Okolje

Trajnostni izzivi pomorskega prometa EU ostajajo

Evropska agencija za pomorsko varnost (EMSA) in Evropska agencija za okolje (EEA) sta objavili drugo okoljsko poročila o evropskem pomorskem prometu, ki kaže, da evropski pomorski sektor napreduje v smeri večje trajnosti, vendar bo moral v prihodnjih letih povečati svoja prizadevanja za doseganje podnebnih in okoljskih ciljev EU, katerih cilj je zmanjšanje porabe energije, onesnaževanja in emisij ter boljše varovanje biotske raznovrstnosti.

Trajnostni izzivi pomorskega prometa EU ostajajo

Pomorski promet ima ključno vlogo pri ohranjanju trgovine, gospodarske rasti, povezljivosti in dostopnosti, hkrati pa prispeva k energetski varnosti in ustvarjanju delovnih mest. Vendar pa povečan promet v pomorskem sektorju prinaša dodatne okoljske vplive na ozračje in morske ekosisteme. Glede na poročilo, ki predstavlja posodobljeno oceno okoljske uspešnosti sektorja in oceno prizadevanj, da bi postal bolj trajnosten, kaže, da je bil dosežen določen napredek, vendar zmanjšanje emisij še naprej ostaja velik izziv.

Dejavnosti, kot so prevoz tovora in kontejnerjev, komercialni ribolov, tankerji in križarke ter pristaniške dejavnosti, še vedno pomembno prispevajo k številnim okoljskim izzivom, saj celoten sektor povzroči od tri do štiri odstotke skupnih emisij CO2 v EU, kar je treba zmanjšati. Medtem so se emisije metana med letoma 2018 in 2023 vsaj podvojile in predstavljajo 26 odstotkov skupnih emisij metana v sektorju leta 2022. Poleg emisij je zmanjšanje onesnaževal zraka, kot so žveplovi in dušikovi oksidi, še vedno velik problem.

Pomorski promet prav tako še naprej prispeva k onesnaževanju vode zaradi razlitja nafte in izpustov odpadne vode z ladij ter hrupa. Agenciji ocenjujeta, da so se morski odpadki iz ribištva in ladijskega prometa v zadnjem desetletju prepolovili, vendar je za ta problem še vedno težko celovito rešitev. Izgube zabojnikov, vključno s tistimi, ki vsebujejo plastične pelete, prav tako ostajajo pomemben vir onesnaževanja morja.

Poročilo razkriva tudi, da se je uporaba alternativnih goriv in virov energije povečala. Vendar pa bo glede na trenutno stanje treba znatno povečati proizvodnjo nekaterih alternativnih goriv, da bodo lahko zadostila prihodnjim potrebam. Poleg tega bo treba razviti usklajene mednarodne smernice in zagotoviti delovno silo, usposobljeno za nove tehnologije dekarbonizacije.

Poročilo odraža nujno potrebo po povečanju prizadevanj sektorja pomorskega prometa za zmanjšanje svojega ogljičnega odtisa in drugih vplivov na okolje, kot je onesnaževanje vode, ter pospeši prizadevanja za prehod na čistejša goriva, trajnostne pristaniške in ladijske prakse, da se zmanjša njegov vpliv na morske in obalne ekosisteme. Nove inovacije in tehnologije ter boljše upravljanje bodo pripomogli k doseganju bodoče trajnosti na cenovno dostopen način, zato je zdaj ključno, da sektor pospeši prehod na zelene prakse.

Polona Bahun
O avtorju