e-mobilnost

Prednosti in posebnosti polnjenja Tesle Y

Čeprav je možno Teslo Y RWD standard range polniti na vseh javnih polnilnicah, je polnjenje na Tesla Superchargerjih najbolj smotrno.

Prednosti in posebnosti polnjenja Tesle Y

Razen v času največje obremenitve v večernih urah, ko je potrebno za prevzeto kilovatno uro električne energije plačati 40 centov, znaša strošek polnjenja na hitrih, ekskluzivnih polnilnicah znamke Tesla 35 centov za kilovatno uro. Tako je polnjenje DC z največjimi močmi tesle Y na Tesla Superchargerjih cenejše kot na najcenejših javnih polnilnicah AC, kjer se avtomobil polni z največjo močjo 11 kW. Cena polnjenja je sicer enaka kot v ponudbi polnilnic AC Gremo na elektriko Elektra Ljubljana, a je za začetek tega polnjenja treba plačati pristojbino v višini 50 centov, česar Tesla ne zaračunava. Storitve polnjenja z največjimi močmi so pri drugih ponudnikih neprimerljivo dražje. Tudi tistih pod okriljem posameznih avtomobilskih izdelovalcev, oziroma prodajalcev. Na drugem najbolj razširjenem omrežju rapidnih polnilnic Ionity (prvo je omrežje znamke Tesla), na katerem je možno polniti avtomobile z največjimi močmi do 350 kW znaša cena polnjenja 78 centov na kWh električne energije. Toliko kot v Sloveniji znaša cena električne energije za polnjenje na polnilnica Tesla Supercharger še na Hrvaškem in v nekaterih drugih državah. V Avstriji je potrebno odšteti za polnjenje 40 centov za kilovatno uro električne energije, v Nemčiji 42 centov, v Italiji 44 centov. Vendar je v vseh teh državah ob polnjenju avtomobila na hitrih polnilnicah znamke Tesla strošek energenta za vožnjo po avtocesti vsaj za polovico manjši, kot za primerljiv avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje. Na drugih polnilnicah primerljive moči, razen ob posebnih tarifah za začetno obdobje uporabe avtomobila oziroma ob posebni ponudbi posameznega izdelovalca, za katero se tako ali drugače zahteva doplačilo, je strošek energenta za vožnjo večji, kot ob vožnji na dizelsko gorivo ali bencin. To je le eden izmed dokazov, da znamka Tesla ne ponuja avtomobile izključno kot vozila, temveč kot del širših storitev električne mobilnosti. K temu dodajo svoje še številne polnilnice AC na končnih destinacijah (v hotelih, marinah in podobno), kjer je marsikje polnjenje brezplačno. 
V Sloveniji so Tesla Superchargerji na voljo na štirih lokacijah. V Ljubljani, Mariboru in Kozini delujejo z največjo močjo 150 kW, v Žirovnici z 250 kW. Učinkovitost polnjenja smo preverili v Žirovnici.

Tesline baterije terjajo drugačen način polnjenja

Pred polnjenjem je treba vedeti, da je izhodiščna tesla Y po novem opremljena z litij železo fosfatnimi baterijami. Zanje ni priporočljivo vsakdanje polnjenje le do 80 odstotkov polnosti in le izjemoma do konca, kot velja za klasične litij-ionske baterije. Za zagotavljanje največje zmožnosti hranjenja električne energije jih je treba vsaj enkrat na teden napolniti do konca. Učinkovitost polnjenja z največjimi močmi zagotavlja avtomobilom znamke Tesla učinkovit tekočinski sistem uravnavanja temperature baterijskega sklopa, optimiziran s sistemom predpriprave baterijskega sklopa za hitro polnjenje. Sistem ohladi oziroma ogreje baterijski sklop na idealno temperaturo. Povezan je z navigacijskim sistemom. Ko se kot končni ali vmesni cilj poti določi lokacija Tesle Superchargeja, sistem temperaturnega managamenta baterije poskrbi, da je ob začetku polnjenja baterija idealne temperature. Cilj hitre polnilnice v Žirovnici, smo v navigacijski sistem vnesli v Ljubljani. Ob tem smo po avtocesti, v jutru najtoplejših poletnih dni, vozili z največjo dovoljeno hitrostjo.

