V družbi Elektro Celje se zelo trudijo, da bi še izboljšali zanesljivost napajanja, zmanjšali število izpadov ter posledično minimizirali motnje odjemalcem. S tem se ukvarja tudi skupina sodelavcev z dr. Miranom Rošerjem na čelu. Rošer je pomočnik direktorja Sektorja za obratovanje in razvoj.
Ob zemeljskih stikih v resonančno ozemljenih srednjenapetostnih distribucijskih omrežjih, občasno prihaja do problemov specifičnih obločnih okvar, ki so bodisi posledica dotikov vej ali dreves s faznimi vodniki ter prebojev na srednjenapetostnih kablih in padcih vodnikov na tla, kar se vse dogaja med obratovanjem. Rešitev, ki jo v Elektru Celje raziskujejo in jo je dr. Miran Rošer obdelal tudi v svoji doktorski disertaciji, imenujejo resonančna ozemljitev nevtralne točke.
Resonančna ozemljitev omogoča popolno kompenzacijo kapacitivne komponente toka zemeljskega stika, ne omogoča pa kompenzacije delovne komponente toka zemeljskega stika. Ta je posledica izgub zaradi nepopolne izolacije v omrežju in izgub v Petersenovi dušilki, ki sicer minimizira prekinitve v omrežju, vendar vseh okvar vendarle ne more odpraviti.
Z resonančno ozemljitvijo nevtralne točke tudi ni mogoče kompenzirati višjih harmonskih komponent toka zemeljskega stika, ki so posledica obratovanja nelinearnih bremen v distribucijskem omrežju. Za določene obločne okvare tudi popolna kompenzacija kapacitivne komponente toka zemeljskega stika ne zadošča za ugasnitev obloka na mestu zemeljskega stika. Oblok na mestu zemeljskega stika namreč trajno vzdržujejo delovne komponente toka zaradi izgub in toki višjih harmonskih komponent.
Dr. Miran Rošer je v doktorski disertaciji predstavil uvedbo nadzora poti toka okvare, ki jo izvedemo tako, da na srednjenapetostnih zbiralkah sistema fazo z zemeljskim stikom ozemljimo preko ustreznega ozemljitvenega stikala. Na ta način oblok ob vseh naštetih vrstah okvar takoj ugasne. Bistvena prednost vzpostavljenega nadzora poti toka okvare je, da se omogoči dlje časa trajajoče obratovanje tudi v primeru navedenih obločnih okvar. Na ta način je omogočeno varno iskanje mesta okvare brez prekinitve dobave električne energije za odjemalce.
Dr. Miran Rošer, ki je lanskega septembra uspešno zagovarjal nalogo, letošnjega februarja pa bil promoviran, največ deluje na uvedbi sodobnih tehnologij, konkretno na sistemih za upravljanje z izpadi OMS (Outage Management System), sistemi za vodenje in nadzor distribucijskega omrežja DMS (Distribution Management System), v korelaciji z rešitvami, ki se postopoma uvajajo tudi s konceptom pametnih omrežij.
»Sistemi in aktivnosti so usmerjeni k temu, da probleme z napetostnimi profili in izgubami pri distribuciji električne energije na neki način poskušamo s temi orodji optimizirati oziroma jih minimizirati. To so tudi osnovna vodila našega početja.«
Dr. Rošer je sicer vpet v večje projekte družbe, deluje na področju specifičnih zadev, ko je treba analizirati kompleksne okvare in načine obratovanja, vedno išče rešitve za naprej, da se preprečijo ponovitve in izboljša poučenost ter usposobljenost zaposlenih. Kot sam pravi, imajo v Elektru Celje privilegij, da imajo poligon za testiranje, s sodobnimi tehnologijami lahko izmerijo, preizkušajo, spremljajo dogajanja in tako dobijo ogromno informacij, ki se zabeležijo, imajo pa tudi znanje, da podatke še analizirajo.
Dr. Rošer ob tem pohvali posluh vodstva za tovrstne raziskave: »Brez poligona ostane enačba le enačba. Če ti podjetje ne nudi poligona, si vedno le na ravni teoretične obdelave.« Veliko jim pomeni sodelovanje z mentorjem prof. dr. Gorazdom Štumbergerjem, saj tako lahko povezujejo dva svetova, industrijo in univerzo.
Medtem ko Petersenova dušilka v praksi deluje že nekaj let – na Elektru Celje imajo z njo pokritih večino zvezdišč – potrebuje resonančna ozemljitev nevtralne točke vgradnjo dodatnih elementov ter statistične analize, s katerimi bodo ugotovili, kje se takšne okvare v sistemu največkrat pojavijo. Po besedah dr. Rošerja se bo to zgodilo v naslednjih letih, ko bodo tehnologijo toliko nadgradili, da bodo rešitev lahko tudi aplicirali.
Dr. Miran Rošer: »Želja, ki me je ves čas vodila, je bila predvsem ta, da bi naredili nekaj koristnega za sistem, da bi ga izboljšali tam, kjer imamo probleme. En del smo rešili s Petersenovo dušilko, en del pa je ostal nepokrit. Ne trdim, da smo problem rešili stoodstotno, smo ga pa zagotovo izboljšali. Slovenski sistem namreč obratuje tako, da vse okvare izklapljamo. Bistveno je zavedanje, da sistem ne obratuje sam od sebe, pač pa ga vodijo in upravljajo ljudje, zaposleni v Elektro Celje. Za daljšanje časov obratovanja med okvaro ter vpeljavo rešitve pa je predvsem potreben miselni preskok v glavah osebja, ki skrbi za obratovanje in vzdrževanje. Po novem bo namreč logika precej drugačna – okvaro bomo osamili, ne da bi jo izklopili. To je prvi oziroma nujen korak. Ko bomo zreli za to, potem bomo pripravljeni tudi za novo rešitev.«
Vladimir Habjan