetkom trgovanja, razen v izjemnih primerih, ki so navedeni v uredbi REMIT. V nasprotnem primeru gre za kršitev te uredbe, za kar je v skladu z Energetskim zakonom predpisana globa.

V skladu z uredbo REMIT lahko tržni udeleženec odloži objavo notranje informacije, da ne bi škodoval svojim zakonitim interesom pod pogoji, da zaradi takšne opustitve ni možno, da pride do zavajanja javnosti in, če je udeleženec na trgu sposoben zagotoviti zaupnost takih informacij ter, če na podlagi teh informacij ne sprejema odločitev o trgovanju z veleprodajnimi energetskimi proizvodi. V takšnih primerih mora udeleženec na trgu o nerazkritju notranje informacije in razlogih za to nemudoma obvestiti ACER. Obveščanje poteka preko spletnega obrazca, s čimer je o vsebini obveščen tudi nacionalni regulativni organ. Ali se je tržni udeleženec pravilno odločil, da ne bo razkril notranje informacije, agencija lahko ugotavlja šele naknadno. Če tržni udeleženec neupravičeno ni objavil notranje informacije, se ga lahko kaznuje. Takoj, ko ni več razloga, zaradi katerega notranja informacija ni bila objavljena, jo je nemudoma treba objaviti skladno z določili uredbe REMIT.

Uredba REMIT nikjer ne predpisuje, da bi tržni udeleženci morali voditi evidenco objav notranjih informacij ter, kako dolgo naj bi se hranile njihove objave, vendar agencija meni, da je tudi zaradi različnih možnih načinov objave koristno, da udeleženci na trgu vodijo svojo evidenco o objavah notranjih informacij, ki so javno dostopne najmanj dve leti po objavi. Agencija priporoča še, da tržni udeleženci vzpostavijo učinkovite poslovne procese za upravljanje objav notranjih informacij, ki vključujejo revizijsko sled ter zagotavljajo ustrezno arhiviranje vseh potrebnih informacij. Poleg izboljšanja preglednosti bi to agenciji omogočilo učinkovitejše spremljanje trga, tržnim udeležencem pa bi se olajšalo dokazovanje skladnosti postopka z uredbo REMIT.

Polona Bahun
O avtorju