Energetika

Slovenija bi podprla še ambicioznejše cilje

Vlada soglaša s predlogom uredbe o dopolnitvi zakonodaje EU o določitvi standardov emisijskih vrednosti CO2 za nova težka vozila.
Slovenija bi podprla še ambicioznejše cilje

Slovenija podpira cilje zmanjšanja emisij CO2, ki so določeni v prvem členu uredbe. Kot so zapisali, pa lahko podpre tudi ambicioznejše cilje, zlasti z vidika prispevka k izboljšanju kakovosti zraka in doseganja ciljev Pariškega sporazuma, vendar pod pogojem, da bodo ti cilji za avtomobilsko industrijo težkih vozil še realno dosegljivi ter da se bo lahko dosegel kompromis za sprejem uredbe. Prav tako je podprla tudi mehanizem spodbujanja proizvodnje brez-emisijskih in nizko-emisijskih težkih vozil. Namen predloga uredbe je opozoriti na nujnost investicij in inovacij v elektrifikaciji težkih tovornih vozil.

V evropski strategiji za mobilnost z nizkimi emisijami je postavljen jasen cilj: do sredine stoletja morajo biti emisije toplogrednih plinov v prometu najmanj za 60 odstotkov nižje kot v letu 1990 in se morajo jasno približevati vrednosti nič. Prav tako je treba nemudoma izrazito znižati tudi emisije onesnaževal zraka v prometu, ki škodijo našemu zdravju.

Uredba o standardih emisijskih vrednosti CO2 za težka vozila je sicer del tretjega svežnja o mobilnosti in predlaga cilj 15-odstotnega zmanjšanja emisij do leta 2025 glede na leto 2019 kot zavezujoči cilj, ki ga lahko dosežemo s tehnologijami, ki so na trgu na voljo že danes. Vsaj 30-odstotno zmanjšanja emisij do leta 2030 glede na leto 2019 pa je indikativen cilj in je usmerjen dolgoročno. Njegovo uresničevanje bo ocenjeno leta 2022, predvsem z namenom vključitve novih tehnologij, potrebnih za dosego tega cilja.

Uredba o spremljanju emisij CO2 in porabe goriva pri novih težkih vozilih ter o poročanju o njih je del splošnih prizadevanj EU za zmanjšanje emisij CO2 in dodaten korak v smeri konkurenčnega gospodarstva z nizkimi emisijami ogljika. Novi sistem spremljanja in poročanja bo služil kot podlaga za določitev in uresničevanje standardov za emisije CO2 in porabo goriva ter bo predhodnik nadaljnjega zakonodajnega predloga, ki ga Komisija namerava predstaviti še letos.

Emisije iz težkih vozil, registriranih v EU, se bodo prvič merile in spremljale na standardiziran način. V uredbi je predvidena vzpostavitev osrednjega registra EU, v katerem bodo zbrani podatki o učinkovitosti vozila glede emisij CO2 in porabe goriva, ki jih bodo posredovali organi in proizvajalci. Zaradi preglednosti in lažje primerjave med različnimi modeli vozil bodo ti podatki dostopni za javnost. Izjeme glede razkritja bodo dovoljene le v utemeljenih primerih, ko bo to potrebno zaradi varstva osebnih podatkov in zagotovitve poštene konkurence.

Emisije iz težkih vozil predstavljajo približno četrtino emisij v cestnem prometu in pet odstotkov vseh emisij toplogrednih plinov v EU. Z novo uredbo pa naj bi se po oceni Evropske komisije emisije iz težkih vozil v obdobju od 2020 do 2030 zmanjšale za 54 milijonov ton CO2.

Polona Bahun
O avtorju