Energetika

V pripravi prva uredba EU o emisijah iz težkih gospodarskih vozil

Predstavniki Evropskega parlamenta in držav članic EU dosegli začasni dogovor o uredbi za spremljanje emisij CO2 iz težkih gospodarskih vozil.
V pripravi prva uredba EU o emisijah iz težkih gospodarskih vozil

Uredba o spremljanju emisij CO2 in porabe goriva pri novih težkih vozilih (tovorna vozila in avtobusi) ter o poročanju o njih je del splošnih prizadevanj EU za zmanjšanje emisij CO2 in dodaten korak v smeri konkurenčnega gospodarstva z nizkimi emisijami ogljika. Novi sistem spremljanja in poročanja bo služil kot podlaga za določitev in uresničevanje standardov za emisije CO2 in porabo goriva ter bo predhodnik nadaljnjega zakonodajnega predloga, ki ga Komisija namerava predstaviti še letos.

Za avtomobile in kombinirana vozila pravila že obstajajo. Uredba, o kateri je bil dosežen začasni dogovor, zadeva nova tovorna vozila in avtobuse. Emisije iz težkih vozil, registriranih v EU, se bodo prvič merile in spremljale na standardiziran način. V uredbi je predvidena vzpostavitev osrednjega registra EU, v katerem bodo zbrani podatki o učinkovitosti vozila glede emisij CO2 in porabe goriva, ki jih bodo posredovali organi in proizvajalci. Zaradi preglednosti in lažje primerjave med različnimi modeli vozil bodo ti podatki dostopni za javnost. Izjeme glede razkritja bodo dovoljene le v utemeljenih primerih, ko bo to potrebno zaradi varstva zasebnih podatkov in zagotovitve poštene konkurence.

Pospešeni prehod na čisto in trajnostno mobilnost je ključnega pomena za izboljšanje kakovosti življenja in zdravja državljanov ter prispevek k podnebnim ciljem EU v sklopu pariškega sporazuma. Prehod na čisto mobilnost ponuja številne priložnosti evropskemu gospodarstvu in krepi vlogo EU pri razvoju čistih vozil na svetovni ravni. Spremljanje emisij CO2 in porabe goriva novih težkih vozil ter poročanje o njih bo povečalo preglednost ter prevoznikom omogočilo sprejemanje bolj premišljenih odločitev in prihranek pri stroških za gorivo. Nova pravila bodo prav tako spodbujala inovativnost evropskih proizvajalcev.
Začasno besedilo bo poslano veleposlanikom in veleposlanicam EU v odobritev. Po odobritvi bo besedilo predloženo Evropskemu parlamentu v glasovanje, nato pa Svetu v dokončno sprejetje. Uredba bo začela veljati dvajset dni po objavi v Uradnem listu.

Po podatkih Evropske agencije za okolje so emisije toplogrednih plinov iz cestnega prometa v letu 2015 za 19 odstotkov presegle ravni iz leta 1990. Cestni promet je v letu 2015 ustvaril skoraj 73 odstotkov skupnih emisij toplogrednih plinov iz prometa, vključno z letalskim in mednarodnim pomorskim prometom. Od tega so 44,5 odstotka teh emisij povzročili osebni avtomobili, 18,8 odstotka emisij pa so ustvarila težka vozila. Zaradi izpolnitve ciljev iz okvira podnebne politike do leta 2030 želi EU emisije toplogrednih plinov iz prometa do leta 2030 zmanjšati na okoli 20 odstotkov pod raven iz leta 2008.

Polona Bahun
O avtorju