Ena ključnih nalog družbe SODO
je, da skrbi za enakomeren razvoj distribucijskega sistema na celotnem območju
Republike Slovenije.
Mag.
Matjaž Vodušek je leta 1993 diplomiral na Fakulteti za elektrotehniko,
računalništvo in informatiko v Mariboru. Leta 2005 je magistriral na Ekonomski
fakulteti Univerze v Ljubljani. V družbi SODO, sistemski operater
distribucijskega omrežja, je prvič prevzel mesto direktorja leta 2008. Konec
oktobra letos ga je nadzorni svet družbe SODO ponovno imenoval za direktorja te
družbe.
Mag.
Vodušek, boste z vidika obstoječih ciljev in nalog družbe samo nadaljevali že
začrtano linijo, ali se morda obetajo tudi
kakšne spremembe?
Ponovno imenovanje za direktorja
družbe SODO in izkazano zaupanje s strani nadzornega sveta potrjuje, da smo
skupaj s sodelavci uspeli SODO pozicionirati kot pomembnega akterja v
energetskem okolju. Z obstoječimi projekti
in nalogami bomo nadaljevali, pričakujem pa, da bo rast in vloga družbe SODO v
prihodnjih letih le še večja, saj je naša vizija delovati odgovorno, optimalno
in napredno do vseh uporabnikov distribucijskega sistema v Sloveniji. Naša
ključna usmeritev je uporabnik distribucijskega sistema in tako bo tudi v
prihodnje.
V
čem je osnovno poslanstvo družbe SODO, katere so njene ključne naloge?
Poslanstvo družbe SODO izhaja iz
energetske zakonodaje in pomeni skrb za dolgoročno, zanesljivo, kakovostno,
učinkovito in konkurenčno oskrbo uporabnikov distribucijskega sistema z
električno energijo. Vsem odjemalcem električne energije omogočamo, da so
oskrbljeni z električno energijo vedno in povsod, ko jo potrebujejo, in od
dobavitelja, ki si ga sami izberejo. Vizija SODO je postati povezovalec ključnih
procesov na področju distribucije električne energije, »generator razvoja« in
biti prepoznavno kot prijazno podjetje z odgovornim ravnanjem do okolja.
Ključne naloge družbe SODO v
povezavi z vizijo so: nadaljnje omogočanje nemotenega delovanja trga z električno
energijo, zagotavljanje kakovostnih storitev vsem uporabnikom sistema na
transparenten in stroškovno učinkovit način
ter zagotavljanje sistema, ki bo zadostilo potrebam uporabnikov
distribucijskega sistema po kakovostni električni energiji in omogočalo
spodbujanje gospodarstva. Skrb za zagotavljanje enake obravnave vseh
uporabnikov sistema je vsekakor ena od naših prednostnih nalog. Z uvajanjem
sodobnih tehnologij in poenotenih tehničnih rešitev ter z uporabo prenosa dobre
prakse zagotavljamo varno in zanesljivo obratovanje.
Kaj
bi v okviru prizadevanj družbe SODO posebej izpostavili?
Razvoj in vzdrževanje sistema
ter nudenje celovitih informacij in izmenjavo podatkov vsem udeležencem na trgu
z električno energijo na enem mestu je ena od ključnih nalog tudi v prihodnje.
Stremimo k takšni ravni kakovosti oskrbe z električno energijo, ki nas bo
uvrščala v prvo tretjino med primerljivimi državami v Evropski uniji. Zaposleni
v družbi SODO med svoje vrednote štejemo zanesljivost, strokovnost,
inovativnost. Smo v stalnem stiku z najsodobnejšimi tehnologijami, cenimo
predanost in samoiniciativnost, živimo z odjemalci električne energije in jim
pomagamo varčevati z energijo in okoljem. Naše glavno vodilo je zadovoljen
odjemalec.
