Predlog se bo obravnaval po skrajšanem postopku, zato je skrajšana tudi javna obravnava.
Razlogi za novelo EZ-1 so predvsem v obstoječi neskladnosti z evropsko zakonodajo in odločbo Ustavnega sodišča RS. Z novelo pa se urejajo še manjše spremembe, ki se nanašajo na prednostno dispečiranje in določitev pravnih podlag za bolj jasne določitve obveznosti za posamezne udeležence na energetskem trgu ter odprave nekaterih nedoslednosti.
Tako nova obveznost prednostnega dispečiranja pomeni ponovno uvedbo prispevka za zagotavljanje zanesljive oskrbe z rabo domačega primarnega vira, ki ga bodo plačevali vsi končni odjemalci električne energije.
Po novem vlada ob sprejemu letne bilance zaradi zagotavljanja zanesljive oskrbe z električno energijo v državi lahko določi obvezno količino primerne energije iz domačega vira, ki pa ne sme preseči 15 odstotkov skupne primarne energije, ki bo potrebna za proizvodnjo električne energije, porabljene v državi.
Predlog določa, da je vodenje in upravljanje celotnega 110 kV omrežja v pristojnosti sistemskega operaterja, rok za prevzem 110 kV omrežja pa je podaljšan za pet let od uveljavitve novele zakona. Prav tako mora sistemski operater vsako leto pripraviti poročilo o zanesljivosti oskrbe z elektriko v preteklem letu, ki bo podlaga za odločitev vlade ali bo zaradi zagotavljanja zanesljive in kakovostne oskrbe z elektriko določila obvezno količino primerne energije iz domačega vira.
Po novem vlada lahko z odločbo naloži izvajanje storitve splošnega gospodarskega pomena proizvajalcem, ki lahko proizvedejo elektriko iz izbranega primarnega vira z najvišjim izkoristkom in z najnižjimi stroški na enoto proizvedene elektrike ob upoštevanju tehnoloških karakteristik razpoložljivih proizvodnih enot.
V predlogu je energetska izkaznica sestavni del prodajne pogodbe za stavbe ali njenega dela ali pogodbe za dajanje stavbe ali njenega dela v najem. Poleg tega je izdaja energetskih izkaznic obvezna tudi za stavbe, kjer se zadržuje večje število ljudi.
Zaradi potrebe po uskladitvi določb EZ-1 s Smernicami o državni pomoči za varstvo okolja in energijo za obdobje 20014 -2020, je v predlogu sprememb in dopolnitev spremenjeno določilo, ki omogoča izplačevanje podpor v obliki zagotovljenega odkupa za elektrarne OVE do moči 1 MW. Nove smernice, ki so bile objavljene po sprejemu EZ-1, namreč določajo, da se pomoč lahko podeli le kot premija poleg tržne cene, pri čemer proizvajalci električno energijo prodajajo neposredno na trgu, če je moč proizvodne naprave 500 kW ali več. Sedaj pa se spreminja pogoj za pravico do zagotovljenega odkupa, moč pa se znižuje na 500 kW. Spreminja se tudi določba glede vsebine uredbe, s katero vlada podrobneje ureja področje podpor električni energiji iz OVE in SPTE, ter način določanja cene energije, ki je pomembna za dodelitev podpore. Pristojnost sklepanja pogodb o izvajanju storitve proizvodnje elektrike za prednostno dispečiranje in izplačevanje nadomestil novela dodeljuje centru za podpore.
Zaradi odločbe ustavnega sodišča novela dopolnjuje podlage za pridobitev služnosti v javno korist in se poleg določila, kaj se po zakonu šteje za pravico graditi, določi tudi postopke za nadomestilo za uporabo nepremičnine za gradnjo za čas od dneva pričetka gradnje do dneva, ko investitor pridobi pravico do prevzema posesti na nepremičnini. Nadomestilo oceni sodno zapriseženi cenilec ustrezne stroke in se določi v višini tržne vrednosti najema take ali primerljive nepremičnine glede na obseg njene uporabe za gradnjo. Poleg tega novela dodaja tudi prehodno določbo za postopke, ki so že v teku in način določitve nadomestila.
Z novim členom je določena pristojnost vlade za izvrševanje pravic in dolžnosti, ki pripadajo Republiki Sloveniji na podlagi kapitalskih naložb v gospodarskih družbah, ki opravljajo javno gospodarsko službo dejavnosti sistemskega operaterja za prenos zemeljskega plina, sistemskega operaterja in distribucijskega operaterja električne energije ter javno gospodarsko službo dejavnosti organiziranja trga z elektriko v Sloveniji. Za spremljanje naložb je pristojen MzI. Hkrati se določa, da je pred odločitvami na skupščinah distribucijskih podjetij, ki imajo sklenjene pogodbe z družbo SODO, za katere je pristojna SDH, treba pridobiti soglasje ministra, pristojnega za energijo.
S predlaganimi spremembami in dopolnitvami zakona MzI namerava doseči odpravo posameznih očitanih kršitev, s katerimi Evropska komisija Slovenijo opozarja, da v danem roku ni sprejela ustreznih nacionalnih ukrepov, ki so potrebni za uskladitev nacionalne zakonodaje z zakonodajo EU. Ker pa gre za manj zahtevne spremembe in dopolnitve, je skrajšana tudi javna obravnava.
Zainteresirane javnosti tako morebitne pripombe na predlog v času javne obravnave na naslov ministrstva lahko pošljejo najpozneje do 7. marca.
Več: www.energetika-portal.si