Energetika

Razkrite številne slabe prakse dobaviteljev električne energije

JARSE je pripravila poročilo, v katerem so predstavljene aktualne razmere na maloprodajnem trgu z električno energijo, ukrepi in priporočila agencije.
Razkrite številne slabe prakse dobaviteljev električne energije

Slednja so pripravljena na podlagi analize razmer in z željo, da gospodinjski odjemalci pred zamenjavo dobavitelja električne energije pridobijo in preverijo vse relevantne informacije, da jim bo zamenjava dobavitelja res prinesla vse pričakovane ugodne učinke brez morebitnih negativnih presenečenj.

Agencija RS za energijo (JARSE) v zadnjih mesecih leta 2013 v okviru nadzora trga ugotavlja različne slabe prakse dobaviteljev. Te vplivajo na zmanjševanje preglednosti na trgu z električno energijo, v nekaterih primerih pa so ponudbe oblikovane tako, da lahko odjemalce celo zavedejo.

Poročilo tako kaže na zmanjševanje preglednosti na trgu z električno energijo. Izoblikovalo se je namreč veliko število različnih produktov storitev dobave istega dobavitelja, ki sicer načeloma pomenijo večjo možnost izbire, vendar je po navadi večina produktov oblikovanih tako, da povprečni gospodinjski odjemalec le težko ugotovi bistvene razlike med njimi. Agencija v primerjalniku (spletna aplikacija, ki jo potrošnikom nudi agencija na svoji spletni strani) sicer zagotavlja pogled na bistvene lastnosti posamezne ponudbe, na podlagi katere ponudnik izvaja storitev dobave (vezava/pogodbene kazni, obdobje zagotovljene cene, popusti, itd.) in ločeno primerjavo dveh osnovnih vrst ponudb (pogojene, nepogojene), vendar zaradi množice ponudb primerjava zahteva vse bolj poglobljeno analizo posameznih lastnosti glede na pomen, ki jih ima neka lastnost za določenega uporabnika.  

Agencija opozarja na zavajajoče primerjalno oglaševanje. Opaža namreč vse agresivnejše primerjalno oglaševanje posameznih dobaviteljev, ki v ta namen uporabljajo tudi informacije iz informativnih izračunov primerjalnika ali objavljenih mesečnih poročil agencije o cenah, ki temeljijo na podatkih iz primerjalnika. Pri tem oglaševanju pa informacije dostikrat niso opremljene s kriteriji (karakteristika odjema, datum izračuna), na podlagi katerih so bili opravljeni informativni izračuni. Prav tako se pogosto uporablja terminologija, ki ni standardizirana oziroma uveljavljena, in zato otežuje razumevanje posamezne ponudbe. Oglaševanje stanja na nek datum v preteklosti je lahko že ob objavi izkrivljena predstavitev trenutnega stanja.

Nadzor je pokazal oglaševanje storitev brez ključnih informacij o lastnosti ponudbe. Agencija opaža oglaševanje ponudb za dobavo električne energije, ki ne vključuje bistvenih informacij – poudarek je na ugodni ceni, ni pa na primer informacij o vezavah in pogodbenih kaznih.

Naslednja nepravilnost, ki jo ugotavlja agencija, je spreminjanje lastnosti obstoječih produktov storitev brez obveščanja odjemalcev. Agencija opaža, da dobavitelji uveljavljajo spremembe že objavljenih produktov, pri tem pa odjemalcev o teh spremembah ne obveščajo. Tako so bili ugotovljeni primeri, ko je dobavitelj ponudbo, ki je sicer na dan oglaševanja imela omejen dostop (na primer samo za nove odjemalce), čez nekaj časa spremenil v dostopno za vse odjemalce, o tem pa ni obvestil zainteresirane javnosti. Agencija je ugotovila neposredno časovno povezavo med spremembo lastnosti določene ponudbe in spremembo funkcionalnosti primerjalnika, v katerem je agencija uvedla ločen pogled na pogojene in nepogojene ponudbe.

Med ugotovitvami nadzora je navedeno tudi izkoriščanje primerjalnika za zavajajoče oglaševanje. Primerjalnik, ki ga agencija namenja predvsem gospodinjskim odjemalcem električne energije, omogoča informativni izračun prihrankov pri zamenjavi dobavitelja in pregled nad celotno ponudbo na maloprodajnem trgu s ciljem spodbujanja konkurence in zagotavljanja kar najvišje stopnje preglednosti na trgu. Izraba primerjalnika za sporno oglaševanje je po mnenju agencije nedopustna.