Strateška razvojna področja
podjetja SODO so povezana z uresničitvijo temeljnih ciljev energetske politike
Evropske Unije in Slovenije, ki so:
konkurenčnost, zanesljivost oskrbe in okoljska sprejemljivost. Mehanizem
odprtega trga in regulativni okvir sta glavna instrumenta, s katerima je ob
primerni uravnoteženosti zagotovljeno izvajanje nalog in ciljev gospodarske
javne službe distribucijskega sistema (GJS DO).
Kateri
so nadaljnji koraki na področju informacijske podpore za obračun omrežnine in
pri zagotovitvi lastne informacijske
podpore poslovnim procesom?
Za izvedbo celovite
informacijske podpore lastnim delovnim procesom in delovnim procesom za
izvajanje GJS DO neprestano nadgrajujemo obstoječ informacijski sistem - IS
SODO. Za cilj smo si namreč zadali, da v čim večjem obsegu zagotovimo
brezpapirno lastno notranje poslovanje ter poslovnim partnerjem zagotovimo avtomatiziran
pretok podatkov v elektronski obliki.
Ključne naloge na tem področju
so: zagotovitev lastne informacijske podpore za obračun omrežnine, razvoj
portala za izmenjavo podatkov med udeleženci na trgu z električno energijo,
prehod na e – poslovanje družbe SODO, uvedba IT podpore za zaračunavanje
prihodkov GJS DO in uvedba dnevnih zbirnikov objavljenih obračunov omrežnin,
dodatkov in prispevkov.
Kakšna
so vaša prizadevanja za nediskriminatorno delovanje trga z električno energijo
in za dolgoročno, zanesljivo in
učinkovito oskrbo uporabnikov distribucijskega sistema z električno energijo?
Družba SODO vsem deležnikom na
trgu z električno energijo zagotavlja nediskriminatoren dostop do podatkov. Med
udeleženci na trgu z električno energijo poteka obračun omrežnin, dodatka in
prispevkov, katerega izvaja SODO. Naša družba je omogočila skupni račun za
omrežnino, dodatke in prispevke - nediskriminatorno za vse dobavitelje
električne energije. Kljub velikemu obsegu izmenjave podatkov in menjave dobaviteljev
na tem področju ni zastojev in omejitev.
Izmenjava podatkov na trgu
električne energije preko enotne vstopne točke SODO se je izkazala za pravilno,
učinkovito in nediskriminatorno odločitev, ki jo potrjuje 250.000 menjav
dobavitelja električne energije od odprtja trga pa do konca leta 2014.
Nediskriminatorne pogodbe »SODO – dobavitelj« zagotavljajo varen finančni tok
vsem deležnikom (elektrodistribucijskim podjetjem, ELES-u, BORZEN-u, Agenciji za energijo,
dobaviteljem).
Kako
kot družba skrbite za upoštevanje načel kakovosti in zanesljive oskrbe z
električno energijo?
Vsi uporabniki sistema so
upravičeni do takšne kakovosti oskrbe z električno energijo, s katero
zagotavljajo svoje potrebe po električni energiji in jim je omogočen njihov
nadaljnji razvoj, seveda ob upoštevanju zakonskih omejitev. Za doseganje
ustreznega nivoja kakovosti oskrbe z električno energijo smo predvideli
določene razvojne usmeritve in ukrepe, ki obsegajo večjo zazankanost sistema,
avtomatizacijo in vodenje sistema, ozemljevanje nevtralne točke in gradnjo
sistema s kablovodi v podzemni izvedbi.
Za spremljanje kakovosti oskrbe
imamo vzpostavljen monitoring kakovosti napetosti ter sistem poročanja in
ugotavljanja kazalnikov neprekinjenosti napajanja in komercialne kakovosti. Na
podlagi opravljenih analiz so predvideni ukrepi za odpravo morebitnih odstopanj
od dopustnih parametrov v razumnih rokih.
