Z električnim avtom bo zdaj lažje potovati med Ljubljano in Mariborom.
Na Elektru Ljubljana so danes na novinarski konferenci predstavili rezultate pilotnega projekta, ki je omogočil gostovanje za uporabnike električnih vozil. Pilot je bil izveden v okviru mednarodnega projekta ICT4EVEU, ki ga je sofinancirala Evropska komisija.
Cilj projekta je bil uporabnikom električnih vozil omogočiti gostovanje na polnilnih postajah v ljubljanski in mariborski regiji, na območju mest Pamplona in Vitoria (Španija) in v Bristolu (Velika Britanija). V projektu je sodelovalo 20 podjetij in organizacij iz štirih držav, med njimi štiri podjetja iz Slovenije (Etrel, Elektro Ljubljana, Elektro Ljubljana OVE in Elektro Maribor).
Začetki e-mobilnosti leta 2010 ob obisku Tesle
Svojo prvo elektro polnilnico je Elektro Ljubljana postavila leta 2010 ob obisku električnega avtomobila Tesla Roadster. V centru mesta Ljubljana je zrasla najprej ena, potem pa še dve polnilni postaji-elektročrpalki. Takrat je ministrstvo za okolje in prostor, služba vlade za podnebne spremembe dalo pobudo za začetek vzpostavljanja polnilne infrastrukture za električna vozila, pri čemer naj bi se povezale občine, služba vlade ter naše podjetje. Tako so postavili 9 elektročrpalk.
Leta 2014 zaključen projekt SMARTV2G
Leta 2014 se uspešno zaključili prvi evropski projekt s področja električne mobilnosti SMARTV2G. Kot je povedala Uršula Krisper, univ. dipl. inž. el., vodja Službe za napredne storitve v okviru Organizacijske enote Storitve za uporabnike, so bili rezultati projekta predvsem v tem, da so si nabrali znanje in izkušnje za prihodnost. »Znanje ne pomeni to, da smo imeli priložnost implementirati razvito pametno polnilno postajo, pač pa v bistvu kako se sploh pristopa k izgradnji polnilne infrastrukture. Ne gre le za postajo, pač pa za vrsto informacijske podpore, kjer so aplikacije, programi, ki so potrebni da ta infrastruktura deluje tako kot je treba. Polnilna postaja mora dovoljevati uporabnikom s primernimi vtikači, da se lahko nanjo priključijo, mi pa ga potem spoznamo. To pomeni, da mu lahko v določenih situacijah tudi daljinsko pomagamo, če pride do kakršnega koli zastoja. Imamo upravljavska in informacijska orodja, ki omogočajo komunikacijo center vodenja-postaja,« je povedala Krisperjeva.
O projektu ICT4EVEU
Projekt ICT4EVEU izhaja iz razvojno raziskovalnega programa Evropske komisije CIP – (Competitiveness and innovation framework programme 2007-2013), pri čemer kratica projekta pomeni ICT Services for Electric Vehicle Enhacing the User Experience.
Projekt se je začel v začetku leta 2012 in je trajal do letošnjega maja. Kot sam naziv projekta pove, gre za razvoj in implementacijo storitev za končne uporabnike električnih vozil, ki bodo temeljile na inovativnih informacijskih in komunikacijskih tehnologijah. Vožnja z električnim vozilom je lahko brez omenjene podpore storitev kar zahtevna naloga za voznika, predvsem glede vnaprejšnjega načrtovanja poti z vidika polnjenja baterij.
V sklopu projekta so bili predvideni trije pilotni projekti s ciljem, da bi na obstoječi polnilni infrastrukturi vzpostavili nove, v projektu razvite storitve električne mobilnosti in jih dali na voljo uporabnikom. Pilotni projekti so potekali vzporedno v britanskem Bristolu, španski Vitorii in Pamploni ter v Ljubljani in Mariboru.
