Energetika

Različnim pogledom na (ne)izpolnjene pogoje za izdajo poroštva še ni videti konca

V HSE in TEŠ so se odzvali na navedbe ministra na včerajšnji novinarski konferenci po seji vlade.
Različnim pogledom na (ne)izpolnjene pogoje za izdajo poroštva še ni videti konca

Po mnenju ministra za infrastrukturo in prostor Zvoneta Černača do danes še vedno nista izpolnjena dva od petih pogojev, ki jih je vlada postavila HSE in TEŠ za izdajo državnega poroštva za TEŠ 6. Kot je povedal, vlada še vedno ne ve točno, za koliko in na katerih postavkah se je znižala vrednost projekta. V četrtem noveliranem investicijskem programu po njegovem mnenju v končno vrednost investicije še vedno niso vključeni vsi stroški.

Drugi neizpolnjeni pogoj pa je, da še vedno ne vedo natančno, kolikšen bo strošek montaže. Glede na to, da so stroški montaže visoki, je po mnenju ministra precejšnja razlika ali bodo ti stroški znašali 100, 150 ali 200 milijonov evrov.

Minister je izpostavil še vprašanje rentabilnosti projekta, ki je zelo odvisna od cene premoga. Pogoj, ki ga je postavila vlada je, da mora biti med Premogovnikom Velenje in TEŠ pred odobritvijo državnega poroštva sklenjena pogodba o dolgoročni dobavi lignita po maksimalni ceni iz četrtega noveliranega investicijskega programa (2,25 evra/GJ). Kot je povedal, je bil 30. maja podpisan aneks k tripartitni pogodbi med Premogovnikom Velenje, HSE in TEŠ. Po njegovih informacijah je v tem aneksu določba, po kateri morajo le-tega, da stopi v veljavo, potrditi nadzorni sveti vseh treh pogodbenih partnerjev, kar se po njegovem vedenju ni zgodilo. Pa tudi cena premoga je oblikovana tako, da se ta lahko kadar koli spremeni, je še poudaril minister.

Po njegovih besedah, je vlada pripravljena prevzeti dodatna tveganja za izdajo državnega poroštva, vendar pod pogojem, da so izpolnjeni vsi postavljeni pogoji, ki na eni strani zagotavljajo transparentnost in preglednost te investicije ter tudi odgovore, ki jih javnost pričakuje, in na drugi strani tudi njeno gospodarnost. Odgovornost za to je na strani vodstva tega projekta. Odgovornost ministra pa je, da poslanke in poslanci, ki bodo odločali o tem zakonu, dobijo jasne odgovore na vsa vprašanja v zvezi s projektom in, da so vnaprej seznanjeni z morebitnimi dodatnimi stroški in tveganji te investicije. V kolikor jasnih odgovorov oziroma izpolnitve postavljenih pogojev ne bo, tega zakona ni mogoče sprejeti, je zaključil minister Zvone Černač. 

HSE, TEŠ: izpolnjeni so vsi pogoji

Kot so v HSE in TEŠ zapisali v sporočilu za javnost, so prepričani, da so izpolnili vse pogoje za poroštvo, določene s strani vlade. Prav tako se ne čutijo in niso odgovorni za škodo, ki bo nastala v primeru prekinitve pogodbe z Alstomom, saj so po njihovem mnenju storili vse, kar je v njihovi moči in pristojnosti, da do tega ne bi prišlo.

TEŠ in HSE sta v zadnjem času z namenom pospešitve postopkov za izdajo poroštva za izgradnjo TEŠ 6 poslala pristojnim ministrstvom več dokumentov, s katerimi sta pojasnila, na kakšen način bodo realizirani vsi postavljeni pogoji. Iz dokumentov izhaja, da je vseh pet pogojev dokazljivo izvedljivih.