Polnjenje smo začeli ob podatkih potovalnega računalnika o polnosti in dosegu nič odstotkov oziroma kilometrov. Avtomobil se je nemudoma odzval z največjo močjo polnjenja 170 kW. Moč se je hipoma povečala celo na 173 kW. Po dveh minutah polnjenja oziroma ob dosegu desetodstotne polnosti se je moč polnjenja začela sorazmerno hitro manjšati. Med šesto in sedmo minuto polnjenja, oziroma med 25 in 29 odstotki polnosti, se je zmanjšala pod 130 kW. Od te vrednosti naprej je bila moč polnjenja konstantno nekoliko manjša od moči večine električnih avtomobilov z največjo močjo polnjenja 130 kW. Zato je treba teslo Y, da bi dosegli najugodnejše čase polnjenja, na hitre polnilnice priključiti s čim manjšo polnostjo.

Na zaslonu s podatki delovanja vozila se je ob 19-odstotni polnosti baterij pojavilo opozorilo, da je avtomobil samodejno zmanjšal moč polnjenje zaradi nizke temperature baterije. Ob opisani poti, zunanji temperaturi in uporabi predpriprave avtomobila na polnjenje, je opozorilo nelogično. Toliko bolj, ker se je avtomobil začel polniti z največjo močjo. Do polovice se je baterija napolnila v približno 14 minutah. Takrat je moč polnjenja padla pod 100 kW. 

Glede na veliko energetsko učinkovitost avtomobila manj kot petnajstminutno polnjenje podaljša avtocestno vožnjo z največjo hitrostjo 130 km/h s polno baterijo na štartu na 500 kilometrov. S časovno primerljivim postankom za točenje goriva oziroma za kratko kavo na poti, sta iz Ljubljane z največjo dovoljeno hitrostjo vožnje v idealnih vremenskih razmerah (vsaj pol leta) in eno osebo v avtomobilu, tako dosegljiva Milano in München. Še toliko lažje Dunaj in Split, postanek na poti do Beograda pa mora trajati kakšno minuto dlje. 
Še večjo učinkovitost dosežemo na regionalnih cestah, saj se ob petnajstminutnem polnjenju povsem prazne baterije (s polno baterijo na startu) vožnja podaljša na približno 750 kilometrov.

Po pol ure polnjenja, ko je moč znašala 51 kW, so se povsem prazne baterije napolnile na 83 odstotke polnosti. Do 100-odstotne polnosti so se baterije napolnile v eni uri. Zadnjih petnajst minut polnjenja je polnost baterij znašala 99 odstotkov, kar je primerljivo s postopkom polnjenja avtomobilov znamke Renault, ko se v zaključnem delu polnjenja v baterijah sprošča prenapetost oziroma lažna polnost. V eni uri je bilo od nič do 100-odstotne polnosti baterije iz omrežja potegnjeno 61,02 kWh električne energije. Naša ocena izgub ob polnjenju na Teslinih Superchargerjih z največjo močjo znaša osem odstotkov, kar je vsekakor ugodno. 

Če se avtomobil priključi na Tesla Supercharger ob večji polnosti baterij je za podaljšanje dosega potrebno več časa, saj se s polnostjo baterije manjša moč polnjenja. Čas potrebnega postanka je možno določiti na osnovi grafa naših meritev.

Med prednosti tesle Y gre šteti tudi možnost zmanjšanja moči polnjenja na polnilnicah AC in ob polnjenju avtomobila preko klasične gospodinjske vtičnice. Moč polnjenja na polnilnici AC je možno zmanjšati na 3 kW, kar je zanimivo v mestih, kjer je v primeru, da ima baterija dovolj energije za nadaljevanje vožnje, možno strošek polnjenja zmanjšati na raven cene parkiranja oziroma celo pod to ceno. Ob tem se izrabi pozitivna diskriminacija brezplačnega parkiranja na atraktivnih lokacijah v središčih mest. V primeru polnjenja doma pa je možno zmanjšati moč polnjenja preko klasične gospodinjske vtičnice na en kW, s čemer se zmanjša obremenitev hišne električne napeljave. Ko se življenje v hiši umiri, pa  je preko aplikacije na pametnem telefonu možno preprosto povečati moč polnjenja.

Tesla Y ponuja na področju polnjenja marsikaj, kar ne ponujajo avtomobili drugih proizvajalcev. Tudi zato je njegova uporabna vrednost toliko večja. Zaradi učinkovitega tekočinskega temperaturnega managementa baterijskega sklopa je z učinkovitostjo polnjenja povsem primerljiv z drugimi avtomobili, če ne celo boljši, pri čemer lastna polnilna infrastruktura daje uporabnosti avtomobilom znamke Tesla veliko primerjalno prednost pred električnimi avtomobili tekmecev.

 

Brane Janjič
O avtorju