Interesna skupina za MHE si
prizadeva za ureditev problematike na področju malih hidroelektrarn v skladu s
krovno Evropsko vodno direktivo.
O zahtevah krovne direktive EU o
vodah ter o stanju na področju malih hidroelektrarn v Sloveniji smo se pogovarjali z Jurijem Čadežem iz
Interesne skupine za MHE, ki je kot vodja strateških projektov zaposlen v
Gorenjskih elektrarnah.
Kot kažejo statistični podatki o proizvedeni električni energiji iz
malih hidroelektrarn, gre le za manjši odstotek. Kako ocenjujete možnosti za
povečanje tega deleža?
Male hidroelektrarne v Sloveniji
proizvedejo slabe 3% vse potrošene električne energije, imamo pa precejšne
možnosti za povečanje. Proizvodnja električne energije v MHE zajema pomemben
delež v portfelju obnovljivih virov energije, povečanje deleža MHE pa je
pogojeno s pridobivanjem vodnih dovoljenj na Ministrstvu za okolje in prostor,
ki izkazuje odklonilen odnos do MHE.
Pri tej zgodbi se pojavlja ekološko sprejemljivi pretok (Qes). Kako
je z obstoječo Uredbo o načinu spremljanja in določanja ekološko sprejemljivega
pretoka?
Za zagotovitev ustreznih
življenjskih pogojev v naravni strugi na vplivnem odseku, med odjemom vode ter
izpustom iz MHE nazaj v potok, se določa ekološko sprejemljivi pretok (Qes) –
to je količina vode, ki jo morajo hidro elektrarne spuščati po strugi, mimo
agregatov in ostane energetsko neizkoriščena. Slovenija je zagotavljanje ekološko
sprejemljivega pretoka uredila leta 2009 z Uredbo o načinu spremljanja in
določanja ekološko sprejemljivega pretoka (Uredba Qes), ki pa zahteva izjemno
visoke vrednosti pretoka.
Primerjava vrednosti Qes, ki jih
nalaga Uredba, z vrednostmi, ki so bile v fazi izgradnje objektov MHE določene z izdelavo študij, kaže na povečanje
med 50 do 100%, v posameznih primerih pa tudi več sto odstotkov. Primerjava
višine Qes naše uredbe z zahtevami ostalih evropskih držav ravno tako uvršča
Slovenijo v sam vrh - imamo torej v celi Evropi najneugodnejše pogoje za izrabo
vodne energije v malih hidroelektrarnah!
S kakšnim namenom ste ustanovili Interesno skupino za MHE, kaj ste dosegli?
Vsi akterji na področju MHE smo
se zbrali v neformalno interesno skupino za MHE leta 2009, z namenom z
združenimi močmi vplivati na zakonodajalca pri oblikovanju uredbe, ki nam reže
velik del proizvodnje. Uspeli smo zelo malo, saj je takratna politika dala
prednost sončnim elektrarnam in projektu TEŠ 6. Problematika MHE je za politiko
nezanimiva, saj gre za premajhne objekte, ki so v glavnem v zasebni lasti, zato
je s tega naslova težko financirati delovanje strank in drugih omrežij.
Kljub temu smo uspeli v uredbo
Qes vnesti nekatere izjeme pri obstoječih MHE, ki gredo predvsem v smislu
nekaterih alternativnih načinov za ugodnejšo določitev Qes pri obstoječih MHE.
Bistvenega pomena je možnost ohranitve že predhodno določenega Qes, ter
določanje vrednosti Qes, ki zagotavlja ohranitev 85% deleža obstoječe
proizvodnje za objekte, ki ekološkega pretoka še nimajo določenega.
S katerimi izzivi ste se v interesni skupini srečali v prejšnjem letu?
V letu 2016 je MOP v javno
obravnavo podal novelo uredbe Qes, ki je večino izjem ukinila, nekaj od njih na
tako subtilen način, da pri površnem branju novele uredbe sploh ne ugotoviš, da
gre za bistveno poslabšanje pogojev obratovanja obstoječih MHE. V uvodnih
poglavjih pripravljalec tudi večkrat zavestno zavaja javnost s trditvami da gre
za spremembe na bolje, ki nimajo bistvenega vpliva na proizvodnjo elektrike v
MHE. Interesna skupina za MHE je z izračuni na vzorčnih primerih dokazala, da
sprejem novele uredbe pomeni 24% izpad proizvodnje električne energije iz MHE v
Sloveniji, kar pomeni izpad prihodka 1,16 milijona evrov letno v državni
proračun.
Katere so pravzaprav bistvene zahteve interesne skupine?
Interesna skupina za MHE je ostro
in argumentirano nastopila proti navedenim spremembam. Bistvene zahteve
interesne skupine v zvezi z Uredbo Qes so naslednje:
-Ohranitev člena ki omogoča
določitev Qes za ohranitev 85% proizvodnje v obstoječih MHE, ter dopolnitev s
formulo, ki to enoumno določi na enostaven in transparenten način.
-30% zmanjšanje faktorjev za
določitev Qes za nove MHE, s ciljem izboljšanja ekonomike gradnje novih MHE.
-Izenačitev pogojev določanja Qes
za primere odjemov vode za MHE z odjemi vode za vzrejo rib.
