Na včerajšnjem posvetu na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani je bilo veliko govora o izzivih elektromobilnosti v Sloveniji.
Kot je na posvetu Centra
energetskih rešitev (CER) in Energetike.NET poudaril
koordinator sekcije trajnostna mobilnost CER Željko Purgar, elektromobilnost v
Sloveniji ne stoji le na okoljskih izzivih, ampak ima tudi velike
makroekonomske učinke.
Da elektromobilnost dobiva v Sloveniji
vse več priložnosti za ustrezen razvoj, kaže tudi vse močnejša povezanost prav
znotraj omenjene sekcije, kjer so se združili predstavniki razvojnih institucij,
dobaviteljev vozil in infrastrukture. Kot pravijo v CER-u, so ustvarili celotno
vrednostno verigo na področju elektromobilnosti.
»Sekciji trajnostna mobilnost se
je pridružil tudi avtomobilski grozd, ki ustvari 10 % slovenskega BDP, na drugi
strani pa je med ustanovnimi člani tudi Petrol. Posledično ugotavljamo, da smo
močna sekcija, ki pokriva 20 % BDP v Sloveniji,« je dejal Purgar.
Po njegovih besedah se zavedajo
okoljskih izzivov trajnostne mobilnosti, med katerimi je poleg javnega
potniškega prometa in aktivnega prometa (kolesarjenje, pešačenje) najbolj
prepoznana električna mobilnost. Ta je prepoznana kot najbolj obetavna, saj
Sloveniji in širše zagotavlja promet brez izpustov in hrupa, so prepričani v
CER-ovi sekciji.
V Sloveniji je glede na uporabo
že danes možno med 200 in 250 tisoč vozil nadomestiti z električnimi, dnevnih
delovnih migrantov je kar 50,6 %, v večjih voznih parkih slovenskih podjetij pa
je po nekaterih podatkih med 40 in 50 % vozil, ki prevozijo manj kot 100
kilometrov na dan. Liter goriva je primerljiv z 10 kWh energije, avtomobil z
notranjim izgorevanjem porabi 70 kWh/100 km, električni avto pa le 5 kWh/100
km, kar predstavlja 4,5 MWh/leto, je povedal Purgar.
Slovenija v evropskem vrhu hitrih
polnilnic
»V primerjavi s sosednjimi
državami je Slovenija trenutno na področju elektromobilnosti na zlati sredini,
a že čez mesec dni bomo v veliki prednosti, saj bo na našem avtocestnem križu
vzpostavljeno omrežje 26 hitrih polnilnic. Slovenija bo tako edina država v
Evropi, ki bo imela razdalje na avtocesti med hitrimi polnilnicami le 50
kilometrov. S tem se nam drugi še nekaj časa ne bodo mogli približati,« je
dejal Purgar.
Na državni ravni pa se zaradi
vpliva prometa na kakovost zraka pripravljajo še novi ukrepi za spodbujanje
elektromobilnosti. »Mestni občini Ljubljana bomo namenili 200 tisoč evrov za
investicije v infrastrukturo za elektrifikacijo, kjer se bodo uveljavljale
moderne rešitve tudi z vidika upravljanja. Tako bodo imeli denimo taksiji z
električnim pogonom prednost pri postavitvi v vrsto,« je med drugim povedal Jože
Jurša z Ministrstva za okolje in prostor.
Občina Krško je med tistimi, kjer
je električna mobilnost že domača. Vzpostavili so štiri polnilna mesta, vozijo
se z električnim avtomobilom, skuterji in kolesi. Kot je dejala Romana Pečnik
iz omenjene občine, se s trajnostno mobilnostjo ukvarjajo širše, ne le na
področju e-mobilnosti.
»Polnilnice smo postavili skupaj
s Petrolom, vendar pa je občina morala urediti odnos z elektro podjetjem, kar
ni bilo enostavno, a smo uspeli. Bilo je nekaj logističnih težav pri povezavi z
mrežo, ker pa vse delamo na svoji infrastrukturi, danes teh težav nimamo več.