Poslovodstvo TEŠ se je zavezalo, da končna vrednost investicije v TEŠ 6 ne bo presegla vrednosti 1.302.747.100 evrov iz četrtega noveliranega investicijskega programa. Pogoj vlade pravi, da se mora investitor približati vrednostim iz tretjega noveliranega investicijskega programa, pri čemer morajo biti v končni vrednosti zajeti vsi stroški. V HSE in TEŠ ponovno poudarjajo, da je TEŠ pod vodstvom dr. Uroša Rotnika pripravil tretji noveliran investicijski program, v katerega niso zajeli vseh stroškov (nadomestnega objekta poslovne stavbe, krožišča, priprave gradbišča in drugega). Vse te stroške so vključili v četrti noveliran investicijski program in v pojasnilih vladi glede vrednosti investicije jasno zapisali, da so primerljive postavke v četrtem noveliranem investicijskem programu za 22 milijonov evrov nižje od postavk v predhodni verziji. Kot poudarjajo, v četrtem noveliranem investicijskem programu torej niso izključevali nobene postavke, kot je dejal minister Zvone Černač, ampak so jih vključevali. V posebni tabeli so natančno prikazali in v tekstu pojasnili vsa odstopanja četrtega od tretjega noveliranega investicijskega programa. 

Kot pojasnjujejo glede dolgoročne dobave premoga po maksimalni ceni iz četrtega noveliranega investicijskega programa, je bil med HSE, Premogovnikom Velenje in TEŠ sklenjen aneks h tripartitni pogodbi, ki je bil potrjen s strani obeh pristojnih nadzornih svetov družb premogovnika in TEŠ, medtem ko v skladu z Aktom o ustanovitvi HSE takšna potrditev na nadzornem svetu ni potrebna. Da bi se izognili zapletom bodo podpisniki sprejeli dodatek k aneksu, s katerim bodo dopolnili 6. člen tega aneksa in s tem popolnoma zadostili zahtevi ministra. Kot pojasnjujejo, je zaveza okoli cen premoga v celoti v skladu s tem, kar piše v četrtem noveliranem investicijskem programu. 

Kot pravijo v HSE in TEŠ, je pogoj, da mora investitor zagotoviti dokončanje projekta po priloženem terminskem načrtu (uporabno dovoljenje do 15.2.2016), možno realizirati, je pa odvisen od sprejetja poroštva v DZ, na katerega nimajo vpliva. Do 31. julija 2012 morajo biti izpolnjeni vsi pogoji za črpanje kredita EIB (izdano veljavno poroštvo). Če realizacija črpanja kredita EIB ne bo možna, to pomeni suspenz pogodbe z Alstomom in po najoptimalnejšem scenariju povzročitev do šestmesečnega zamika pri izvedbi projekta, posledično pa tudi njegovo podražitev. To pa bi povzročilo neizpolnjevanje dveh pogojev vlade (cena in termin realizacije projekta), ki sta do 17. junija še izpolnjena in jih je še možno realizirati.

Glede donosnosti projekta v HSE in TEŠ zagotavljajo, da je donosnost na lastniški kapital nad devetimi odstotki, kot je to zahtevano v predlogu Sektorske politike za področje energetike. Ta podatek, kot tudi vsi ostali ekonomski kazalci investicije, so bili recenzirani s strani več domačih in tujih strokovnih institucij. Hkrati poudarjajo, da projekt presega zahtevane donosnosti, ki jih predpisuje Uredba o enotni metodologiji za pripravo in obravnavo investicijske dokumentacije na področju javnih financ.

Tudi pogoj vlade, da mora biti omejitev izpustov emisij CO2 skladna z investicijskim programom, bo s strani investitorja v celoti upoštevan, so zapisali v HSE in TEŠ. Ob tem poudarjajo, da je nadomestni blok 6 pripravljen tudi na zajemanje in skladiščenje CO2. To pomeni, da bi bile v primeru prigradnje naprave za zajemanje in skladiščenje CO2, emisije iz TEŠ ničelne ali skorajda ničelne.

Polona Bahun

Polona Bahun
O avtorju