-Določitev močno preoblikovanih
vodnih teles za odseke vodotokov, ki to zagotovo so v skladu z določili
evropske Krovne vodne direktive.
-Določitev nižjih okoljskih
ciljev za močno preoblikovana vodna telesa, skladno s krovno vodno direktivo.
-Uporaba izjem pri doseganju
ciljev, ki jih krovna vodna direktiva omogoča za področja kjer je izkazana
javna korist, kar proizvodnja elektrike iz OVE nesporno je.
Kaj zahteva krovna Evropska vodna direktiva, kako je z izjemami?
Slovenija je kot članica EU
povzela Evropsko vodno direktivo v
svoj pravni red. Krovna vodna direktiva zahteva od držav članic ukrepe za
doseganje dobrega stanja voda na območjih, kjer so struge naravne in
nepreoblikovane ter doseganje dobrega ekološkega stanja (ki ima nižje okoljske
zahteve) na močno preoblikovanih vodnih telesih. Omogočeno je koriščenje izjem
pri doseganju ciljev za dejavnosti, ki so izkazane kot javni interes, kar
proizvodnja OVE nesporno je (podnebne direktive in akcijski načrti!). Možnost koriščenja izjem je bila vnesena v
direktivo zaradi potrebe po sinhronizaciji z ostalimi direktivami (podnebje!)
Koriščenje izjem je prepuščeno
politiki posameznih držav članic EU. MOP se koriščenju izjem pri doseganju
ciljev vodne direktive, v zvezi s hidro energetiko, očitno odpoveduje, saj
sprejema direktive, ki pomenijo načrtno zmanjševanje obnovljivih virov energije
(OVE), kar je v nasprotju z določili podnebne direktive in tudi v neskladju s
krovno vodno direktivo!
Na tem področju je zelo pomemben Načrt upravljanja voda, glede katerega
ste že večkrat izrazili kritične pripombe. Kaj bi po vašem mnenju moral
vsebovati ta dokument?
Načrt upravljanja voda (NUV) je
strateški dokument, ki ga zahteva evropska komisija, skladno z vodno direktivo.
Po mnenju Evropske komisije ima Slovenija določena prevelika vodna telesa. MHE
so posledično izpadle iz močno preoblikovanih vodnih teles in morajo dosegati
previsoke okoljske cilje na koncesijskih odsekih, ki jih zaradi visoke stopnje preoblikovanosti vodnega telesa ne
morejo dosegati. Ena od takih zahtev se materializira v nerazumno visokih
vrednostih za Qes.
Že prvi načrt upravljanja voda je
uvedel ustavno sporno prepoved izrabe vodne energije v MHE, kadar je površina
vodozbirnega področja manjša od 10 km2. Sprejetje drugega načrta je to določilo
ohranilo, kljub protestom interesne skupine za MHE. Očitno bo potrebna
sprožitev ustavne presoje Načrta upravljanja z vodami, saj argumenti v pogovoru
z administracijo MOP-a ne zaležejo. NUV je osnovan, kot da MHE ne bi obstajale.
Načrt upravljanja voda bi moral upoštevati rabo vode, saj je tudi to del upravljanja
voda.
Kako gledate na konkurenčnost malih hidroelektrarn in vpliv na slovensko
gospodarstvo?
Izmed vseh tehnologij
pridobivanja elektrike iz OVE je hidro energetika edina, kjer ostane dodana
vrednost pri izgradnji v veliki večini (preko 90%) v slovenskem gospodarstvu,
in zato ima multiplikativen učinek na rast BDP. Gradnja MHE zaposluje slovensko
gospodarstvo in ne nemškega ali kitajskega, kot je to v večini ostalih
tehnologij, ki so večinoma vezane na uvoz tehnologije (npr. izgradnja vetrne
elektrarne pomeni 100% uvoz). Dejstvo multiplikativnega učinka na BDP pri
investicijah v HE ni upoštevano v trenutno aktualnem razpisu Agencije za
energijo za podelitev podpor za OVE in SPTE, ki je osnovan zgolj na konkurenčni
osnovi. MHE so edina tehnologija pridobivanja OVE, ki je v Sloveniji
obremenjena z visokimi okoljskimi dajatvami (koncesnina, vodna povračila,
stroški vzdrževanja vodotokov in vodne infrastrukture), zato so v nelojalnem
konkurenčnem položaju v primerjavi z ostalimi tehnologijami, ki teh dajatev
nimajo.
Kaj bi po vašem mnenju morali upoštevati na tem področju?
Pri razpisih je nujno potrebno
upoštevati vidike vpliva subvencij na rast slovenskega BDP in dajati prednost
tehnologijam, ki imajo višje pozitivne učinke. V kolikor se gleda samo na
konkurenčni osnovi, kot je to v zadnjem razpisu Agencije za energijo, pa je
nujno potrebno izenačiti pogoje okoljskih dajatev. V primeru MHE je to lahko
npr. razbremenitev prej omenjenih dajatev in razbremenitev spremljajočih naložb
v izgradnjo ribjih stez, saj to niso objekti, namenjeni proizvodnji električne
energije in naj se zato pokrivajo iz drugih virov, ne pa iz naslova proizvodnje
OVE.