Bi bilo pa verjetno težje, če bi bile polnilnice na zemljiščih, ki niso v lasti
občine,« je povedala Pečnikova. Edino težavo ta trenutek vidi v tem, da
redarske službe nimajo zakonske osnove za kaznovanje neustreznega parkiranja na
polnilnih mestih.
Pozitivna diskriminacija za E- vozila
v mestih
Za omenjeni problem imajo rešitev
v Ljubljani, kjer nepravilno parkiranje na polnilnem mestu vendarle prinese
kazen. »Polnilno mesto mora biti ustrezno označeno, da je parkiranje
prepovedano, ustavljanje pa dovoljeno le za polnjenje,« je dejal Matic
Sopotnik, ki je na Mestni občini Ljubljana odgovoren za električno mobilnost.
V Ljubljani imajo trenutno 52
polnilnic, veliko jih je v zasebni lasti, a še vedno na javnih površinah.
»Ljubljana je izbrana za zeleno prestolnico Evrope v letu 2016, zato smo
sprejeli tudi določene zaveze, ki jih moramo realizirati. Trenutno imamo v sprejemanju
odlok, ki prinaša ugodnosti za voznike električnih vozil, to je brezplačno
parkiranje, uporabe dodatnega voznega pasu, odlok pa bo sprejet tudi za
namensko rabo površine z najnižjo možno ceno letnega najema v višini 100 evrov
za postavitev polnilnic. S tem upamo, da bomo našo mrežo polnilnic še
okrepili,« je med drugim povedal Sopotnik.
Na posvetu se je odprlo tudi
vprašanje, zakaj je Petrolu v interesu razvoj električne mobilnosti v Sloveniji
glede na to, da so njihov ključni produkt naftni derivati. »Petrol že nekaj
časa ni več samo naftno trgovsko podjetje, ampak prava energetska družba -
multi utility service company – in energetskim rešitvam dodajamo še trajnostno
mobilnost. Razmišljamo zelo inovativno in že od leta 2011 sledimo trendom na tem
področju,« je pojasnil Danijel Vuk s Petrola.
Omenil je tudi, da imajo trenutno v lasti 15 polnilnic in sodelujejo v projektu postavitve
26 hitrih polnilnic na avtocestnem križu, kjer so tako upravljavci kot
ponudniki storitev. Ob vsem tem pa v Petrolu postavljajo tudi infrastrukturo za
utekočinjen naftni plin (UNP) in prvo polnilnico na vodik.
Poleg tega je Vuk poudaril, da so zelo
trajnostno naravnani in glede danega vprašanja še pojasnil: »Nimamo še dejanskega
poslovnega modela, a imamo blizu 500 prodajnih mest in če ne bomo vključeni v
razvoj električne mobilnosti, se lahko bojimo, kaj bo z našo infrastrukturo v
prihodnje. Ves čas razmišljamo, kaj še ponuditi kupcem, od sveže pripravljene
hrane, brezplačnega interneta in seveda tudi trajnostne mobilnosti. Moramo biti
dovolj privlačni, da bo kupec pri nas videl dodano vrednost, naša strategija pa
je,da ga seveda obdržimo.«
Katarina Kafadar iz Eko sklada je
povedala, da so se v preteklosti predstavniki avtomobilskih sekcij pogosto
pritoževali, da je sredstev za subvencije premalo in letos so za ta namen razpisali
2,5 milijona evrov, od tega 500 tisoč evrov za subvencije fizičnih oseb in dva
milijona evrov za pravne osebe.
»Ne vem, kaj je sicer konkreten
razlog, da podjetja niso v večji meri zaprosila za subvencije za dane namene, a
za vlogo je zaprosilo kar nekaj lizing hiš, katerim smo pravico do sredstev
podelili, a ta je pogosto zapadla, ker je dejansko niso izkoristile. Na
področju subvencij za fizične osebe pa ugotavljamo, da se ljudje pogosto
odločajo za kombinacijo subvencije in kredita predvsem za cenejše oblike
električnih vozil, a se žal tudi kdaj izkaže, da niso kreditno sposobni,« je
med drugim še povedala Kafadarjeva. (mj)