Ideja projekta je vzpostaviti sistem upravljanja polnilnih postaj na višjem nivoju, nad obstoječimi sistemi posameznih upravljavcev polnilnih postaj, tako da bi uporabniki pri potovanju nemoteno uporabljali vse storitve, ki jih nov sistem nudi. Ena izmed najpomembnejših storitev, ki so bile razvite v okviru projekta, je gostovanje (roaming). To pomeni, da uporabniki električnih vozil, ki so registrirani pri različnih upravljavcih polnilnih postaj, lahko nemoteno potujejo po Sloveniji ter uporabljajo vso polnilno infrastrukturo, ki je vključena v sistem gostovanja. Storitve, kot so rezervacija polnilnega mesta, polnjenje ter kasnejše plačilo storitve polnjenja in pregled nad podatki vseh preteklih polnjenj bodo tako dostopne vsem registriranim uporabnikom, ne glede na lokacijo, na kateri polnijo svoje električno vozilo.
Elektro Ljubljana, Elektro Maribor in Dravske elektrarne Maribor kot upravljavci polnilnih postaj ter Etrel kot dobavitelj IKT rešitve so do konca projekta preizkušali nov nadzorni sistem za upravljanje polnilne infrastrukture s poudarkom na gostovanju uporabnikov električnih vozil iz mariborske regije na polnilnih postajah ljubljanske regije in obratno. Središče testiranj so bile polnilne postaje v ljubljanski (8 postaj) in mariborski (18 postaj) regiji, ki naj bi omogočale polnjenje baterij za doseganje relacije Ljubljana-Maribor, ter nadrejen sistem za omogočanje gostovanja, ki povezuje centre upravljanja polnilnih postaj posameznih upravljavcev polnilne infrastrukture v obeh omenjenih regijah. Med enoletnim poskusnim obratovanjem je na teh polnilnih postajah električna vozila polnilno 175 različnih uporabnikov, izvedenih je bilo 2692 polnjenj s skupno predano energijo 16.974 kWh.
Dolgoročni plani izvajalcev projekta
Informacijski sistem za gostovanje je razvilo podjetju Etrel, znano po razvoju infrastrukture za električna vozila. »Med testiranjem in delovanjem je sistem gostovanja deloval zanesljivo, kar omogoča širjenje sistema gostovanja na polnilne postaje drugih slovenskih in tudi tujih upravljavcev polnilnih postaj. Nadaljnji načrti vključujejo čim večjo pokritost polnilnih postaj v obmejnih regijah Italije, Avstrije in Hrvaške ter na hrvaški obali, dolgoročno pa ustanovitev centraliziranega sistema gostovanja za območje srednje in jugovzhodne Evrope,« je povedal Jure Ratej, vodja raziskovalnega oddelka pri Etrelu.
Med uporabniki polnilnih postaj so ob koncu projekta izvedli tudi anketo. Pokazalo se je, da na polnilne postaje pridejo vozniki za svoje potrebe; največ so polnili v centru Ljubljane; večinoma polnijo svoja vozila čez noč na svojem domu; največ je v uporabi identifikacijska kartica, manj sms sporočilo; največ vozil ima srednjo kapaciteto (do 20 kWh, tj. do 100 km); gostovanje jih je koristilo več kot polovica anketiranih; želeli bi si takšno polnjenje po vsej Evropi; na javni infrastrukturi pa polnijo zato ker je električna energija zastonj.
»Projekt je veliko prispeval k uveljavljanju elektromobilnosti v Sloveniji, saj je uporabnikom električnih vozil omogočil polnjenje na večjem številu polnilnih postaj in olajšal potovanja z električnimi vozili na daljših razdaljah. Poleg večjega zadovoljstva naših strank za čas trajanja pilota ter dviga ugleda našega podjetja, se je in se bo tudi v prihodnje povečala obiskanost polnilnih postaj, kar predstavlja temelj za širitev naše polnilne infrastrukture in vključitev dodatnih postaj v sistem gostovanja,« je Uršula Krisper spregovorila tudi o načrtih za prihodnje.
Vladimir Habjan