Poleg navedenega je za agencijo vprašljiva dopustnost oblikovanja produktov
storitev, ki se razlikujejo le po ceni, ne pa tudi po drugih ključnih lastnostih ponudbe (vezava/pogodbene kazni). Tako je na trgu možno najti več različnih nepogojenih ponudb za storitve dobave električne energije istega dobavitelja, ki se razlikujejo le po ceni. Vprašanje je, ali je to sporno, saj bi lahko tako oblikovanje produktov storitev pomenilo diskriminacijo, še posebej če odjemalci, ki se jim električna energija dobavlja na podlagi obstoječih, brezpogojnih ponudb (sicer dražjih), niso obveščeni o možnosti prestopa k drugi, prav tako nepogojeni, a cenejši storitvi. Presojo o tem, ali je takšna praksa sporna ali ne, pa agencija prepušča drugim pristojnim organom.

Agencija je zaradi navedenih ugotovitev sprejela ukrepe, s katerimi je v zadnjem kvartalu leta 2013 vplivala na nadgradnjo primerjalnika, in sicer je omogočila pregledno primerjavo ponudb po njihovih ključnih lastnostih, ločeno primerjavo brezpogojnih in pogojnih ponudb (za registrirane uporabnike primerjalnika so na voljo še dodatne možnosti), filtriranje ponudb po ključnih lastnostih v primerjalnem prikazu ter poostrila proces potrjevanja ponudb v primerjalniku (za objavo je potrebna potrditev agencije). Nadalje je agencija začela izvajati podrobno analizo dogajanja na maloprodajnem trgu za gospodinjski odjem za obdobje 2007–2013, s katero bo kvalitativno in kvantitativno ocenila stanje na trgu. Agencija bo v letu 2014 razširila nabor informacij o dogajanju na maloprodajnem trgu, ki jih bo nudila odjemalcem na svojih spletnih straneh oziroma namenskih portalih. Agencija bo o ugotovitvah slabih praks na slovenskem trgu obvestila tudi druge pristojne nadzorne organe. 

Dobro se pozanimajte

Agencija je na podlagi ugotovitev analize stopnje transparentnosti na maloprodajnem trgu električne energije za gospodinjski odjem vsem gospodinjskim odjemalcem, ki se odločajo za zamenjavo dobavitelja, izdala kar nekaj priporočil. 

Vsako ponudbo naj natančno preverijo z vidika sprejemljivosti glede na lastne potrebe in pričakovanja. Priporoča jim uporabo spletne aplikacije primerjalnik ponudb, s katero je mogoče izvajati kakovostno preverjanje ugodnosti, ki jih omogoča posamezna ponudba za posameznega odjemalca.

Agencija poudarja, da cena ni edino merilo ustreznosti posamezne ponudbe. Odjemalec mora biti pozoren tudi na druge lastnosti ponudbe, med katerimi so bistvene omejevalne, kot so čas vezave in pripadajoče pogodbene kazni, odpovedni rok in druge.

Sprejem omejevalnih pogojev (npr. vezave in pripadajoče pogodbene kazni ali dolg odpovedni rok) predstavlja oviro za hitro zamenjavo dobavitelja v trenutku, ko se na trgu pojavi ugodnejši ponudnik. Agencija zato priporoča sprejem takšnih pogojev le, če potencialni prihranek na letni ravni presega stroške pogodbenih kazni, do katerih bi prišlo v primeru predčasne odpovedi pogodbe.

Agencija odjemalce opozarja, naj ne zaupajo uporabljenim terminom v ponudbi, ki naj bi dokazovali odličnost posameznega produkta, vse dokler natančno ne preveri in ovrednoti, kaj določena ponudba oziroma terminologija res pomeni za njegovo karakteristiko odjema.

Po mnenju agencije si posebno presojo zaslužijo lastnosti ponudbe, ki so časovno pogojene in jih je treba presojati v povezavi z gibanjem cen na trgu z električno energijo. V času dolgotrajnega padanja cen na borzah z električno energijo ima obdobje zagotovljene cene manjšo težo kot v času rasti cen.

Odjemalec naj pred odločitvijo o zamenjavi dobavitelja vzpostavi stik z novim potencialnim dobaviteljem in se pri njem pozanima o vsem, kar mora vedeti. Prav tako naj pred odločitvijo o zamenjavi dobavitelja preveri tudi, ali lahko enake pogoje doseže s prestopom k drugi ponudbi pri obstoječem dobavitelju.

Agencija priporoča, naj se pred podpisom pogodbe o dobavi z novim dobaviteljem odjemalec seznani z vsemi pogodbenimi pogoji in od dobavitelja dobi odgovor na vprašanje, kako in na kakšen način mu bo nudil pregledne informacije o veljavnih cenah, tarifah in vseh morebitnih spremembah pogodbenih pogojev. Priporoča tudi previdnost pri sklepanju pogodb prek posrednikov. Odjemalec naj zahteva identifikacijo posrednika in pooblastilo dobavitelja, ki ga posrednik zastopa. Pred podpisom pogodbe je dobro preveriti pogodbene pogoje še neposredno pri dobavitelju.

In, kot zadnje odjemalcem še priporoča, naj se v primeru dilem in nejasnosti v zvezi z določeno

ponudbo za dodatne informacije obrnejo nanje.

Polona Bahun

Več na: www.agen-rs.si

Polona Bahun
O avtorju