Kako
zagotavljate ustrezne nivoje zanesljivosti, ekonomičnosti izgradnje,
vzdrževanja in obratovanja
distribucijskega sistema?
Ključno vlogo SODO vidim v
zagotavljanju skladnega in poenotenega razvoja distribucijskega sistema na
celotnem ozemlju Slovenije. Osnovni razvojni strateški dokument, ki ga izdela
SODO, je razvojni načrt, ki opredeljuje potreben obseg infrastrukture in podaja
usmeritve razvoja za zagotavljanje dolgoročno zanesljivega, varnega in
učinkovitega distribucijskega sistema države v naslednjem desetletnem obdobju
in naprej.
Pri načrtovanju razvoja
distribucijskega sistema so uporabljeni enotni kriteriji in postopki
načrtovanja razvoja, s ciljem zagotoviti homogeno strukturo sistema in
primerljivo kakovost oskrbe z električno energijo na celotnem območju
Slovenije. Za zagotavljanje enotnih rešitev gradnje in vzdrževanja
distribucijskega sistema je družba SODO izdelala posamezne tipizacije, katere
bomo objavili skupaj s prenovljenimi sistemskimi obratovalnimi navodili za
distribucijski sistem, s katerimi je urejeno obratovanje in celotno področje
izvajanja GJS in ga izda SODO.
Način vzdrževanja za vse
elemente distribucijskega sistema ne glede na lastništvo smo opredelili z
navodili za vzdrževanje distribucijskega elektroenergetskega sistema. Izvajamo
nadzor nad realizacijo pogodbenih obveznosti naših pogodbenih partnerjev s
spremljanjem različnih kazalnikov in s posameznimi pregledi na terenu, s čimer
zmanjšamo tveganje za neupravičeno plačevanje najema in storitev, predvsem pa
želimo na ta način ugotoviti možnosti za izboljšanje procesov v okviru GJS in
omogočiti izmenjavo primerov dobrih praks v sistemu.
Distribucijska
podjetja se zavzemajo za tak način organiziranja, ki bo okrepil njihovo lokalno
prisotnost, v družbi SODO pa zagovarjate potrebo po krovnem delovanju vaše
družbe. Kakšna je po vašem mnenju prava rešitev za ustrezno organiziranost
distribucije?
Trditve elektrodistribucijskih
podjetij so znane in se ponavljajo že vrsto let. Dejstvo je, da je šele z
ustanovitvijo družbe SODO omogočeno vsem odjemalcem, dobaviteljem in
proizvajalcem enakopraven položaj na trgu z električno energijo. Tako imajo vsi
odjemalci električne energije prosto izbiro dobavitelja električne energije in
načina zaračunavanja omrežnine, dodatkov k omrežnini in prispevkov dobavitelju
električne energije s skupnim ali končnemu odjemalcu z ločenim računom, ne
glede na to, na kateri distribucijski sistem so fizično priključeni.
Družba SODO tako omogoča vsem
odjemalcem električne energije, da lahko sami izberejo svojega dobavitelja
električne energije in da trg z električno energijo deluje prosto. Prav tako so
vsem odjemalcem poenostavljeni postopki, saj komunicirajo le z enim operaterjem,
kot je menjava dobavitelja, ali priključitev na sistem. Z delovanjem družbe
SODO je tudi narejen korak naprej v razvoju sistema in uvedbi novih
tehnologij.
Kako
pa je z doseganjem prihrankov, kar je bilo doslej tudi že izpostavljeno?
Dejstvo je, da prihranki vedno
bolj opravičujejo obstoj družbe SODO. Med drugim družba od leta 2008 dalje
izvaja javno razpisane avkcije za nakup električne energije za pokrivanje izgub
v sistemu, zaradi česar je nakup izveden transparentno po konkurenčnih cenah. To
pa za odjemalce pomeni nižje stroške pri plačilu električnih izgub.
