e-mobilnost

Z MG4 do več tisoč evrov prihranka

Tudi ob letošnji spremembi obračunavanja stroška za električno energijo ostajajo električni avtomobili v primeru premagovanja daljših razdalj v prednosti pred klasičnimi avtomobili.

Z MG4 do več tisoč evrov prihranka

Z začetkom leta 2024 se je spremenil način obračuna stroška oskrbe z električno energijo gospodinjstev in majhnih poslovnih odjemalcev. Za slednje so odpravljeni vsi omejitveni ukrepi rasti cen električne energije oziroma državne omejitve. To je vsekakor vplivalo na preračunavanje stroška oskrbe električnih avtomobilov čez dan pri delodajalcih in strošek oskrbe službenih električnih avtomobilov na polnilnicah podjetja v službenem času. V obeh primerih gre za oskrbo električnih avtomobilov skladno z Elesovim konceptom E8. 
Kljub temu, da se je tovrstno polnjenje električnih vozil podražilo za približno 40 odstotkov, izračuni kažejo, da ostaja vseeno sprejemljivo oziroma ugodnejše od oskrbe klasičnega avtomobila z naftnimi derivati za vse, ki ob prevladujoči avtocestni vožnji na delovni dan prevozijo vsaj 100 kilometrov. To so tisti prebivalci Slovenije, ki imajo z dnevno mobilnostjo največje stroške in z njo v ozračje izpustijo največ toplogrednih plinov. Po pravilu je delež tistih med njimi, ki si z javnim potniških prometom in nemotornimi oblikami mobilnosti najtežje pomagajo pri dnevni mobilnosti, oziroma zanje te vrste mobilnosti sploh niso primerne, največji. Zato je zanje uporaba električnih avtomobilov časovno in stroškovno najboljša rešitev. S sprostitvijo omejitvenih ukrepov se je na tem delu trga električne energije ponovno vzpostavil trg, zato smo pri preračunavanju uporabili ponudbo najugodnejšega ponudnika za opredeljene scenarije in okoliščine oskrbe električnih avtomobilov z energentom za vožnjo.

Pri preračunavanju stroška oskrbe z električno energijo doma pa je treba po novem upoštevati, da s 1. januarjem letos veljajo državno omejene cene za električno energijo za 90 odstotkov porabe (VT 0,118 evra/kWh, MT 0,082 evra/kWh), za preostalih deset odstotkov pa znova veljajo tržne cene. Za znesek računa za oskrbo z električno energijo dvoetažne družinske hiše v Kranju bivalne površine 180 kvadratnih metrov, ogrevane s toplotno črpalko, s povprečno mesečno porabo energije (seštevek celoletne porabe) 260 kWh po višji  in 355 po nižji tarifi, brez električnega avtomobila, smo tako uporabili desetodstoten delež oskrbe z električno energijo najugodnejšega ponudnika. Pri polnjenju električnega avtomobila ponoči, po različnih scenarijih uporabe (obseg dnevne mobilnosti), pa drugo ponudbo, ki je skladnejša z večjim obsegom porabe električne energije ponoči oziroma po nižji tarifi. Izračun stroška je opravljen na osnovi razlike stroška oskrbe dvoetažne hiše brez polnjenja električnega avtomobila, v desetih odstotkih s stroškom najbolj ugodnega ponudnika za tovrstno oskrbo in stroška za električno energijo v desetih odstotkih preračunano na osnovi najbolj prilagojene ponudbe tovrstnim scenarijem porabe.

Scenariji uporabe električnega avtomobila so opredeljeni s prevladujočo vožnjo po avtocesti na povratni poti med Mariborom in Ljubljano (260 km), Novo Gorico ali Koprom in Ljubljano (200 km), Celjem ali Novim mestom in Ljubljano (150 km), Postojno in Ljubljano (100 km). Za prevladujočo vožnjo po cestah izven avtocestnega omrežja pa so opredeljene razdalje 120 km (povratna pot me Kočevjem in Ljubljano) in krajše. Uporabniki, ki dnevno potujejo na drugih relacijah, si za oceno stroška lahko pomagajo z letnim obsegom prevoženih kilometrov.

Za preračunavanje je upoštevana nabavna cena novega vozila s subvencijo za električni avtomobil, strošek vzdrževanja (pet let in odgovarjajoč obseg v prevoženih kilometrih), dajatve za uporabo cest ter strošek nakupa in postavitve pametne domače polnilnice (2061 evra z davkom). Za avtomobil na dizelsko gorivo smo upoštevali porabo ob prevladujoči vožnji po avtocesti 6,1 l/100 km, na cesti izven avtocestnega omrežja pet l/100 km in ceno 1,43 evra za liter plinskega olja (8. januar 2024). Drugi operativni stroški, kot je zamenjava pnevmatik, so pri obeh avtomobilih enaki in ne vplivajo na razliko. Ob tem smo s testom MG4 electric uveljavili nov način ocene stroška uporabe avtomobila. Dolgoletno testiranje električnih avtomobilov je namreč pokazalo, da se pozimi poraba poveča za približno 25 odstotkov. Ob tem so izgube pri polnjenju na polnilnicah AC 11 kW pozimi približno 18-odstotne, ob polnjenju v idealnih vremenskih razmerah pa za tekočinsko hlajene baterijske sklope med osem in 12 odstotkov. Tako smo na osnovi zimske porabe na avtocesti (po potovalnem računalniku) 20,1 kWh/100 km in na regionalni cesti 14,1 kWh/100 km preračunali celoletno bruto povprečje 20,2 kWh/100 km po avtocesti in 14,2 kWh/100 km na cesti izven avtocestnega omrežja. Na osnovi teh podatkov smo opravili končne ocene prihranka prehoda na električni avtomobil.

Mariborčan, ki se vsak dan vozi na delo v Ljubljano, tako z MG4 electric v petih letih v primerjavi z uporabo primerljivega avtomobila na fosilna goriva prihrani 16.745 evrov ob polnjenju doma ponoči po nižji tarifi in 12.712 evrov, če bi avtomobil polnil na polnilnici priključeni na omrežje delodajalca oziroma poslovne zgradbe, skladno z merili Elesovega koncepta E8.

Rdeče številke v preglednici predstavljajo prednost za uporabnika avtomobila na fosilna goriva.

Brane Janjič
O avtorju