Termo energija

Pri poroštvu za TEŠ 6 niso bili izpolnjeni vsi pogoji

Revizija zaključnega računa državnega proračuna pokazala, da TEŠ za pokritje 440-milijonskega državnega poroštva nima denarja.
Pri poroštvu za TEŠ 6 niso bili izpolnjeni vsi pogoji
Računsko sodišče je revidiralo predlog zaključnega računa proračuna Republike Slovenije za leto 2013 in pravilnost izvršitve proračuna v letu 2013 in v zvezi z njima izreklo mnenji s pridržkom. Med razlogi za takšno mnenje je bilo tudi nekaj nepravilnosti povezanih s področjem energetike. Tako naj bi bili neustrezno prikazani stroški povezani s financiranjem Javnega podjetja Infra oziroma zagotavljanja plačil obveznosti povezanih z izgradnjo vodne, državne in lokalne infrastrukture na spodnji Savi, prav tako pa naj ne bi bilo ustrezno zavarovano poroštvo za 440-milijonsko posojilo Evropske investicijske banke za financiranje projekta izgradnje nadomestnega bloka TEŠ 6. Računsko sodišče navaja, da so v Pogodbi o načinu in pogojih zavarovanja poroštva sicer določeni stroški poroštva in instrument zavarovanja, ni pa navedenih virov sredstev, iz katerih bo družba TEŠ po morebitni unovčitvi poroštva poravnala dolg do Republike Slovenije. Zato po mnenju Računskega sodišča ta pogoj za izdajo poroštva ni bil izpolnjen, s tem pa je tudi prišlo do zakonskega neskladja.
Na Ministrstvu za finance so v pojasnilu Računskemu sodišču zapisali, da so si sicer prizadevali, da bi lahko določili konkretnejše zavarovanje poroštva od lastnih bianko menic, da pa je to težko izvedljivo, ker je TEŠ že tako in tako v posredni državni lasti in bi zato težko našli premoženje, ki ni posredno že zdaj pod nadzorom države. Tako je večina nepremičnin, s katerimi upravlja TEŠ, dejansko že v »ekonomski lasti« države in bi bilo zato ustanavljanje hipoteke zgolj nesmiseln in zamuden formalizem. Preostalih TEŠ-evih objektov pa je bilo premalo, da bi bila njihova vrednost zadostna za pokritje poroštva.
V pogajanjih s TEŠ je Ministrstvo izpostavilo tudi možnost, da bi TEŠ v zavarovanje poroštva ponudil določene bodoče denarne tokove, vendar se je tudi v tem primeru večinoma izkazalo, da so ti tokovi v veliki meri že porabljeni za zavarovanje drugih posojil TEŠ, zato ustanavljanje zavarovanj na njih ne bi imelo smisla. Od TEŠ bi sicer lahko še zahtevali, da v zavarovanje poroštva ponudi vse preostale denarne tokove, vendar pa bi to v primeru unovčenja poroštva že pomenilo insolventnost TEŠ.
Zaradi tega je Ministrstvo za finance po večkratnih pogajanjih pristalo na to, da v zavarovanje sprejme bianko menice. Enak premislek je botroval tudi temu, da Ministrstvo ni specificiralo vira za vračilo zneskov, saj bi morebitna unovčitev poroštva Evropske investicijske banke dejansko pomenila, da je TEŠ že insolventen. (bj)
Brane Janjič
O avtorju