S svojim delovanjem vseskozi
stremimo tudi k zniževanju stroškov delovanja GJS DO in k učinkoviti izgradnji
elektrodistribucijskega sistema. Od leta 2010, ko je družba SODO začela z investicijami
v elektroenergetsko infrastrukturo, je s transparentnimi nakupi celotnemu
elektroenergetskemu sistemu prihranila vsaj 10 milijonov evrov samo na obsegu
investicij, ki jih je izvajala, kar še dodatno opravičuje njen obstoj in njen
način delovanja. Danes delež osnovnih sredstev distribucijske elektroenergetske
infrastrukture v lasti družbe SODO dosega 2,7 %.
Če bi družba SODO že od
ustanovitve dalje lahko izvajala skupne nabave distribucijske elektroenergetske
infrastrukture, bi bili ti prihranki lahko bistveno večji kot so stroški za
delovanje družbe SODO v vseh letih njenega dosedanjega obstoja. Hkrati pa je
opaziti, da prihodki distribucijskih podjetij v zadnjih petih letih naraščajo,
medtem ko njihova investicijska dejavnost usiha.
Po
že izraženem stališču predstavnikov elektrodistribucijskih podjetij bi bila sprejemljiva
samo neposredna podelitev koncesij petim EDP-jem. Kakšen je vaš pogled na to
problematiko?
Družba SODO na podeljevanje
koncesij nima vpliva, to je stvar lastnika. Se pa moramo vsi, tudi
elektrodistribucijska podjetja, zavedati, da je Slovenija del EU in je potrebno
upoštevati pravne norme tako EU kot tudi zakonodajo RS. K lokalni obravnavi
uporabnika sistema pa stremimo vsi. Distribucijska podjetja so že danes
prisotna v lokalnem okolju. Žal pa njihova raznolikost kaže na nevarnost
neenakomernega razvoja distribucijskega sistema v Republiki Sloveniji.
Tako so iz dostopnih parametrov
vidne razlike med distribucijskimi podjetji in okolji, ki jih pokrivajo. Naša
naloga pa je, da skrbimo za enakomeren razvoj distribucijskega sistema na
celotnem območju Republike Slovenije. V družbi SODO se zavedamo, da lahko samo
skupaj, v sinergiji, razvijamo sistem, ki bo še bolj učinkovito zagotavljal
dostop vsem uporabnikom, ne glede na katerem koncu Slovenije se nahajajo.
V
družbi SODO uspešno vodite tudi projekt postavljanja polnilnic za E-vozila.
Kakšni so vaši nadaljnji načrti na tem
področju?
Družba SODO je nosilec
sistematičnega pristopa k postavitvi mreže hitrih polnilnic na AC križu skupaj
z ministrstvom za infrastrukturo. Naši nadaljnji načrti so povezani s
priložnostmi, ki jih vidimo. Te so: sinergijski učinki slovenskih podjetij v
smislu testiranja novih tehnologij, mreža hitrih polnilnic kot poligon v
realnem okolju – ponudimo proizvajalcem električnih avtomobilov kot poligon in
pri tem z vzajemnim sodelovanjem domačih podjetij, promocija države na
zagotavljanju tovrstne podpore in izhodišče, da se pritegne kdo od
proizvajalcev električnih avtomobilov za proizvodnjo v Sloveniji.
Eden izmed ciljev SODO je, da se
bomo vključevali v povezovanje slovenskega znanja s tujim, s ciljem, da bomo v
Sloveniji lažje in hitreje izvajali pilotne projekte na novih tehnologijah, kot
so napredni sistemi merjenja in pametna omrežja. Sodelovali bomo tudi na
čezmejnih projektih in ostalih projektih Evropske unije, v katerih bomo lahko
izmenjevali znanje in izkušnje in s tem ustvarjali dodatne finančne priložnosti
za slovensko elektrodistribucijsko sistem in slovensko industrijo.