V HSE ocenjujejo, da bi lahko do unovčitve prišlo le v primeru, da skupina HSE postane insolvetna, kar pa je malo verjetno.
Te ugotovitve izhajajo iz odgovora vlade na poslansko vprašanje glede tveganja za unovčitev državnega poroštva za 440 milijonov vredno posojilo za blok 6 v TEŠ. Kot so zapisali na vladi, RS kot porok ne more vplivati na (ne)izpolnjevanje obveznosti dolžnika, ki jih ima ta po kreditni pogodbi. Je pa bilo s poroštveno pogodbo med EIB in vlado RS, ki je bila podpisana 6. decembra 2012, podrobno urejeno razmerje med porokom in upnikom. V njej je poroštvo določeno kot nepreklicno in brezpogojno, kar pomeni, da v primeru kršenja pogodbenih določb s strani TEŠ obveznosti RS po poroštveni pogodbi ni možno razveljaviti ali odpovedati. RS mora obveznosti plačati na prvi poziv. Po navedbi vlade na verjetnost uresničitve poroštva lahko najbolj vplivajo tveganje, da ne bo dosežena cena premoga, ki je predvidena v investicijskem programu in da ne bo dosežena cena električne energije, kot je predvidena v investicijskem programu. Prav tako bi lahko na možnost vnovčitve poroštva vplivalo povečano število izpadov bloka 6 v fazi rednega obratovanja in posledično zmanjšanje števila obratovalnih ur, pa tudi tveganje, da investicija ne bo končana v predhodno pogodbeno dogovorjenih terminskih planih. Vpliv navedenih posameznih dejavnikov oziroma z njimi povezanih tveganj bo podrobneje obdelan v analizi občutljivost v NIP6, ki je v pripravi. Po navedbah vlade, pa HSE poleg priprave NIP 6, intenzivno dela tudi na drugih ukrepih za preprečitev možnosti vnovčitve državnega poroštva, pri čemer sta tako družba HSE kot celotna skupina v fazi poslovnega in finančnega prestrukturiranja.
Tako so po HSE so največ pozornosti namenili optimizaciji in racionalizaciji poslovanja skupine premogovnika Velenje (v nadaljevanju PV) in družbe TEŠ. Večina ukrepov se navezuje na racionalizacijo stroškov, na katere imajo družbe skupine HSE vpliv, to so stroški materiala, storitev, blaga in dela. Skupina HSE naj bi opustila vse stranske dejavnosti, ki se ne navezujejo na pridobivanje premoga, proizvodnjo električne energije in trgovanje z električno energijo, C02, plinom in drugimi energenti. Trenutne dolgoročne projekcije skupine HSE kažejo, da je skupina HSE sposobna odplačevati vse poslovne in finančne obveznosti ob predpostavki, da pridobi vse planirane vire financiranja v letu 2015. Posledično v HSE tudi ocenjujejo, da možnost unovčitve državnega poroštva, ob izvedbi vseh predvidenih ukrepov, ni izkazana z visoko verjetnostjo. Na to kažejo tudi izvedeni stresni testi vpliva cen električne energije in kuponov CO2 na poslovanje skupine HSE.
Tako v HSE ocenjujejo, da bi lahko državno poroštvo bilo unovčeno le v primeru, da skupina HSE postane insolventna, kar pa se lahko zgodil le v ekstremnih primerih, na katere skupina HSE nima neposrednega vpliva (nepredvidene katastrofe, naravne nesreče, višja sila), kot npr. večmesečni izpad proizvodnje premoga PV, dodatne CO2 dajatve in ekstremen padec cen električne energije na regionalnem trgu.
Prvi obrok glavnice zapade marca 2017
V odgovoru vlade so navedeni še nekateri finančni okviri, povezani z posojilom EIB v višini 440 milijonov evrov, za katerega je bilo izdano državno poroštvo. Tako je odplačilo glavnice predvideno v 43 enakih polletnih obrokih v višini po 10,2 milijona evrov vsakega 14. marca in 14. septembra v tekočem letu. Prvi obrok glavnice zapade 14. marca .2017 in zadnji 43. obrok 14. marca leta 2038. Obresti v višini 3,158 odstotka se plačujejo polletno, prvo plačilo v višini 6,9 milijona evrov pa je bilo izvedeno 16. septembra 2013. TEŠ četrtletno plačuje RS za izdano poroštvo tudi premijo v višini 1,25 odstotka na leto, pri čemer je do sedaj TEŠ RS iz tega naslova plačal premijo v skupni višini dobrih 10. milijonov evrov. (bj)