Pravičnega prehoda ni mogoče doseči brez socialnega dogovora.
Iz Sindikata delavcev rudarstva in energetike Slovenije (SDRES) so sporočili, da so se podrobno seznanili z dopolnjeno Nacionalno strategijo za izstop iz premoga in prestrukturiranje premogovnih regij v skladu z načeli pravičnega prehoda, ki jo je ministrstvo za infrastrukturo poslalo v presojo okoljskemu ministrstvu in naj bi jo po potrditvi na vladi sprejeli še pred poletjem. Kot so zapisali v sindikatu, so predvsem ogorčeni nad načinom, kako je strategija nastala, saj so napotki EU v zvezi s pravičnim prehodom premogovnih regij jasni in določajo, da naj se pogoji pravičnega prehoda določijo v okviru dogovora s socialnimi partnerji, ki sklenejo sporazum.
Po njihovi oceni pa je ministrstvo za infrastrukturo na žalost ubralo drugo pot. Socialni dialog je sicer potekal, a iz strategije jasno izhaja, da je bila vloga drugih deležnikov v dialogu le lepotna krinka za privid soglasnega odločanja.
Zato v sindikatu niso presenečeni, da je strategija zgolj načelen dokument, ki ne ponuja nobene oprijemljive rešitve, kako bo dejansko potekal pravični prehod. V Premogovniku Velenje in HTZ je zaposlenih 2000 delavcev, ki bodo ob zaprtju lahko ostali brez dela, strategija pa zanje predvideva le zanašanje na lokalne gospodarske subjekte in spodbude za nove gospodarske subjekte. Ob tem v sindikatu izpostavljajo, da so ekonomsko socialni položaj in pravice iz kolektivne pogodbe vsakega rudarja zelo jasne, zato jih ni mogoče zamenjati za načelna »zanašanja, spodbujanja, prilagajanja,« in podobne besede, ki ne ponujajo nobene oprijemljive rešitve.
V SDRES ob tem vlado in pristojna ministrstva pozivajo, da se pri pripravi strategije izstopa iz premoga najprej osredotoči na socialni dialog in dogovor (sporazum) z vsemi deležniki, predvsem pa sindikati, in poudarjajo, da bodo pri tem vztrajali, saj gre za preizkušeno prakso, ki se je v drugih evropskih državah že pokazala kot edina delujoča, če res želimo doseči »pravični prehod«.
Naj ob tem omenimo, da so na ministrstvu za infrastrukturo v dosedanjih razpravah o tem dokumentu večkrat poudarili, da je ključnega pomena, da v strategiji najprej določimo časovne okvire izstopa Slovenije iz premoga, odgovore na konkretna vprašanja povezana s prihodnjo energetsko oskrbo, potekom zapiranja in prestrukturiranjem regije pa naj bi podala druga zakonodaja, ki bo sledila strategiji. (bj)
povzeto po sporočilu za javnost
O avtorju
E-novice
Dvakrat na teden v svoj e-nabiralnik prejmite novosti iz
področja elektrogospodarstva.
Prijavi se
Naročite revijo
Na leto izide 6 številk revije. Cena posamezne številke je 5 EUR, celoletna naročnina pa znaša 30 EUR + DDV.
Naroči revijo