V Svetu energije nov eksponat e-mobilnosti
Družba GEN energija je v začetku leta v Svetu energije v Krškem postavila nov eksponat na temo e-mobilnosti. Pobuda za to je prišla s strani družbe GEN-I, izvedba pa je bila rezultat sodelovanja obeh družb.
V lanskem letu je družba GEN-I dala pobudo, da bi v interaktivnem centru Svet energije v Krškem uvrstili nov eksponat na temo e-mobilnosti. Njihov namen je bil celovito predstaviti tehnologijo e-mobilnosti ter njen razvoj v prihodnosti:
o tem, kako naj bi potekalo vključevanje električnih avtomobilov v Sloveniji,
o povezavi z elektroenergetskim omrežjem, polnilnicami, infrastrukturo, ki jo je treba pripraviti. Kot je povedal Garsia Kosinac, profesor fizike in tehnike in strokovni sodelavec Sveta energije, so v GEN energiji pobudo prepoznali in podprli, saj so tudi sami razmišljali o predstavitvi podobnih vsebin v svojem centru za obiskovalce.
»Za proizvajalce električne energije predstavljajo te teme izziv. Vizija o električni prihodnosti pomeni tudi opuščanje fosilnih goriv in motorjev z notranjim izgorevanjem, kar povečuje porabo električne energije. Že preprost izračun pokaže, kolikšna je dodatna potreba po električni energiji, saj je odstotek električnih avtomobilov okvirno znan. Rezultat skupnega dela obeh podjetij je eksponat, sestavljen iz dveh delov. Prvi je kratka, dvominutna animacija, ki spremlja dan življenja značilne slovenske štiričlanske družine. Prikazuje, kako bi ravnali in uporabljali električni avto, način vožnje, doseg avtomobila. Animacija prikazuje tudi, kako bi ob obstoječi infrastrukturi potekala proizvodnja »dodatne« električne energije, potrebne za polnjenje avtomobilskih baterij. Podnevi lahko ob ugodnem vremenu za polnjenje baterij v dobršni meri poskrbijo obnovljivi viri, ponoči pa predvsem bolj stalni viri – večji del energije prispevajo jedrska elektrarna ter hidroelektrarne, oboji nizkoogljična vira! Eksponat prikazuje zmanjšanje ogljičnega odtisa zaradi uporabe električnih avtomobilov, ob tem pa ozaveščamo tudi o pomenu zmanjševanja onesnaženosti s prašnimi delci, ki so posebej škodljivi za zdravje ljudi. Predstavljena je tudi ideja o avtomobilski bateriji, kot zalogovniku električne energije. Slednjo bi lahko zvečer, ko avto priključimo v domače omrežje, iz avtomobilske baterije krajši čas tudi črpali. V prihodnosti, ko bo takšnih baterij mnogo, mnogo več, bi to v porabi predstavljalo akumulacijo električne energije, kar bi lahko deloma prispevalo tudi k uravnavanju elektroenergetskega sistema,« je razložil Kosinac.
Po besedah Kosinca, je drugi del eksponata rezultat razvoja GEN-I. Prvi del, interna aplikacija GEN-I Portal prikazuje stanje električnih avtomobilov v njihovem portfelju, t. j. stanje baterije, lokacijo in čas polnjenja ter 24-urni graf uporabe. V drugi interaktivni aplikaciji, Kalkulatorju potovanja, obiskovalec uvodoma izbira med električnimi avtomobili, ki so trenutno na voljo na trgu, ter izbere tudi model in velikost baterije. Nato na zemljevidu Slovenije določi izhodiščno točko in cilj potovanja. »Aplikacija se z upoštevanjem različnih dejavnikov uspešno približa realnemu stanju, upošteva celo topografijo, višinsko razliko, ki jo mora premagati avto, in temperaturo okolja, ki vpliva na zmogljivost baterije. V prihodnosti bo aplikacijo možno nadgraditi še z dodatnimi dejavniki, ki vplivajo na doseg avtomobila. Kot primer lahko vzamemo model trenutno najbolj razširjenega avtomobila v Evropi. Če ni zastojev, pridemo s 50 kWh baterijo iz Ljubljane do Krškega in nazaj, medtem ko bi bilo za takšno pot v primeru manjših baterij, med 20 in 30 kWh, potrebno dodatno polnjenje. Aplikacija na interaktiven in poenostavljen način prikazuje izzive in priložnosti e-mobilnosti,« je razložil Kosinac.
»V Skupini GEN želimo spregovoriti o e-mobilnosti v širšem energetskem kontekstu – tudi v luči potrebe po dodatnih proizvodnih zmogljivostih, predvsem nizkoogljičnih, kamor sodijo tudi jedrske in hidroelektrarne. V praksi države, ki kombinirajo jedrsko energijo z OVE, najuspešneje uvajajo e-mobilnost in uresničujejo cilje razogljičenja energetike oziroma družbe. Zelo pomembno je, na kakšen način proizvajamo električno energijo, potrebno za elektrifikacijo prometa. Če polnimo električni avtomobil z električno energijo iz termoelektrarne, to ne omogoča zmanjševanja izpustov CO2. Zato ob simulaciji poudarimo tudi, da je kot prvi ukrep potrebno razogljičiti proizvodnjo električne energije,« je sklenil sogovornik.
656