Omenjeni način temeljenja je bil
pred nedavnim uporabljen pri gradnji daljnovodne povezave med Železniki in
Bohinjem, sicer pa že prej pri drugih daljnovodih.
Kakšen je pravzaprav način
temeljenja daljnovodov z mikropiloti, ki je v strokovnih krogih dobro poznan, manj
pa v širši javnosti? Kot je na kratko pojasnila projektantka Vesna Haralampiev iz podjetja IBE, že
skoraj 40 let dela na gradbenem projektiranju daljnovodov. Tako ali drugače je
bila zraven na vseh daljnovodnih projektih, ki so se v tem času izvajali v
Sloveniji, za objekte napetostnega nivoja 20 kV, 110 kV, 220 kV do 400 kV.
Mikropilot službi prenosu zunanje obtežbe v tla
Mikropilot je vrsta temelja,
ki glede na razmerje med širino in globino temelja, spada med globoke temelje. Tako
se imenuje zaradi majhnega pilota, pod 150 mm. Tako kot vsak temelj, plitvi ali
globoki, tudi mikropilot služi prenosu zunanje obtežbe v tla. Primarna uporaba
globokega temelja je premostitev slabo nosilnih tal, ko je dobro nosilna plast
v večjih globinah. Kot taka je uporaba tovrstnega temeljenja tudi pri nas poznana
že iz zgodnje zgodovine (naselbine koliščarjev na ljubljanskem barju, kolibe na
kolih).
Za temeljenje daljnovodnih
stebrov pa se pilote uporablja tudi v dobro nosilnih in skalnih tleh, kjer se
izrablja dobre strižne karakteristike neporušene skale. Vodilo za uporabo
pilotnega temeljenja je predvsem manjši poseg v prostor med gradnjo in po njej,
tudi manjša količina betona. Ne obstaja prejšnji način temeljenja (verjetno je
bilo mišljeno plitvo temeljenje) in sedanji z mikropiloti. Uporablja se oboje,
prevladuje plitvo temeljenje (enostavnost izvedbe, cena).
Temeljenje z mikropiloti ima že pestro zgodovino
V Sloveniji je bil način
temeljenja z mikropiloti prvič uporabljen na DV 2 x1 10 kV Divača - Koper, ki
je bil projektiran leta 1985. . V isto vrsto temeljenja po
besedah projektantke Haralampiev štejemo tudi temeljenje stebrov s sidri, ki pa
se je uporabilo že leta 1980 na objektu DV 380 kV Divača – Redipuglia. Omenjena daljnovoda sta, kot je znano, Elesova.
Ostali objekti, kjer je bila
uporabljen omenjen način temeljenja daljnovodov so DV 2 x 110 kV Podlog - Laško (projektirano
1996, naročnik ELES), DV 110 kV Podlog - Mozirje (projektirano 1999, naročnik
ELES), DV 2 x 110 kV Trbovlje - Beričevo (projektirano 2005, naročnik Elektro
Ljubljana), DV 2 x 110 kV Dravograd - Ravne (projektirano 2016, naročnik ELES).
Izbira med temeljenjem z
mikropiloti ali s plitvimi temelji je odvisna od večih dejavnikov, npr. od
vrste temeljnih tal, od konfiguracije terena, prostorske problematike,
občutljivosti okolja na posege, pa tudi ekonomike izgradnje. Približno enako
gledanje je tudi v Evropi. Trendi in novosti so bolj v detajlih, npr. nosilni
element v mikropilotih, ali način izvajanja zaradi modernejše mehanizacije,
uporaba predfabriciranih elementov in podobno, je še pojasnila projektantka Haralampiev.